Leergang

Publieksverbreding: van strategie tot implementatie

Cultuurmarketing strategie en innovatie

Wil jouw organisatie een breder publiek bereiken, maar ontbreekt het aan een gefundeerd plan? Dit driedaagse programma voor managers behandelt alle essentiële onderdelen voor succesvolle publieksverbreding.

Startdatum

Maandag 19 mei 2025

Tijden

09:30 - 16:30 uur

Locatie

Utrecht

Investering

Regulier tarief: €2219 (excl. 21% btw)
Ledentarief: €1619 (excl. 21% btw)

    Culturele organisaties streven ernaar om hun aanbod beter af te stemmen op diverse publieksgroepen. Hierdoor wordt cultuur toegankelijker voor een breed publiek en sluit het beter aan bij de behoeften en diversiteit van de samenleving.

    Om succesvol nieuw publiek te bereiken, is een organisatiebrede aanpak nodig. Dit vraagt om scherpe keuzes in doelgroepen, die leiden tot nieuwe waardeproposities en passende communicatie en klantbeleving. Dit proces gaat vaak hand in hand met organisatieverandering.

    Dit programma combineert theoretische kennis met interactieve discussies om je inzicht en vaardigheden in publieksverbreding te versterken. Deelname aan dit programma is een waardevolle investering voor organisaties die werk willen maken van het bereiken van een breder publiek.

    Na deze leergang

    • Kun je heldere en haalbare doelen en doelgroepen identificeren om je publieksbereik te verbreden.
    • Heb je een diepgaand begrip van de strategieën die nodig zijn om nieuwe publieksgroepen aan te trekken.
    • Heb je de vaardigheden om draagvlak te creëren binnen de organisatie voor verandering.
    • Begrijp je wat jouw rol en verantwoordelijkheid is binnen het veranderingsproces en kun je effectief bijdragen aan de implementatie.
    • Heb je ideeën ontwikkeld voor nieuwe waardeproposities.

    Programma

    De volgende onderwerpen maken onder andere deel uit van het programma:

    Strategie en innovatie

    • Het inzetten van de visie en missie als als sturende kracht voor publieksverbreding.
    • Concrete strategieën formuleren op basis van de visie en missie.
    • Verandermanagement: Het meenemen en betrekken van de organisatie richting strategische doelen.
    • Organisatie van innovatie: Het organiseren en managen van verantwoordelijkheden binnen en buiten de organisatie.

    Innovatie voor publieksverbreding

    • Onderbouwde doelgroepkeuze: het kiezen van doelgroepen via een outside in aanpak vanuit strategisch, financieel en organisatorisch perspectief.
    • Propositieontwikkeling: van inzichten naar ideeën en van innovatie naar introductie.
    • Merkconsistentie: het bewaken van consistentie en keuze voor aparte (sub)merken.
    • Van transactie naar relatie: methoden om nieuw publiek verder te binden en te betrekken.

    Voor wie?

    Dit programma is voor managers (zoals, maar niet uitsluitend marketing-, programma- en educatiemanagers) en directieleden van culturele organisaties, waaronder musea, bibliotheken, kunstencentra en podiumkunstinstellingen. We adviseren met minimaal twee personen per organisatie deel te nemen, zodat er gedurende het traject gezamenlijk gewerkt kan worden aan strategische uitdagingen.

    Docent

    Pim Halkes

    Pim Halkes

    Pim heeft als consultant ruime ervaring met (doelgroep)strategie, propositieontwikkeling en positionering voor onder andere DPG Media, Muziekgebouw aan ’t IJ, Bibliotheek Eemland en RAI Amsterdam. Hij was eerder marketingmanager bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest en Omroep Brabant en werkt nu vanuit zijn bureau Frisse Duik als consultant.

    Lees meer

    Gastspreker

    Geesje Prins

    Geesje Prins

    Geesje Prins deelt in een gastsessie op 2 juni haar belangrijkste learnings over publieksverbreding. Als hoofd programma bij Amare en voormalig hoofd marketing en adjunct-directeur van het Chassé Theater, heeft ze vanuit verschillende rollen ervaring met strategieën en tactieken om een breder publiek te bereiken. Ze gaat in op wat wél en niet werkt in de samenwerking tussen afdelingen en hoe je valkuilen kunt omzeilen. Fotocredit: Anne Reitsma

    Lees meer

    Data & locatie

    • maandag 19 mei 2025
    • maandag 2 juni 2025
    • maandag 16 juni 2025

    Voorafgaand aan de training ontvang je een intake waarin je je vragen, verwachtingen en leerdoelen kunt delen. Daarom adviseren we uiterlijk 19 april aan te melden.

