Barry Spooren is marketeer en assistent-programmeur bij Le Guess Who?. Voorheen was Barry werkzaam bij Incubate Festival in Tilburg. Verder is hij actief als blogger bij muzieksite Kicking the Habit.
“Le Guess Who? is een internationaal vierdaags festival voor onafhankelijke en vernieuwende kwaliteitsmuziek in de binnenstad van Utrecht. Le Guess Who? is van mening dat de meest interessante ontwikkelingen zich afspelen in de periferie van de popmuziek; de plek waar artiesten zich niets aantrekken van de vaststaande regels en stramienen die onderdeel zijn van de popmuziek, maar hun eigen richting bepalen. De programmering van Le Guess Who? richt zich op toonaangevende, vernieuwende artiesten; acts die een drang hebben om de grenzen van genres op te zoeken en te verleggen.”
Engagement – van bezoekers en artiesten – is het sleutelwoord bij Le Guess Who?
“Met de marketingcase voor Festivaleditie 2014, die plaatsvond van 20 t/m 23 november. We werden voorgedragen voor De Gouden Struis; een hele eer natuurlijk. Het leek me alleen al gaaf om op deze manier wat meer te kunnen vertellen over Le Guess Who?, waar het festival voor staat en wat de visie en achtergrond is. Dat we door zouden gaan naar de finale had ik niet durven verwachten, maar is natuurlijk alleen al prachtig gezien de organisaties waarmee we het gezelschap delen.
De belangrijkste uitgangspunten van de marketingcase voor 2014 waren ‘betrokkenheid van artiesten, publiek en pers genereren rondom het festival’, ‘meer internationale bekendheid en internationale kaartverkoop genereren’, ‘continu in verbinding blijven met publiek’, en ‘de wensen, achtergrond en bezoekredenen van het publiek in kaart brengen door middel van een publieksonderzoek’.”
Marketing waar geen budget tegenop kan
“Engagement – van bezoekers en artiesten – is het sleutelwoord bij Le Guess Who?. We gaan de dialoog aan met de artiesten, betrekken hen bij de inhoud en vorm van het festival, en maken van hen actieve deelnemers. Zo kijken we bijvoorbeeld of we opkomende bands het podium kunnen laten delen met hun inspiratiebronnen, of hoe bepaalde artiesten meer context kunnen bieden bij hun muziek, zoals het opzetten van een expositie, of het samenstellen van een film- of documentaireprogramma. Dat soort ontmoetingen hebben een positieve uitwerking op de performances en de energie die daarbij ontstaat, slaat over op het publiek.
Dit zorgt ervoor dat de artiesten zelf vol enthousiasme vertellen over Le Guess Who?; marketing waar geen budget tegenop kan. Op deze manier lopen artistieke, productionele en marketingprocessen door elkaar en is marketing verweven in de hele werking van het festival. En dat werpt z’n vruchten af: in 2014 trok het festival 15.000 bezoekers (een verdubbeling t.o.v. het voorgaande jaar) en geeft 97,4% van de bezoekers aan het festival aan te raden.”
“Le Guess Who? richt zich in eerste instantie op een internationaal georiënteerd publiek; een publiek dat bovenmatig geïnteresseerd is in nieuwe experimenten en alternatieve muziekstromingen. Een publiek bovendien dat bereid is te reizen om deze ontwikkelingen eigenhandig live mee te maken, ongeveer tussen de 24 en 38 jaar is, hoger opgeleid is en media als The New York Times, The Guardian, The Wire en The Quietus leest. Deze media lopen voorop als het gaat om het als eerste diepgravend uitlichten van nieuwe grensverleggende, artistieke ontwikkelingen.
Uit het publieksonderzoek blijkt dat het grootste deel van het publiek fulltime werkt, maar ook studenten zijn sterk vertegenwoordigd. 25% van de bezoekers heeft een opleiding gedaan met betrekking tot cultuur en kunsten. Trefwoorden die veel naar voren komen uit het publieksonderzoek om het imago van het festival te omschrijven, zijn: alternatief, vernieuwend, oprecht, sympathiek, sfeervol, kleinschalig, vooruitstrevend en kwaliteit.”
Marketing bij Le Guess Who? is meer dan enkel het laatste proces dat zich voltrekt om het festival te verkopen.
“Een van de belangrijkste gedachten van de marketing bij Le Guess Who? is dat het meer kan en moet zijn dan enkel het laatste proces dat zich voltrekt om het festival te verkopen. We, de hele culturele sector, zijn als het goed is bezig met een groter plan dan enkel het verkopen van een product: het gaat om interactie, het creëren van betrokkenheid, mensen uitdagen en ze inspireren. Op dat gebied vind ik het vooral heel interessant om te kijken naar collega-organisaties, hoe zijn dit doen.
Ik gaf al aan dat een belangrijk uitgangspunt van Le Guess Who? de dialoog met en betrokkenheid van de artiesten is. Op eenzelfde manier kijken we hoe we het festival een nog betere beleving kunnen maken voor bezoekers. Zo maakten we in 2014 bijvoorbeeld de rigoureuze keuze om het festival een week te vervroegen, zodat het plaats zou gaan vinden in hetzelfde weekend als de Mega Platen en CD Beurs in de Jaarbeurshal.
Op die manier maken we het voor internationale bezoekers nog interessanter om af te reizen naar Nederland. Op de beurs treden enkele van de Le Guess Who?-artiesten op en de Platenbeurs stelt gratis kaarten beschikbaar voor alle artiesten die op het festival optreden, waar uiteraard gretig gebruik van wordt gemaakt.”
“Wat een prachtig en indrukwekkend gezelschap! De andere vier organisaties hebben meer dan inspirerende verhalen te vertellen, dus 25 juni gaat sowieso een mooie dag worden. En, het is altijd leuk om collega’s te spreken en ideeën op te doen.”
Benieuwd naar de presentatie van Le Guess Who? en die van de andere vier kanshebbers op De Gouden Struis? Wees erbij tijdens de Cultuurmarketing Awards op 25 juni in Utrecht. Meld je nu aan voor deze inspirerende dag.