Leergang

Publieksverbreding: van strategie naar implementatie

Cultuurmarketing strategie en innovatie

Wil jouw organisatie een breder publiek bereiken, maar ontbreekt het nog aan een gefundeerd plan? Speciaal voor managers organiseren we een driedaags programma dat alle essentiële onderdelen behandelt voor succesvolle publieksverbreding.

Startdatum

Dinsdag 5 november 2024

Tijden

09:30 - 16:30 uur

Locatie

Kraaybeekerhof, Driebergen

Investering

Regulier tarief: €2219 (excl. 21% btw)
Ledentarief: €1619 (excl. 21% btw)

    Culturele organisaties streven ernaar om hun aanbod beter af te stemmen op diverse publieksgroepen. Hierdoor wordt cultuur toegankelijker voor een breed publiek en sluit het beter aan bij de maatschappij.

    Om succesvol nieuw publiek te bereiken, is een organisatiebrede aanpak vereist, waarbij scherpe keuzes worden gemaakt voor doelgroepen die leiden tot nieuwe waardeproposities inclusief communicatie en klantbeleving. Vaak is daar ook organisatieverandering voor nodig.

    Tijdens de bijeenkomsten van dit programma wordt theoretische kennis afgewisseld met interactieve discussies en inspirerende presentaties uit de praktijk. Deelname aan dit programma is een waardevolle investering als je werk wilt maken van publieksverbreding.

    Na deze leergang

    • Kun je heldere en haalbare doelen en doelgroepen identificeren om je publieksbereik te verbreden.
    • Heb je een diepgaand begrip van de strategieën die nodig zijn om nieuwe publieksgroepen aan te trekken.
    • Heb je de vaardigheden om draagvlak te creëren binnen de organisatie voor verandering.
    • Begrijp je wat jouw rol en verantwoordelijkheid is binnen het veranderingsproces en kun je effectief bijdragen aan de implementatie.
    • Heb je concrete plannen en ideeën ontwikkeld voor nieuwe waardeproposities.

    Programma

    De volgende onderwerpen maken onder andere deel uit van het programma:

    Strategie en innovatie

    • Het inzetten van de visie en missie als als sturende kracht voor publieksverbreding.
    • Concrete strategieën formuleren op basis van de visie en missie.
    • Verandermanagement: Het meenemen en betrekken van de organisatie richting strategische doelen.
    • Organisatie van innovatie: Het organiseren en managen van verantwoordelijkheden binnen en buiten de organisatie.

    Innovatie voor publieksverbreding

    • Onderbouwde doelgroepkeuze: het kiezen van doelgroepen via een outside in aanpak vanuit strategisch, financieel en organisatorisch perspectief.
    • Propositieontwikkeling: van inzichten naar ideeën en van innovatie naar introductie.
    • Merkconsistentie: het bewaken van consistentie en keuze voor aparte (sub)merken.
    • Van transactie naar relatie: methoden om nieuw publiek verder te binden en te betrekken.

    Voor wie?

    Dit programma is bedoeld voor managers (zoals, maar niet uitsluitend marketing-, programma- en educatiemanagers) en directieleden van culturele organisaties, waaronder musea, bibliotheken, kunstencentra en podiumkunstinstellingen. We adviseren met minimaal twee personen per organisatie deel te nemen, zodat er gedurende het traject gezamenlijk gewerkt kan worden aan strategische uitdagingen.

    Docent

    Pim Halkes

    Pim heeft als consultant ruime ervaring met (doelgroep)strategie, propositieontwikkeling en positionering voor onder andere DPG Media, Muziekgebouw aan ’t IJ, Bibliotheek Eemland en RAI Amsterdam. Hij was eerder marketingmanager bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest en Omroep Brabant en werkt nu vanuit zijn bureau Frisse Duik als consultant.

    Lees meer

    Gastsprekers

    Margot Gerené

    Margot Gerené - Stedelijk Museum Amsterdam

    Margot Gerené is zakelijk directeur bij het Stedelijk Museum Amsterdam. Na verschillende marketingfuncties vervulde zij vele bestuurlijke en adviserende rollen op het gebied van beleids- en organisatieontwikkeling. In haar functie richt ze zich op de duurzame groei van het Stedelijk, met aandacht voor diversiteit en inclusie, financiële bestendigheid en de ecologische voetafdruk. Fotograaf van het portret van Margot Gerené: Boudewijn Bollmann

    Lees meer

    Charelle Akihary - NPO & Platform Innovatieve Marketing

    Charelle Akihary is directeur Publiek & Marketing bij de NPO en voorzitter van Platform Innovatie Marketing. Tijdens dit programma geeft zij een gastsessie waarin ze vertelt over de nieuwe strategie van de NPO “Voortdurend in Verbinding”.

    Lees meer

    Data & locatie

    • dinsdag 5 november (Kraaybeekerhof te Driebergen)
    • dinsdag 19 november (ILFU te Utrecht)
    • dinsdag 3 december (Kraaybeekerhof te Driebergen)

    Prijzen & aanmelden

    • De sessies zijn inclusief consumpties, vegetarische lunch & afsluitende borrel

    € 2219 (excl. 21% btw)

    Regulier tarief

    Iedereen is welkom om deel te nemen, ook als je (nog) geen lid bent van Cultuurmarketing.

    Aanmelden

    € 1619 (excl. 21% btw)

    Ledentarief

    Ben je lid van Cultuurmarketing? Fantastisch! Als bestaand lid geniet je
    automatisch van €600 korting.

    Aanmelden

    Nog geen lid, maar wel profiteren van deze prijs? Word dan eerst lid.

    Korting bij meerderde deelnemers

    Ontvang een aantrekkelijke korting wanneer je met een collega deelneemt. Het tarief voor deelname van twee personen betreft:
    • 3949 euro (excl. 21% btw)
    • 2919 euro (excl. 21% btw) voor leden (word lid en profiteer van korting)

    Wil je gebruik maken van dit pakketvoordeel? Bevestig jouw deelname dan per mail via [email protected] 

    Let op: voor aanvang van dit programma ontvang je een intake waarin je je verwachtingen en vraagstukken kan inbrengen. Daarom adviseren we je voor 4 oktober 2024 aan te melden. Het is niet mogelijk om het programma online te volgen.

    Ervaringen bij Cultuurmarketing

    DIVA Antwerp
    Suzanne DeLange
    Goede cursus die je anders leert kijken naar het in de markt zetten van nieuwe producten.
    Centrum voor de Kunsten Eindhoven
    Caroline Demos
    Interactieve, interessante training. Veel geleerd en ervaren!
    TEFAF
    JP Verhagen
    Cultuurmarketing biedt met behulp van experts de mogelijkheid om mij verder professioneel te ontwikkelen met hele praktische handvaten die wij direct kunnen implementeren in ons bedrijf.


    We helpen je graag met je keuze

    Vind de bijeenkomst of training die het beste bij je past. Onze expert op het gebied van training en ontwikkeling, Dana, denkt graag met je mee.