Workshop

Zoekmachine-optimalisatie: SEO

workshop SEO voor culturele organisaties

In deze workshop leer je de belangrijkste principes van SEO toe te passen op jouw website en ga je met een stappenplan voor jouw organisatie naar huis.

Startdatum

Dinsdag 14 mei 2024

Tijden

10:00 - 16:30 uur

Locatie

Utrecht

Investering

Regulier tarief: €609 (excl. 21% btw)
Ledentarief: €359 (excl. 21% btw)

    In deze workshop over SEO (Search Engine Optimization) leer je over de beste strategieën om online goed vindbaar te zijn én te blijven. Google verandert namelijk regelmatig het algoritme, maar de basisprincipes blijven grotendeels gelijk. 

    Tijdens deze workshop krijg je handvatten om de juiste tactiek te bepalen om content van jouw culturele instelling onder de aandacht te brengen. Het is bijvoorbeeld niet de beste strategie voor culturele organisaties om te scoren op zoekwoorden over een bepaalde artiest of maker: bij populaire artiesten is er zodanig veel concurrentie aanwezig dat het lastig is om op korte termijn een hogere positie te verkrijgen. Bij makers in de niche kan je jezelf afvragen of het zin heeft om te investeren in SEO, omdat hier weinig zoekverkeer op aanwezig is. 

    Tijdens de workshop ga je aan de slag met een effectieve strategie die past bij jouw doelstellingen. Goed om te weten is dat SEO niet alleen een technisch vakgebied is: content en gebruiksvriendelijkheid van je website zijn minstens zo belangrijk. Daarom leer je ook meer over copywriting en een goede navigatiestructuur van jouw website.

    Inhoud

    De volgende onderwerpen maken deel uit van het programma:

    • Wat houdt SEO in?
    • SEO vs. SEA: wat gebruik je waarvoor?
    • Hoe bepaal je de (beste) zoektermen waar jij op gevonden wil worden?
    • De navigatiestructuur van jouw website
    • Het optimaliseren van copy en content
    • Wat kan je webbouwer voor je betekenen?
    • Tools om de resultaten van SEO te meten en te monitoren

    Let op: deze workshop richt zich op het verbeteren van de vindbaarheid in de organische (oftewel onbetaalde) resultaten van Google. Dat betekent dat adverteren via Google Ads/Grants (SEA) slechts beperkt aan bod komt.

    Praktische details

    Datum:
    dinsdag 14 mei 2024 (10:00 – 16:30 uur)

    Locatie: ILFU in Utrecht

    Studiebelasting: 6,5 uur aan lesuren en ca. een half uur huiswerk

    Investering:
    609 euro (excl. 21% btw) voor niet-leden (word lid en profiteer van korting)
    359 euro (excl. 21% btw) voor leden

    De prijzen zijn inclusief vegetarische lunch en consumpties.

    meld je aan

    Doelgroep

    Deze workshop is geschikt voor junior en medior marketing- en communicatiemedewerkers, werkzaam in de Nederlandse of Vlaamse culturele sector, die de online vindbaarheid en conversie van hun website willen verbeteren. Het gebruiken van het CMS van je website en basiskennis van Google Analytics wordt aangeraden. De workshop richt zich op de basis van een effectieve SEO-strategie: we raden de workshop niet aan voor gevorderden.

    Docent

    De workshop wordt gegeven door Jaap Schepers. Jaap is mede-eigenaar van Afdeling Online: een online marketingbureau dat zich richt op zowel de culturele als de commerciële sector.

     

    Ervaringen van deelnemers

    zzp'er
    Katja van Nus
    Lesstof waarmee je je online aanwezigheid naar een hoger plan kunt tillen, die je bovendien meteen in praktijk kunt brengen!
    ISH Dance Collective
    Mascha Dammers
    Heldere uitleg en een fijne docent. Deze training is zeker aan te raden voor iedereen die er voor wil zorgen dat zijn website beter gevonden wordt in Google.
    Podium Hoge Woerd
    Marianne ter Avest
    Een fijne cursus met een heldere uitleg, je gaat ook echt aan de slag met je eigen pagina waardoor je meteen de vruchten plukt van deze SEO cursus.