Het marketingteam bij het Parktheater Eindhoven bestaat uit (v.l.n.r. op de foto) Klaas Seelen, Loes Barkema, Irene Arts, Milly van Maanen, Marleen van Amerongen, en (niet op de foto) Carla Evers, Frank van Eersel en Brigitte Koolen.
Wij spraken Klaas over de finaleplaats van het Parktheater bij De Gouden Struis.
Het Parktheater wil leidend worden in de ‘raak-industrie’
“In 2007 is aan onze missie de volgende alinea toegevoegd: “Parktheater Eindhoven wil meer zijn dan een welkom huis voor bezoekers en artiesten, meer dan enkel een aanbieder van voorstellingen, meer dan een gebouw in de stad Eindhoven”. Deze missie en strategie verlangt een andere kijk op de organisatie en een andere kijk vanuit de organisatie. Intern zijn we het gesprek met collega’s aangegaan. Het uitdragen van een missie kan en mag niet alleen de taak zijn van de marketingafdeling, maar is een opdracht voor alle medewerkers: alle medewerkers zijn marketeer!
Extern zijn we bewust en actief op zoek gegaan naar groepen en ontwikkelingen in de (Eindhovense) samenleving die ons kunnen helpen bij het realiseren van onze missie. Dit heeft uiteindelijk geleid tot een aantal initiatieven en projecten die, hoewel veelal geïnitieerd vanuit marketing, gerealiseerd en gedragen worden door de hele organisatie.”
“Het Parktheater heeft vastgesteld dat de rol en plaats in de samenleving van cultuur in het algemeen, en van het theater in het bijzonder, aan het veranderen is. Dit is enerzijds ingegeven door bezuinigingen, anderzijds door een verschuiving in de publieke opinie t.a.v. cultuur in het algemeen. Wil je als theater je bestaansrecht veilig stellen dan moet je je herbezinnen en je voorbereiden op je rol in de toekomst. Dat hebben wij gedaan: het Parktheater wil leidend worden in de ‘raak-industrie’, en dit is tevens de titel van onze case.
We zijn actief op zoek gegaan naar groepen of plaatsen in de samenleving waar je als theater je publiek kunt vinden en kunt raken. Het uitgangspunt hierbij is dat je, daar waar je als theater voorheen met name facilitair ingesteld was, je je nu veel meer als partner op moet stellen. Zo zijn projecten met expats ontstaan, en met jongeren die moeilijk kunnen leren. En we hebben een project dat zich richt op ouderen, die om verschillende redenen vaak niet meer in staat zijn om het theater te bezoeken. Parktheater is een initiatief gestart, samen met de lokale omroep ‘Studio 040’ en Vitalis Woonzorggroep, om voorstellingen te streamen naar zorginstellingen.”
Laat het niet over je heen komen, maar zoek zelf naar invulling. Gooi die ramen en deuren wagenwijd open!
“Ja, er zijn – voorzichtig – wel trends te ontdekken. De grote bezuinigingen op cultuur hebben bij nogal wat instellingen voor paniek gezorgd, maar ik denk dat steeds meer makers en organisaties actief op zoek zijn gegaan naar mogelijkheden. Mede door antwoorden te vinden op vragen als: zou je los kunnen komen van je gebouw, en van je traditionele voorstellingen, en hoe vind je je plek in de samenleving?
Ook wij hebben onszelf deze vragen gesteld. Is de oude rol van het theater uitgespeeld, en wat zou een nieuwe rol kunnen zijn? Op dat pad zijn we projecten gaan uitzetten. Van aanbodgestuurd naar vraaggericht, van focus op de voorstelling naar focus op de bezoekers. Het pad wordt nu steeds breder, en de mogelijkheden steeds groter. Dus: laat het niet over je heen komen, maar zoek zelf naar invulling. Gooi die ramen en deuren wagenwijd open!”
Wij willen een betrouwbare partner zijn, en op de lange termijn een relatie opbouwen.
“Loyaliteit, en de waarde van je merk. Je moet steeds dezelfde betrouwbaarheid en kwaliteit uitstralen. Als je een vaste waarde wordt in je stad en regio, bind je het publiek aan je, en creëer je loyaliteit. Wij geven bijvoorbeeld nooit kortingen, omdat het die loyaliteit ondermijnt. In prijsbeleid is het belangrijk dat een kaartje altijd evenveel kost. Daarmee wordt je een betrouwbare partner, waar mensen zich aan willen verbinden. Wij willen op de lange termijn een relatie opbouwen.”
“Zoals ik het lees, zijn de vijf cases aan elkaar gewaagd. Het zijn allemaal cases die een poging doen om het publiek te betrekken bij het maakproces, en die buiten de gebaande paden treden. Wij hebben heel veel zin om ons verhaal op de 25ste te kunnen presenteren, en zijn heel trots dat het harde werk ons hier heeft gebracht. We hopen dat we als inspiratie kunnen dienen voor anderen. En we zijn natuurlijk heel benieuwd naar de 4 overige cases. Het wordt ongetwijfeld heel leerzaam en interessant!”
Benieuwd naar de presentatie van het Parktheater Eindhoven en die van de andere vier kanshebbers op De Gouden Struis? Wees erbij tijdens de Cultuurmarketing Awards op 25 juni in Utrecht. Meld je nu aan voor deze inspirerende dag.
Eerder stelden we al een andere Gouden Struis-finalist aan je voor: Le Guess Who?.