Infographic: onderzoek naar big data laat online trends Nederlandse artiesten zien - Cultuurmarketing

Infographic: onderzoek naar big data laat online trends Nederlandse artiesten zien

17 jun 2015

Hoe vaak is er via officiële online mediakanalen en social media gesproken over Blaudzun? Welke nieuwe tracks van Anouk zijn het beste beluisterd en welke urls over Thomas Azier het meest gedeeld? Door big data zoals social media, streaming diensten, concert agenda's, nieuwssites en bloggegevens te analyseren kunnen dit soort online trends in de muziekindustrie inzichtelijk gemaakt worden. Het bureau We Cross deed een dergelijk onderzoek onder 5.000 Nederlandse artiesten. Het resultaat is samengevat in onderstaande infographic.

Door redactie

Fotografie

Flickr

Voor dit onderzoek zijn 5.000 Nederlandse acts in de muziekgenres pop, urban, alternative en electronics geanalyseerd. Hiervan zijn de 100 meest succesvolle artiesten geselecteerd en op een rij gezet. Voor dit onderzoek is gebruik gemaakt van de database van Into The Tune: een dagelijkse top 50 van de populairste nieuwe muziek op internet.

Uit het onderzoek zijn ook een aantal algemene online trends voortgekomen. Zo heeft het genre electronics verreweg de meeste Facebook fans, terwijl op Twitter het genre popmuziek de boventoon voert.

Een samenvatting van de online trends van 5.000 artiesten in 2014, zijn te zien in onderstaande infographic:

Infograhpic online scores Nederlandse artiesten