Inclusieve communicatie

Workshop
16 en 18 september 2024

In deze workshop leer je een nieuwe mindset met betrekking tot inclusieve communicatie en leg je de basis voor zo min mogelijk uitsluiting in al jouw communicatie-uitingen.

Startdatum: 16 september 2024 (9:30 - 13:00)
Locatie: online
Regulier tarief (excl. 21% btw)
€ 569
Ledentarief (excl. 21% btw)
€ 339

Bij welke culturele organisatie je ook werkt: als marketingcommunicatieprofessional wil je met jouw communicatie-uitingen zoveel mogelijk mensen bereiken en zo min mogelijk mensen uitsluiten.

In jouw rol heb je invloed op communicatie-uitingen en de beeldvorming die je hiermee creëert. Keuzes in fotografie, video, tekst en gebruik van media hebben immers invloed op de boodschap die je overbrengt op jouw (potentiële) publiek.

Na deze praktische workshop ken je de zes principes van inclusieve communicatie en zowel succesvolle als minder succesvolle praktijkvoorbeelden. Ook kan je aan de slag met het toegankelijk maken van jouw eigen communicatie-uitingen voor zoveel mogelijk mensen.

Inhoud

De volgende onderwerpen maken deel uit van het programma:

  • Inclusie en de rol van de marketingcommunicatieprofessional: waar heb je invloed op, en waar niet?
  • Unconscious bias: hoe onbewuste vooroordelen impact hebben op je werk
  • 6 principes van inclusieve communicatie
  • Succesvolle en minder succesvolle voorbeelden van inclusieve communicatie
  • Culturele segmentatie: benader jouw doelgroep voorbij demografische kenmerken
  • Discussie: kansen en bedreigingen voor een inclusieve cultuursector
  • Aan de slag met jouw eigen praktijkcase

Er is veel ruimte voor dialoog, vragen, feedback en discussie met zowel de docent als andere deelnemers. We creëren hierbij een safe space met voldoende ruimte voor verschillende perspectieven.

Praktische details

Data:
maandag 16 september 2024 (9:30 – 13:00 uur)
woensdag 18 september 2024 (9:30 – 13:00 uur)

Online: Deze workshop wordt gegeven via Zoom, de sessies worden niet opgenomen.

Studiebelasting: 7 uur aan lesuren en ca. 1 uur voorbereiding.

Investering:
• 569 euro (excl. 21% btw) voor niet-leden (word lid en profiteer van korting)
339 euro (excl. 21% btw) voor leden

Let op: voor aanvang van deze training ontvang je een intake waarin je je verwachtingen en vraagstukken kan inbrengen. Daarom adviseren we je voor 18 augustus 2024 aan te melden.

meld je aan

Doelgroep

Deze workshop is geschikt voor marketing- en communicatieprofessionals en iedereen die zich bezighoudt met publiekswerving uit de Nederlandse en Vlaamse culturele sector.

Docent

Hamza OuamariHamza Ouamari is een ervaren marketingstrateeg en inclusiviteitsspecialist die al jaren campagnes en strategieën ontwikkelt met een sterke focus op diversiteit en inclusiviteit. Zijn passie ligt in het opbouwen van nieuwe merken en het herbeoordelen van bestaande merken met oog voor inclusiviteit en diversiteit, en het begeleiden en opzetten van interne culturele veranderingsinitiatieven.

Ervaringen van deelnemers

Factorium Cultuurmakers
Nicole Vugts
Deze training is voor de marketeer die graag goede handvaten krijgt om inclusieve communicatie toe te passen in alle uitingen van een organisatie. Hamza is een prettige en inspirerende docent die je stap voor stap meeneemt in het verhaal! (maart 2024)
Het Nationale Theater
Ben Terwel
Confronterende, grappige en ontroerende voorbeelden worden afgewisseld met slimme oefeningen en een bulk aan tips en praktische principes. (maart 2024)
Stichting Stad en Natuur Almere
Margrietha Rengers
Deze cursus is een echte eye-opener als je met inclusiviteit en diversiteit bezig wilt in je marketing & communicatie. Na afloop ben je je bewust van de rol die jij speelt in een inclusievere en diversere samenleving. (maart 2024)