Oprichters Leon Caren (foto links) en Bas Morsch (foto rechts), benadrukken dat de campagne voor de lancering van We Are Public een teamprestatie is. Samen met Vandejong Creative Agency hebben ze de opzet voor de campagne gemaakt, welke vervolgens uitgevoerd is door een grote groep mensen, waarvan velen vrijwillig hebben meegewerkt om het initiatief te ondersteunen.
Bas Morsch is muzikant en grafisch ontwerper, en werkte o.a. voor de culturele krant Amsterdam Weekly. Morsch’s liefde voor muziek en design kwam samen in het partnerschap in Subbacultcha!, met zakenpartner Leon Caren. In 2014 richtten ze samen We Are Public op.
Leon Caren is cultureel ondernemer, muzikant en antropoloog. In 2004 startte hij Subbacultcha!, een Amsterdams muziekplatform. Op dit moment werkt hij met zakenpartner Bas Morsch aan het introduceren van We Are Public buiten Amsterdam. We spraken hem over de finaleplaats van We Are Public voor De Gouden Struis.
Hoe waarborgen we compromisloze artistieke programmering nu marktwerking meer en meer zijn intrede doet in de cultuursector?
“We Are Public is een multidisciplinair cultuurlidmaatschap voor Amsterdam, opgezet in samenwerking met meer dan 45 culturele instellingen in de stad. Het is gericht op het creëren van een nieuw model ter bevordering en financiering van progressieve kunst en cultuur. Met We Are Public willen we een draai geven aan bestaande structuren in de culturele sector en een organisatie creëren die een game changer kan zijn voor de manier waarop we cultuur aanbieden en consumeren.”
“Er is minder overheidsgeld voor kunst en cultuur, cultuuraanbieders worden daarmee steeds afhankelijker van kaartverkoop, en de wens om zoveel mogelijk kaarten te verkopen, leidt doorgaans niet tot vernieuwende en avontuurlijke programmering. Deze nieuwe realiteit brengt een grote uitdaging met zich mee.
Hoe behouden we een divers en avontuurlijk cultureel klimaat, met voldoende ruimte voor jonge makers, en voor kunstenaars die de grenzen opzoeken? Hoe waarborgen we compromisloze artistieke programmering nu marktwerking meer en meer zijn intrede doet in de cultuursector? Als antwoord op deze vragen introduceerden we We Are Public: een model waarin een groep loyale cultuurliefhebbers gezamenlijk bijdraagt aan een divers en avontuurlijk cultureel landschap.
We Are Public bouwt een hechte community, die middels een innovatief lidmaatschap gezamenlijk kunst en cultuur op een nieuwe manier ondersteunt, ontdekt en beleeft. Het lidmaatschap van We Are Public is tevens de spil van een uniek samenwerkingsverband tussen vrijwel alle culturele instellingen in Amsterdam.”
“Met de ledenwerfcampagne. De doelstelling was heel eenvoudig: we zoeken 2.500 leden die We Are Public mogelijk willen maken. Leden betalen €15 per maand en krijgen daarmee maandelijks toegang tot een door een redactie samengestelde selectie van zo’n 50 gratis voorstellingen, concerten, films en exposities.
Het lidmaatschap biedt redactionele context voor een kwalitatief hoogstaand cultureel aanbod in de stad, en werkt daarnaast sterk drempelverlagend. Het zorgt ervoor dat mensen meer cultuur bezoeken en door het interdisciplinaire karakter worden nieuwe publieksgroepen aangeboord. Kortom: de zalen zitten voller, de cultuur leeft, en instellingen en makers krijgen een aanzienlijke vergoeding voor hun kaartjes.”
“Met deze boodschap begonnen we aan onze campagne. Mensen die zich aansloten, legden zich vast voor minimaal 3 maanden. Kortom, ieder lid investeerde minimaal €45 in het project. De campagne was een succes. We hadden onszelf 50 dagen gegeven om het doel te bereiken. Een dag voor de deadline gingen we over de 2.500 leden heen.”
Hoe kun je met minder overheidsgeld toch een divers en kwalitatief hoogstaand cultureel aanbod garanderen? De sleutel ligt bij het mobiliseren van nieuw publiek.
“We werden hierop gewezen door onze PR-manager Maurice Seleky, en het leek ons allemaal een goed idee om mee te doen. Met We Are Public hebben we een nieuw concept gelanceerd, en dat moet gehoord worden. Daar zijn we met deze campagne goed in geslaagd, qua zichtbaarheid, maar ook qua resultaat.”
Lanceringsevenement in Felix Meritis
“Het was alles of niets. Als we niet genoeg leden zouden werven ging het hele verhaal niet door. En dat sluit heel goed aan bij het idee achter dit project: het mobiliseren van een groep mensen die samen willen investeren in kunst en cultuur. Niet door te doneren, maar door er op uit te trekken en nieuwe dingen te ontdekken.
Wat we doen sluit ook goed aan bij de uitdagingen die nu spelen binnen de culturele sector. Hoe kun je met minder overheidsgeld toch een divers en kwalitatief hoogstaand cultureel aanbod garanderen? De sleutel ligt natuurlijk bij het mobiliseren van nieuw publiek. Klinkt misschien als een open deur, maar dat is het niet. Er is een natuurlijke reflex om programmering aan te passen op het moment dat er meer kaarten moeten worden verkocht. Maar het kan ook anders.”
“Wij zijn niet zo heel erg bezig met pure marketing. Bas en ik zijn vooral geïnteresseerd in het bedenken van nieuwe concepten en nieuwe ideeën. En ons startpunt is altijd inhoudelijk.
De vorm van We Are Public stelt programmeurs en makers in staat compromisloos te doen waar ze goed in zijn.
We komen uit de Amsterdamse bandscene, en kwamen tot de conclusie dat veel bands die wij te gek vonden, vaak voor lege zalen stonden te spelen. Als concertorganisator kan je dan al snel besluiten om je programmering aan te passen. Bands boeken waar meer publiek op af komt. Maar dat vinden wij niet interessant. Er is altijd meer publiek te mobiliseren dan je in eerste instantie zou denken. Dus ons uitgangspunt is: wat vinden wij waanzinnig goed, en hoe gaan we daar zo veel mogelijk mensen mee bereiken.
Met We Are Public hebben we daar een hele interessante vorm voor gevonden. We bouwen aan een groep cultuurliefhebbers die nieuwe dingen wil ontdekken. Dat publiek is loyaal, geïnteresseerd en heeft een pas waarmee ze gratis op pad kunnen. Ons doel is om daarmee voor elkaar te krijgen dat de zalen op voorhand al vol zitten, ongeacht wat er geprogrammeerd wordt. Dat geeft programmeurs en makers de kans om compromisloos te doen waar ze goed in zijn. En het publiek krijg de kans om iedere maand, of zelfs iedere dag iets nieuws te ontdekken.”
“Een mooie lijst finalisten. Le Guess Who? vind ik een geweldig festival: programmering op hoog niveau, en puur vanuit een artistieke ambitie. Mooi werk. Het wordt vast een mooie dag met veel bekenden en natuurlijk een meedogenloze strijd.”
Benieuwd naar de presentatie van We Are Public en die van de andere vier kanshebbers op De Gouden Struis? Wees erbij tijdens de Cultuurmarketing Awards op 25 juni in Utrecht. Meld je nu aan voor deze inspirerende dag.
We stelden op deze site ook de volgende Gouden Struis-finalisten aan je voor: Le Guess Who?, Parktheater Eindhoven en Mauritshuis.