Workshop

Doelgericht adverteren op social media

Deelnemers bij elkaar voor de workshop online adverteren

Of het nu gaat om een eerste kennismaking of het stimuleren van een aankoop: adverteren op social media biedt veel potentie, zelfs met een beperkt budget.

Startdatum

Dinsdag 3 maart 2026

Tijden

10:00 - 16:30 uur

Locatie

Utrecht

Investering

Regulier tarief: €659 (excl. 21% btw)
Ledentarief: €409 (excl. 21% btw)

    Het social media landschap verandert snel en gebruikers raken verspreid over steeds meer kanalen. Als marketeer kan het lastig zijn om de juiste keuzes te maken. Welke doelgroep bevindt zich op welk sociaal kanaal? Welke advertentievormen zijn geschikt voor verhalende en visuele content? En hoe verhoudt het advertentiebudget zich tot de investering in tijd en geld?

    In deze workshop leer je beter adverteren op Meta, LinkedIn, TikTok en YouTube. We laten je nadenken over slimme keuzes passend bij jouw budget en beschikbare tijd. Je leert niet alleen over de basisprincipes van adverteren, maar ook over de unieke kenmerken, biedstrategieën en targetingopties van elk platform.

    Na de workshop heb je inzicht in de strategische kansen van elk platform, zodat je kan beslissen welke kanalen je inzet en waar je prioriteit aan geeft.

    Na deze workshop

    • Begrijp je de impact van social media ads op jouw marketingmix.
    • Weet je welke kanalen voor jouw doelgroepen belangrijk zijn.
    • Optimaliseer je jouw online funnel van kennismaking tot aankoop.
    • Meet je het succes van advertenties met de juiste data.
    • Start je met een praktisch actieplan voor jouw organisatie.

    Programma

    De workshop bestaat uit zowel theorie als oefeningen die je helpen om de kennis toe te passen op jouw eigen online advertising. De volgende onderwerpen komen aan bod:

    • Doelen en doelgroepen bepalen
    • Funnel theorie en de online klantreis
    • Budgetverdeling en -beheer
    • Monitoren en bijsturen: de belangrijkste benchmarks
    • Effectieve advertentieteksten en -vormen
    • Ontwikkelingen rondom targeting, Facebook Pixel en data-privacy
    • Stappenplan voor het opzetten van jouw ad – zelf of met een bureau

    Voor wie?

    Deze workshop is ideaal voor (online) marketeers, communicatiemedewerkers en iedereen die betrokken is bij het online succes van een culturele organisatie. Of je nu net gestart bent met online adverteren of je vaardigheden wilt verfijnen, deze workshop biedt praktische inzichten en direct toepasbare kennis.

    Docent

    Cengiz Can

    Als freelance performance marketeer en eigenaar van Zichtbaar Online, heeft Cengiz meer dan 10 jaar ervaring in online marketing. Hij heeft gewerkt voor bedrijven als Corendon en het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) en beoordeelt vanuit de jurystoel van de Dutch Search Awards jaarlijks de beste prestaties in online adverteren.

    Lees meer

    Datum & locatie

    • Dinsdag 3 maart 2026 (10:00 – 16:30u) vindt plaats bij ILFU (Achter de Dom 14) in Utrecht.

    Voorafgaand aan de training ontvang je een intake waarin je je vragen, verwachtingen en leerdoelen kunt delen. Daarom raden we aan om je voor 3 februari aan te melden.

    Pakketvoordeel

    Geïnspireerd om werk te maken van je online marketing? Met onze leergang online marketing verdiep je je in alle belangrijke thema’s in slechts drie maanden, tegen een gereduceerde prijs, nog bovenop eventuele ledenvoordeel.

    Deelname aan de leergang is ook mogelijk voor teams. Neem de leergang één keer af als organisatie en laat per workshop één teamlid aansluiten, passend bij de rol of het leerdoel.

