Grip op social media

Workshop
1 trainingsdag, 16 mei 2024

Ontwikkel een doelgerichte aanpak voor content en community building van culturele instellingen.  

Startdatum: 16 mei 2024 (10:00 - 16:30)
Locatie: Utrecht
Regulier tarief (excl. 21% btw)
€ 609
Ledentarief (excl. 21% btw)
€ 359

Vrijwel iedere culturele organisatie is actief op één of meerdere social media kanalen. Echter ontwikkelen algoritmes zich snel, verplaatsen doelgroepen zich over de diverse kanalen en neemt organisch bereik steeds meer af.

In deze workshop leer je hoe je social media het beste inzet voor jouw organisatie, waarbij we de focus leggen op het maken van een boeiende contentstrategie en het aangaan van gesprekken met jouw doelgroepen.

Er is voldoende aandacht voor hoe je dit behapbaar houdt voor zowel kleine als grotere organisaties, onder andere door de rol van social media binnen de (online) marketingstrategie beter te definiëren en scherpe keuzes te maken. Na afloop kan je aan de slag met het vergroten van de online betrokkenheid en weet je hoe resultaten inzichtelijk maakt.

Inhoud

De workshop bestaat uit zowel theorie als opdrachten die je doet aan de hand van je eigen social media kanalen. De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Doelen en doelgroepen: theorie en cijfers achter social media
  • Het opstellen van een haalbaar stappenplan voor jouw social media strategie
  • Introductie tot een boeiende en strategische contentstrategie
  • Contentcreatie voor verschillende doelstellingen
  • Het managen van een community en webcare
  • Het meten en analyseren van resultaten

Deze workshop richt zich op het optimaliseren van het organische bereik van social media inzet, zonder de nadruk te leggen op campagnes en adverteren via social media. Op 19 maart 2024 organiseert Cultuurmarketing een workshop online adverteren, waarin de diverse mogelijkheden omtrent adverteren op Facebook en Instagram uitgebreid aan bod komen.

Heb je de basis van social media al in de vingers? Neem dan eens een kijkje bij de workshop optimaliseer je social media strategie.

Praktische details

Datum:
donderdag 16 mei 2024 (10:00 – 16:30 uur)

Locatie: ILFU in Utrecht

Studiebelasting: 6,5 uur aan lesuren en ca. een half uur huiswerk

Investering:
609 euro (excl. 21% btw) voor niet-leden (word lid en profiteer van korting)
359 euro (excl. 21% btw) voor leden

De prijzen zijn inclusief vegetarische lunch en consumpties.

Voor aanvang van deze training ontvang je een intake waarin je je verwachtingen en vraagstukken kan inbrengen.

meld je aan

Doelgroep

De workshop is geschikt voor junior en medior marketing- en communicatiemedewerkers, werkzaam in de Nederlandse of Vlaamse cultuursector, die (mede)verantwoordelijk zijn voor de inzet van social media. De workshop richt zich op de basis van een effectieve social media strategie: wij raden de workshop niet aan voor gevorderden.

Docent

Boudewien Chalmers Hoynck van Papendrecht is eigenaar van Bubble Shooters Network en werkte afgelopen jaren als social media manager bij het Van Gogh Museum. Daarnaast houdt zij zich als toegepast psycholoog bezig met het gedrag op social media en zet ze psychologische theorieën in om de online betrokkenheid te vergroten. Boudewien was één van de genomineerden voor de Young Talent Award van de Cultuurmarketing Awards 2019.

Ervaringen van deelnemers

Museum de Speelklok
Daantje Voshaar
Leuke en nuttige workshop! Je leert tools die makkelijk toepaspaar zijn bij je eigen organisatie. Ook leuk dat je kunt sparren met communicatiecollega's, dit geeft toch weer nieuwe inzichten.
Illustere Figuren
Loes Nuijten
Het was én praktisch én inhoudelijk goed onderbouwd. Een combinatie die je niet vaak tegenkomt. Ik heb tips gekregen waar ik direct mee aan de slag kan, zonder in paniek te raken. Ook de voorbeelden uit Boudewiens werkpraktijk waren interessant en waardevol voor eigen inspiratie.
LUX Nijmegen
Armel Wiggers
Met inzichten en tips van een professional in dit vakgebied heb ik het gevoel dat ik echt weer wat stappen kan zetten.