Graduation Show bij de Gerrit Rietveld Academie: De week van Iris Loos

24 aug 2015

Door redactie

Vraag jij je ook wel eens af wat je concullega’s doen? In ‘De Week Van’ kom je erachter. Deze keer een fotoverslag van de werkweek van Iris Loos, communicatie & PR medewerker bij de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam.

De week van Iris LoosVan 2009 tot 2013 werkte Iris Loos bij de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. De laatste jaren was zij daar projectmanager bij het centrum voor ondernemerschap. Sinds 2014 is ze verantwoordelijk voor de communicatie en PR bij de Gerrit Rietveld Academie: een kleinschalige, internationale kunstacademie met zo’n 750 studenten en 14 afdelingen.

Naast het onderhouden van perscontacten, bedenken van de social strategie en algemene communicatie, helpt Loos ook mee met het organiseren van jaarlijks terugkerende evenementen zoals de Open Dag, Graduation Show en The Fashion Show. Daarnaast is zij initiator van In-Fashion, een Utrechts modefestival.

Maandag

Het is twee dagen voordat de Graduation Show 2015 opent: de eindexamententoonstelling van de Rietveld Academie. Voor ons team maar vooral voor de studenten die afstuderen de drukste week van het jaar. Het is overal in de academie te merken; de stress neemt toe. En niet alleen de stress, ook de temperatuur: we horen vandaag dat het tijdens de opening woensdag aanstaande tot 35 graden kan worden. Ondanks dat het kwik vandaag al behoorlijk aan het stijgen is wordt er gestaag doorgewerkt om alles op tijd af te krijgen.

De Cultuurmarketing week van Iris Loos

 Dinsdag

Wanneer ik op kantoor nét aan mijn eerste koffie begin, komt er een telefoontje binnen van een lokale televisiezender. Ze willen graag 18 minuten komen filmen op de academie en dit meteen live uitzenden, of direct na opname. Een hele leuke kans natuurlijk om de eindexamenshow te laten zien, ik bedenk snel samen met assistent Veerle een interessante route door verschillende afdelingen.

De Cultuurmarketing week van Iris Loos

Woensdag

D-Day! Vandaag opent de Graduation Show met werk van 186 studenten van 14 verschillende afdelingen. Onze projectleider Tomas en zijn team werkstudenten zijn nog druk bezig met de ontvangstruimte inrichten, apparatuur testen en de bewegwijzering klaar zetten.

Vanwege de hitte vullen we snel nog even 150 tasjes met waterflesjes voor de bezoekers. Collega Bieneke zorgt er ondertussen voor dat zo op alle locaties de (door studenten ontworpen) plattegronden met dagprogramma klaar liggen.

We rennen de hele dag het kantoor in- en uit en proberen zelf het hoofd koel te houden met het regelmatig eten van waterijsjes.
Om 14.00 uur is de preview voor pers en genodigden, om 16.00 uur is de officiële opening. De preview is verloopt goed, tijdens de opening wordt het echter pas echt druk en gezellig. Beeldend kunstenaar en alumnus Zoro Feigl opent de Graduation Show in gepaste stijl met een installatie die champagneflessen opent.

De week van Iris Loos

Donderdag

Een goed begin van de dag: een pagina-vullend artikel in het Parool over de tentoonstelling op de academie. Vandaag heeft ons team een wat rustiger dagje, dus het is tijd om eindelijk ook zelf even rond te lopen door de tentoonstelling van bijna 5000m2 (!).

Vrijdag

Vandaag staat een rondleiding van Amsterdams initiatief We Are Public op het programma. Ik loop samen met collega Karlijn snel nog maar eens door de tentoonstelling want morgen geven wij samen een publieke rondleiding die we eigenlijk nog maar amper hebben kunnen voorbereiden.

In Utrecht zal het vandaag druk zijn in verband met de Tour de France, dus we logeren ’s avonds in het appartement van de academie, dat normaliter voor buitenlandse gasten wordt gebruikt. We maken er een gezellige avond van, hoewel het uitzicht vanaf het appartement wel ietwat vreemd aandoet…

De Cultuurmarketing week van Iris Loos

Zaterdag

Vandaag staat een rondleiding op het programma die ik samen met collega Karlijn zal doen. We hebben besloten een selectie te maken van werken die wij zelf bijzonder vinden, dat maakt de rondleiding een stuk leuker om te geven. We leiden een groep van 15 mensen door de tentoonstelling en laten zo mogelijk de studenten zelf hun verhaal vertellen.

Ondanks de zinderende hitte is de groep heel enthousiast en we krijgen zelfs een grote fooi voor het Berlage Fonds: het fonds van de academie waar studenten die afstuderen een beroep op kunnen doen. Dat is een mooie afsluiter!

Zondag

De laatste dag van de Graduation Show, mijn taak zit er op. Vanuit huis plaats ik nog wat foto’s online, werk de Facebookpagina bij en bekijk de reviews. En dan is het tijd voor vakantie!

De Cultuurmarketing week van Iris Loos

Tot zover de week van Iris Loos. Ben jij of ken jij een cultuurmarketeer die ook zijn of haar week wil delen? Tip ons via mail of Twitter.