Workshop

Webanalyse met Google Analytics 4

Na deze workshop begrijp je hoe Google Analytics werkt en kan je aan de slag in de nieuwste Analytics omgeving.

Startdatum

Donderdag 3 juli 2025

Tijden

10:00 - 16:30 uur

Locatie

Utrecht

Investering

Regulier tarief: €629 (excl. 21% btw)
Ledentarief: €379 (excl. 21% btw)

    Op een website vinden belangrijke conversies plaats zoals ticketverkoop, nieuwsbriefinschrijvingen en het vinden van relevante informatie. De meeste culturele organisaties gebruiken Google Analytics om te analyseren hoe de website presteert. Vaak is echter onduidelijk welke data en statistieken relevant zijn, hoe je de data het beste interpreteert en hoe je Google Analytics integreert in je workflow.

    In deze workshop bespreken we hoe je jouw account goed instelt in de nieuwste Analytics omgeving (Google Analytics 4). In deze omgeving staat privacy van de gebruiker centraal en komt de nadruk te liggen op het meten van gebeurtenissen.

    Na deze workshop

    • Haal je inzichten uit de belangrijkste rapportages voor culturele websites.
    • Onderscheid je het verkeer vanuit jouw e-mails, socials en offline campagnes.
    • Weet je hoe je een contactformulier opneemt als conversie.
    • Kan je onderbouwde keuzes maken voor de optimalisatie van jouw website.

    Programma

    Tijdens de interactieve workshop wordt de basis behandeld waarbij je klassikaal meekijkt met de docent en de praktijkopdrachten ter plekke uitvoert met je eigen Google Analytics account. De volgende onderwerpen maken deel uit van het programma:

    • Hoe werkt Google Analytics 4?
    • Het optimaal beheren en instellen van de Analytics omgeving
    • Het aanmaken van filters
    • Inzicht in doelgroepen en gedrag
    • Het instellen en meten van doelen en gebeurtenissen
    • Conversies en e-commerce
    • UTM-tagging
    • Campagnes evalueren: resultaten van e-mailmarketing, SEO, social en adverteren

    Voor wie?

    Deze workshop is ideaal voor marketing- en communicatiemedewerkers in de Nederlandse of Vlaamse culturele sector die verantwoordelijk zijn voor online marketing, webredactie, en/of webanalyse. We behandelen de basisprincipes van Google Analytics, waardoor de workshop minder geschikt is voor gevorderden. Een webshop op je website is niet nodig. Wel is het handig als je Google Analytics account gebruiksklaar is, zodat je de praktijkopdrachten tijdens de workshopdag direct kunt uitvoeren.

    Docent

    Leon Korteweg

    Leon is zelfstandig online marketing consultant en helpt organisaties om hun Google Analytics data optimaal te benutten. Hij ondersteunt marketeers bij de overstap van Universal Analytics naar GA4, zodat ze weloverwogen beslissingen kunnen nemen voor een verbeterde gebruikerservaring en hogere conversies.

    Lees meer

    Datum & locatie

    Donderdag 3 juli 2025 (10:00u – 16:30u) bij ILFU in Utrecht.

    Voorafgaand aan de training ontvang je een intake waarin je je vragen, verwachtingen en leerdoelen kunt delen. Daarom raden we aan om voor 3 juni aan te melden.

    Pakketvoordeel

    Geïnspireerd om werk te maken van je online marketingmix? Met onze leergang online marketing verdiep je je in alle belangrijke thema’s in slechts vijf maanden, tegen een gereduceerde prijs, nog bovenop eventuele ledenvoordeel.

    Ook ideaal voor teams: je kan het als organisatie aanschaffen, zodat meerdere medewerkers kunnen deelnemen aan de workshops die aansluiten bij hun functie.

    Prijzen & aanmelden

    Het deelnametarief is inclusief consumpties, vegetarische lunch en afsluitende borrel.

