Cursus

PR voor cultuur: van verhaal naar resultaat

Hoe val je als maatschappelijke organisatie op in een wereld vol nieuws? Slimme PR-strategieën en sterke mediarelaties helpen je om jouw verhaal bij het juiste publiek te brengen, zonder de kosten van betaalde media.

Startdatum

Donderdag 13 maart 2025

Tijden

10:00 - 16:30 uur

Locatie

Utrecht

Investering

Regulier tarief: €929 (excl. 21% btw)
Ledentarief: €689 (excl. 21% btw)

    Free publicity is niet alleen kosteloos, maar met de juiste aanpak ook een krachtig middel om je imago en reputatie op te bouwen. Bij PR is het belangrijk om scherp te zijn op wat echt nieuwswaardig is: non-nieuws delen met de media kan je reputatie ook schaden. Vind je hierin als organisatie de juiste balans, dan vergroot je met beperkte middelen niet alleen je zichtbaarheid, maar versterk je ook je maatschappelijke impact.

    In deze tweedaagse cursus breid je jouw PR-vaardigheden uit om de reputatie van je organisatie te verbeteren en je naamsbekendheid te vergroten. Je leert hoe je nieuws creëert dat aandacht trekt, duurzame relaties opbouwt met journalisten en de impact van je PR meetbaar maakt. Je gaat direct aan de slag: van het schrijven van pakkende persberichten en het bedenken van creatieve persbenadering tot het oefenen van mediagesprekken.

    Na deze cursus

    • Stel je gerichte PR-strategieën op die zorgen voor meer zichtbaarheid en free publicity. 
    • Voer je intern het gesprek over tijd, budget en focus om PR-inspanningen te onderbouwen.
    • Pitch je jouw nieuws succesvol bij de juiste media en weet je wat nieuwswaardig is.
    • Bouw je duurzame relaties op met journalisten om jouw organisatie blijvend op hun radar te houden.
    • Verken de bijdrage van social media en influencers in jouw free publicity.
    • Weet je hoe je woordvoerders moet voorbereiden en dossiers moet opzetten.

    Programma

    De cursus combineert theorie en praktijk en biedt veel ruimte voor interactie en samenwerking onderling. Onderwerpen die we behandelen:

    • Het PESO-model: Paid, Earned, Shared en Owned media.
    • Hoe bouw en onderhoud je een goede perslijst.
    • Persberichten schrijven door te beginnen met de juiste vragen.
    • Inspirerende PR cases uit de sector.
    • De waarde van influencers, ambassadeurs en social media in vrije publiciteit. 
    • Tools voor PR-monitoring en effectmeting.
    • Mediatraining on the spot.

    Voor de cursus vragen we je om je media te monitoren en voorbeelden mee te nemen die je zijn opgevallen. Krijg je tijdens de cursus een nieuw idee voor jouw eigen case? Dan is er ook ruimte om dat te bespreken.

    Voor wie?

    Deze training is ideaal voor marketing- en communicatieprofessionals die hun PR-strategieën willen versterken of specifieke PR-uitdagingen willen aanpakken. Of je nu moeite hebt met het bepalen van wat nieuwswaardig is, je persberichten wilt verbeteren zodat ze écht opvallen of zoekt naar de juiste connectie met mediarelaties — deze workshop biedt je praktische tools en direct toepasbare inzichten.

    Docent

    Janine Fluyt

    Janine is een expert in corporate communicatie, persvoorlichting en woordvoering, met bijna 30 jaar ervaring. Na een beleidsgerichte studie ontdekte ze in de praktijk haar echte passie: communicatie. Die passie heeft ze ingezet voor diverse beursgenoteerde bedrijven als non-profits, zoals Manpower, Brunel, het Van Gogh Museum en de Openbare Bibliotheek Amsterdam. Haar hoogtepunt tot nu toe? Het terugvinden van twee gestolen Van Gogh-schilderijen, wat haar via Napels terugbracht naar Amsterdam én primetime aan tafel met de dief.