    Prijzen & aanmelden

    € 659 (excl. 21% btw)

    Regulier tarief

    Iedereen is welkom om deel te nemen, ook als je (nog) geen lid bent van Cultuurmarketing.

    Aanmelden

    € 409 (excl. 21% btw)

    Ledentarief

    Ben je lid van Cultuurmarketing? Fantastisch! Als bestaand lid geniet je automatisch van €250 korting.

    Aanmelden

    Nog geen lid, maar wel profiteren van deze prijs? Word dan eerst lid.

    Veelgestelde vragen

    Hoe bereid ik me voor op de training?

    Voorafgaand aan de training ontvang je een intake waarin je je vragen, verwachtingen en leerdoelen kunt delen. Eventuele leesmaterialen of thuisopdrachten worden bij de betreffende training vermeld. Dit materiaal wordt tijdig naar je toegestuurd, zodat je je optimaal kunt voorbereiden. 

    Ontvang ik een bewijs van deelname van de training?

    Ja, na afloop ontvang je per mail een certificaat van deelname, als bewijs van jouw inzet en opgedane kennis. Deze kun je bijvoorbeeld delen via LinkedIn om je nieuwe kennis aan je netwerk te tonen.

    Krijg ik na de training toegang tot extra materialen?

    Ja, na de training ontvang je het lesmateriaal en handige links om je verder te verdiepen in de onderwerpen die zijn behandeld. Geïnspireerd om door te leren? Kijk ook eens in ons online archief voor artikelen in het onderwerp.

    Is de training toegankelijk voor mensen met een beperking?

    Cultuurmarketing staat voor inclusieve leeromgevingen, zowel inhoudelijk als praktisch. Tijdens de intake vragen we naar jouw toegankelijkheid wensen om de beste leerervaring te bieden. Liever eerst overleggen? Neem dan contact met ons op via 020 26 14 727 of [email protected]

    Wat als ik onverwacht niet kan deelnemen?

    Je kunt tot 30 dagen voor de start kosteloos annuleren of je inschrijving verplaatsen. Bekijk onze algemene voorwaarden voor de annuleringsvoorwaarden.

    Kan ik een optie plaatsen?

    Ja, dat kan. Met een optie reserveer je tijdelijk een plek voor een training. Stuur een e-mail naar service@cultuurmarketing.nl om een optie te plaatsen. We bevestigen je aanvraag binnen twee werkdagen.

    Is dit programma ook als incompany training mogelijk?

    Ja, deze training kunnen we ook als incompany programma voor jouw organisatie organiseren. Dit is een uitstekende oplossing als je samen met collega’s of lokale partners een opleiding wilt volgen of organiseren op het moment dat het jou het beste uitkomt. Wil je meer weten over een incompany of maatwerk workshop? Bekijk hier de mogelijkheden en vraag een offerte aan.

    Ervaringen van deelnemers

    Het Houten Huis
    Barbara Ennik
    De workshop is een dikke aanrader. Met een enorm enthousiasme en gedegen kennis leert de docent je hoe je de juiste doelgroepen target en hoe je een optimale conversie tot stand brengt. Meta ingewikkeld? Na deze workshop niet meer!
    Slot Loevestein
    Renny de Graaff
    Deze training geeft je precies de handvaten die je nodig hebt om doelgericht aan de slag te gaan. Veel van ons marketeers doen social media er ook nog bij, of hebben het zichzelf aangeleerd. De cursus geeft je inzicht en praktisch houvast om dit doordacht, gericht en beter te doen.
    De Nieuwe Bibliotheek
    Suzanne Loman
    Onwijs leerzaam, veel tips en tools geleerd om mee aan de slag te gaan. Ik had weinig ervaring met adverteren op social media, dus voor mij was deze training ontzettend waardevol!


    We helpen je graag met je keuze

    Vind de bijeenkomst of training die het beste bij je past. Onze expert op het gebied van training en ontwikkeling, Dana, denkt graag met je mee.