    Prijzen en aanmelden

    Het deelnametarief is inclusief consumpties, lunch en afsluitende borrel.

    € 2219 (excl. 21% btw)

    Regulier tarief

    Iedereen is welkom om deel te nemen, ook als je (nog) geen lid bent van Cultuurmarketing.

    Aanmelden

    € 1619 (excl. 21% btw)

    Ledentarief

    Ben je lid van Cultuurmarketing? Fantastisch! Als bestaand lid geniet je
    automatisch van €600 korting.

    Aanmelden

    Nog geen lid, maar wel profiteren van deze prijs? Word dan eerst lid.

    Korting bij meerderde deelnemers

    Ontvang een aantrekkelijke korting wanneer je met een collega deelneemt. Het tarief voor deelname van twee personen betreft:
    • 4199 euro (excl. 21% btw)
    • 3019 euro (excl. 21% btw) voor leden (word lid en profiteer van korting)

    Wil je gebruik maken van dit pakketvoordeel? Bevestig jouw deelname dan per mail via [email protected] 

    Veelgestelde vragen

    Hoe bereid ik me voor op de training?

    Voorafgaand aan de training ontvang je een intake waarin je je vragen, verwachtingen en leerdoelen kunt delen. Eventuele leesmaterialen of thuisopdrachten worden bij de betreffende training vermeld. Dit materiaal wordt tijdig naar je toegestuurd, zodat je je optimaal kunt voorbereiden. 

    Ontvang ik een bewijs van deelname van de training?

    Ja, na afloop ontvang je per mail een certificaat van deelname, als bewijs van jouw inzet en opgedane kennis. Deze kun je bijvoorbeeld delen via LinkedIn om je nieuwe kennis aan je netwerk te tonen.

    Kan ik een training op locatie ook online bijwonen?

    Cultuurmarketing organiseert zowel trainingen op locatie als online. Bij alle programma’s wordt aangegeven of de training op locatie of online plaatsvindt. Omdat de inhoud specifiek is afgestemd op het type training, is het niet mogelijk om een training op locatie online te volgen.

    Is de training toegankelijk voor mensen met een beperking?

    Cultuurmarketing staat voor inclusieve leeromgevingen, zowel inhoudelijk als praktisch. Tijdens de intake vragen we naar jouw toegankelijkheid wensen om de beste leerervaring te bieden. Liever eerst overleggen? Neem dan contact met ons op via 020 26 14 727 of [email protected]

    Wat als ik onverwacht niet kan deelnemen?

    Je kunt tot 30 dagen voor de start kosteloos annuleren of je inschrijving verplaatsen. Bekijk onze algemene voorwaarden voor de annuleringsvoorwaarden.

    Is dit programma ook als incompany mogelijk?

    Ja, deze training kunnen we ook als incompany programma voor jouw organisatie organiseren. Dit is een uitstekende oplossing als je samen met collega’s of lokale partners een opleiding wilt volgen of organiseren op het moment dat het jou het beste uitkomt. Wil je meer weten over een incompany of maatwerk workshop? Bekijk hier de mogelijkheden en vraag een offerte aan.

    Ervaringen bij Cultuurmarketiung

    Schouwburg Cuijk
    Directeur Schouwburg Cuijk
    Frans Funnekotter
    Een hele zinnige, praktisch goed toepasbare training, inspirerend, leerzaam en inzicht gevend. Ook voor directeuren!
    Frascati Theater
    Waarnemend directielid bij Frascati Theater
    Petra van der Meulen
    Compacte en inzichtelijke training die helder maakt waarom het voor iedereen, niet alleen de marcommers, in je culturele organisatie belangrijk is te weten wat de behoefte van je doelgroep en het gedrag van je bezoekers is.
    Schouwburg Neushoorn
    Hoofd marketing Neushoorn
    Meryl Langenberg
    Helder opgebouwde cursus waarin je wordt meegenomen in het brede kader en de stappen die komen kijken bij besluiten over publieksverbreding. Er zat nog meer in dan ik verwacht had.


    We helpen je graag met je keuze

    Vind de bijeenkomst of training die het beste bij je past. Onze expert op het gebied van training en ontwikkeling, Dana, denkt graag met je mee.