    Lees meer

    Data & locatie

    Data:
    donderdag 13 maart 2025 (10:00 – 16:30 uur, Utrecht)
    donderdag 3 april 2025 (10:00 – 16:30 uur, Utrecht)

    Voorafgaand aan de training ontvang je een intake waarin je je vragen, verwachtingen en leerdoelen kunt delen. Daarom raden we aan om voor 13 februari 2025 aan te melden.

    Prijzen & aanmelden

    Het deelnametarief is inclusief consumpties, vegetarische lunch en afsluitende borrel.

    € 929 (excl. 21% btw)

    Regulier tarief

    Iedereen is welkom om deel te nemen, ook als je (nog) geen lid bent van Cultuurmarketing.

    Aanmelden

    € 689 (excl. 21% btw)

    Ledentarief

    Ben je lid van Cultuurmarketing? Fantastisch! Als bestaand lid geniet je
    automatisch van €240 korting.

    Aanmelden

    Nog geen lid, maar wel profiteren van deze prijs? Word dan eerst lid.

    Veelgestelde vragen

    Hoe bereid ik me voor op de training?

    Voorafgaand aan de training ontvang je een intake waarin je je vragen, verwachtingen en leerdoelen kunt delen. Eventuele leesmaterialen of thuisopdrachten worden bij de betreffende training vermeld. Dit materiaal wordt tijdig naar je toegestuurd, zodat je je optimaal kunt voorbereiden. 

    Ontvang ik een bewijs van deelname van de training?

    Ja, na afloop ontvang je per mail een certificaat van deelname, als bewijs van jouw inzet en opgedane kennis. Deze kun je bijvoorbeeld delen via LinkedIn om je nieuwe kennis aan je netwerk te tonen.

    Kan ik een training op locatie ook online bijwonen?

    Cultuurmarketing organiseert zowel trainingen op locatie als online. Bij alle programma’s wordt aangegeven of de training op locatie of online plaatsvindt. Omdat de inhoud specifiek is afgestemd op het type training, is het niet mogelijk om een training op locatie online te volgen.

    Krijg ik na de training toegang tot extra materialen?

    Ja, na de training ontvang je het lesmateriaal en handige links om je verder te verdiepen in de onderwerpen die zijn behandeld. Geïnspireerd om door te leren? Kijk ook eens in ons online archief voor artikelen in het onderwerp.

    Is de training toegankelijk voor mensen met een beperking?

    Cultuurmarketing staat voor inclusieve leeromgevingen, zowel inhoudelijk als praktisch. Tijdens de intake vragen we naar jouw toegankelijkheid wensen om de beste leerervaring te bieden. Liever eerst overleggen? Neem dan contact met ons op via 020 26 14 727 of [email protected]

    Wat als ik onverwacht niet kan deelnemen?

    Je kunt tot 30 dagen voor de start kosteloos annuleren of je inschrijving verplaatsen. Bekijk onze algemene voorwaarden voor de annuleringsvoorwaarden.

    Is dit programma ook als incompany training mogelijk?

    Ja, deze training kunnen we ook als incompany programma voor jouw organisatie organiseren. Dit is een uitstekende oplossing als je samen met collega’s of lokale partners een opleiding wilt volgen of organiseren op het moment dat het jou het beste uitkomt. Wil je meer weten over een incompany of maatwerk workshop? Bekijk hier de mogelijkheden en vraag een offerte aan.

    Ervaringen bij Cultuurmarketing

    Het Nationale Theater
    Martijn Westerop
    Marketing voor culturele instellingen is zo’n bijzondere tak van sport – dan is het fijn om te kunnen terugvallen op de kennis en het netwerk van Cultuurmarketing.
    Portret Ronnie Kroes
    ZZP
    Ronnie Kroes
    Bijleren en netwerken, ideale combinatie die Cultuurmarketing online en offline biedt.
    Kunstenbende
    Janneke Moerel
    Cultuurmarketing houdt me scherp en on track: van actuele Keukengeheimen tot langere cursussen die impact hebben op mijn strategie, ik kan niet zonder!


    We helpen je graag met je keuze

    Vind de bijeenkomst of training die het beste bij je past. Onze expert op het gebied van training en ontwikkeling, Dana, denkt graag met je mee.