    € 629 (excl. 21% btw)

    Regulier tarief

    Iedereen is welkom om deel te nemen, ook als je (nog) geen lid bent van Cultuurmarketing.

    Aanmelden

    € 379 (excl. 21% btw)

    Ledentarief

    Ben je lid van Cultuurmarketing? Fantastisch! Als bestaand lid geniet je
    automatisch van €250 korting.

    Aanmelden

    Nog geen lid, maar wel profiteren van deze prijs? Word dan eerst lid.

    Veelgestelde vragen

    Hoe bereid ik me voor op de training?

    Voorafgaand aan de training ontvang je een intake waarin je je vragen, verwachtingen en leerdoelen kunt delen. Eventuele leesmaterialen of thuisopdrachten worden bij de betreffende training vermeld. Dit materiaal wordt tijdig naar je toegestuurd, zodat je je optimaal kunt voorbereiden. 

    Ontvang ik een bewijs van deelname van de training?

    Ja, na afloop ontvang je per mail een certificaat van deelname, als bewijs van jouw inzet en opgedane kennis. Deze kun je bijvoorbeeld delen via LinkedIn om je nieuwe kennis aan je netwerk te tonen.

    Kan ik een training op locatie ook online bijwonen?

    Cultuurmarketing organiseert zowel trainingen op locatie als online. Bij alle programma’s wordt aangegeven of de training op locatie of online plaatsvindt. Omdat de inhoud specifiek is afgestemd op het type training, is het niet mogelijk om een training op locatie online te volgen.

    Krijg ik na de training toegang tot extra materialen?

    Ja, na de training ontvang je het lesmateriaal en handige links om je verder te verdiepen in de onderwerpen die zijn behandeld. Geïnspireerd om door te leren? Kijk ook eens in ons online archief voor artikelen in het onderwerp.

    Is de training toegankelijk voor mensen met een beperking?

    Cultuurmarketing staat voor inclusieve leeromgevingen, zowel inhoudelijk als praktisch. Tijdens de intake vragen we naar jouw toegankelijkheid wensen om de beste leerervaring te bieden. Liever eerst overleggen? Neem dan contact met ons op via 020 26 14 727 of [email protected]

    Wat als ik onverwacht niet kan deelnemen?

    Je kunt tot 30 dagen voor de start kosteloos annuleren of je inschrijving verplaatsen. Bekijk onze algemene voorwaarden voor de annuleringsvoorwaarden.

    Is dit programma ook als incompany training mogelijk?

    Ja, deze training kunnen we ook als incompany programma voor jouw organisatie organiseren. Dit is een uitstekende oplossing als je samen met collega’s of lokale partners een opleiding wilt volgen of organiseren op het moment dat het jou het beste uitkomt. Wil je meer weten over een incompany of maatwerk workshop? Bekijk hier de mogelijkheden en vraag een offerte aan.

    Ervaringen van deelnemers

    Theater het Kruispunt
    Anne Vrolijk
    Fijne workshop waarbij je in 2 dagdelen wegwijs wordt gemaakt in GA4. Na afloop weet je de basics, kun je analyses terugvinden en eigen rapporten maken.
    Schouwburg Concertzaal Tilburg
    Cindy Roelandt
    Mijn drempel om mij verder in GA4 te verdiepen is weg. Ik weet makkelijker mijn weg te vinden en datgene aan informatie te bekijken wat relevant is voor mijn werk. Docent Leon nam ons op een prettige manier mee door de mogelijkheden
    Toneelgroep Maastricht
    Ingrid Wissink
    Leon kent GA4 door en door, en weet je heel goed door het programma te coachen. Ik raad het iedereen aan die meer wil leren over de prestaties van hun site en nieuwsbrieven.


    We helpen je graag met je keuze

    Vind de bijeenkomst of training die het beste bij je past. Onze expert op het gebied van training en ontwikkeling, Dana, denkt graag met je mee.