Workshop

Benut de kansen van social media

In deze workshop werk je aan een helder plan voor je social media: welke content zet je in, via welk kanaal, voor wie en waarom?

Startdatum

Dinsdag 10 februari 2026

Tijden

10:00 - 16:30 uur

Locatie

Utrecht

Investering

Regulier tarief: €659 (excl. 21% btw)
Ledentarief: €409 (excl. 21% btw)

    Social media marketing is allang geen bijzaak meer, het is een vak op zich. Met de snelle veranderingen op platforms als Instagram en TikTok en de overvloed aan content, is het een uitdaging om jouw publiek organisch te bereiken. Hoe blijf je als culturele organisatie authentiek én effectief in wat je deelt?

    In deze workshop duik je in het actuele sociale medialandschap, inclusief de nieuwste technieken en trends. Je werkt stap voor stap aan je eigen social media strategie, met voorbeelden uit de praktijk. Ook leer je voorbij de standaardstatistieken te kijken.

    De focus ligt op het maken van keuzes die passen bij jouw organisatie. Wie is mijn doelgroep, waar vind ik hen, welke contentformats sluiten daarbij aan en hoe vergroot ik de zichtbaarheid voor zowel bestaand als nieuw online publiek?

    Na deze workshop

    • Begrijp je waarom Instagram, LinkedIn en TikTok dé plek zijn om in gesprek te gaan met jouw (nieuwe) publiek.
    • Kan je jouw social media succes analyseren voorbij likes, shares en views.
    • Ben je geïnspireerd om de kracht van social search, video en user-generated content te benutten voor jouw online verhaal.
    • Vertrek je met concrete tips en ideeën om je social media content direct te verbeteren.
    • Ben je klaar om jouw eigen social media strategie uit te werken en toe te passen.

    Programma

    De workshop bestaat uit zowel theorie als oefeningen die je helpen om de kennis toe te passen op jouw social media strategie. De volgende onderwerpen komen aan bod:

    • Het social media landschap anno 2026
    • Doelen en doelgroep: theorie en cijfers achter social media
    • De kracht van sociale kanalen
    • Trends & AI in social media
    • Social monitoring & community engagement
    • De stappen van een social strategie bouwen

    Voorafgaand aan de eerste workshop ontvang je een korte opdracht en leesmateriaal over social media strategie. Reken op ongeveer een uur voor de opdracht en 45 minuten leestijd – zo ga je goed voorbereid van start.

    Voor wie?

    De workshop is ideaal voor marketeers en communicatieprofessionals uit de Nederlandse of Vlaamse cultuursector die een sterkere basis willen leggen in hun social media strategie. De workshop biedt praktische inzichten en direct toepasbare kennis voor jouw eigen social media kanalen.

    Docent

    Berber Hoekstra

    Berber Hoekstra

    Berber is eigenaresse van Bureau Berber en heeft meer dan 15 jaar ervaring als social media strateeg. Ze heeft gewerkt voor diverse merken, zoals overheidsinstanties en goede doelen. Naast haar werk als strateeg, is ze docent communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam. Hier inspireert ze studenten om door onderzoek en creatief denken tot effectieve social media strategieën te komen.

    Lees meer

    Datum & locatie

    • Dinsdag 10 februari september 2026 (10:00 – 16:30u) vindt plaats bij ILFU (Achter de Dom 14) in Utrecht.

    Voorafgaand aan de training ontvang je een intake waarin je je vragen, verwachtingen en leerdoelen kunt delen. Daarom raden we aan om je voor 10 januari aan te melden.

    Pakketvoordeel

    Geïnspireerd om werk te maken van je online marketing? Met onze leergang online marketing verdiep je je in alle belangrijke thema’s in slechts drie maanden, tegen een gereduceerde prijs, nog bovenop eventuele ledenvoordeel.

    Deelname aan de leergang is ook mogelijk voor teams. Neem de leergang één keer af als organisatie en laat per workshop één teamlid aansluiten, passend bij de rol of het leerdoel.

    Prijzen & aanmelden

    € 659 (excl. 21% btw)

    Regulier tarief

    Iedereen is welkom om deel te nemen, ook als je (nog) geen lid bent van Cultuurmarketing.

    Aanmelden

    € 409 (excl. 21% btw)

    Ledentarief

    Ben je lid van Cultuurmarketing? Fantastisch! Als bestaand lid geniet je automatisch van €250 korting.

    Aanmelden

    Nog geen lid, maar wel profiteren van deze prijs? Word dan eerst lid.

    Veelgestelde vragen

    Hoe bereid ik me voor op de training?

    Voorafgaand aan de training ontvang je een intake waarin je je vragen, verwachtingen en leerdoelen kunt delen. Eventuele leesmaterialen of thuisopdrachten worden bij de betreffende training vermeld. Dit materiaal wordt tijdig naar je toegestuurd, zodat je je optimaal kunt voorbereiden. 

    Ontvang ik een bewijs van deelname van de training?

    Ja, na afloop ontvang je per mail een certificaat van deelname, als bewijs van jouw inzet en opgedane kennis. Deze kun je bijvoorbeeld delen via LinkedIn om je nieuwe kennis aan je netwerk te tonen.

    Krijg ik na de training toegang tot extra materialen?

    Ja, na de training ontvang je het lesmateriaal en handige links om je verder te verdiepen in de onderwerpen die zijn behandeld. Geïnspireerd om door te leren? Kijk ook eens in ons online archief voor artikelen in het onderwerp.

    Is de training toegankelijk voor mensen met een beperking?

    Cultuurmarketing staat voor inclusieve leeromgevingen, zowel inhoudelijk als praktisch. Tijdens de intake vragen we naar jouw toegankelijkheid wensen om de beste leerervaring te bieden. Liever eerst overleggen? Neem dan contact met ons op via 020 26 14 727 of [email protected]

    Wat als ik onverwacht niet kan deelnemen?

    Je kunt tot 30 dagen voor de start kosteloos annuleren of je inschrijving verplaatsen. Bekijk onze algemene voorwaarden voor de annuleringsvoorwaarden.

    Kan ik een optie plaatsen?

    Ja, dat kan. Met een optie reserveer je tijdelijk een plek voor een training. Stuur een e-mail naar service@cultuurmarketing.nl om een optie te plaatsen. We bevestigen je aanvraag binnen twee werkdagen.

    Is dit programma ook als incompany training mogelijk?

    Ja, deze training kunnen we ook als incompany programma voor jouw organisatie organiseren. Dit is een uitstekende oplossing als je samen met collega’s of lokale partners een opleiding wilt volgen of organiseren op het moment dat het jou het beste uitkomt. Wil je meer weten over een incompany of maatwerk workshop? Bekijk hier de mogelijkheden en vraag een offerte aan.

    Ervaringen van deelnemers

    Het Filiaal Theatermakers
    Petra Wolf
    Goede inhoudelijke training om je kennis over social media (Instagram, Facebook en Tiktok) uit te breiden. De trends zijn uitvoerig besproken.
    Poppodium de Vorstin
    Eline Mann
    Super nuttige cursus waar je heel veel tools krijgt om zelf aan de slag te gaan. Would recommend!
    DRU Industriepark
    Yrla Huls
    Een interessante workshop met handige tips & tricks, en erg goed afgestemd op de social media in de cultuursector.


    We helpen je graag met je keuze

    Vind de bijeenkomst of training die het beste bij je past. Onze expert op het gebied van training en ontwikkeling, Dana, denkt graag met je mee.