Prijs- en productinnovatie binnen de culturele sector

5 mrt 2013

De culturele sector is constant aan het innoveren in deze tijden van crisis en bezuinigingen. Subsidies die niet toegekend worden blijken een motivatie te zijn om op andere manieren financieringen binnen te halen. Ook zijn lege stoelen een reden om veranderingen aan te brengen in de verkoop van kaarten. 

Door redactie

Fotografie

 

Wij vonden in het nieuws van de afgelopen week drie actuele prijs- en productinnovaties.

Toneelgroep De Appel – Wervingsactie
Toneelgroep De Appel heeft vorig jaar augustus te horen gekregen dat ze geen subsidie zal krijgen van het Fonds Podiumkunsten. Hierna is de groep in september begonnen met een wervingsactie genaamd “Duizend voor duizend’. Daarmee wil De Appel de komende vier jaar 1000 bezoekers triggeren om 1000 euro over te maken. Deze actie werd gestart nadat de toneelgroep de Toneel Publieksprijs gewonnen had voor de theatermarathon Heracles. Tot nu toe heeft Toneelgroep De Appel 235.000 euro weten binnen te halen van 318 gepassioneerde donateurs. Het gaat hierbij om verschillende donaties van zowel meer als minder dan 1000 euro per keer.

Het Nationale Ballet en De Nederlandse Opera – Variabele prijzen voor voorstellingen
Komend seizoen zullen de kaartprijzen voor alle voorstellingen van Het Nationale Ballet en De Nederlandse Opera variabel zijn. Dat betekent dat naarmate er minder plaatsen zijn, de toegangsprijs van een voorstelling stijgt. Met andere woorden: de bezoekers die er het eerst bij zijn, zijn goedkoper uit. Bij de bestelling worden de actuele prijzen weergegeven. De organisaties hopen dat hierdoor de bezoekers eerder kaarten gaan bestellen.

Volgens de algemeen directeur van deze gezelschappen past dit concept bij de internationale ontwikkelingen; hoe populairder, hoe duurder. Els van der Plas, algemeen directeur van beide gezelschappen, geeft aan dat mensen steeds langer wachten met het bestellen van kaarten en hoopt dat de kaarten met dit concept eerder besteld worden.

Het Koninklijk Concertgebouworkest – Kortere concerten voor jong publiek
Het Koninklijk Concertgebouworkest heeft bekend gemaakt dat er volgend seizoen een reeks kortere concerten op het programma staan. Die beginnen later en duren maar een uur en dat zonder pauze. Dit concept is bedacht vanuit de behoefte van het jonger publiek van het concertgebouw. Adjunct-directeur artistieke zaken Joel Ethan Fried zei woensdag bij de presentatie van het programma van het seizoen: ‘De nieuwe concertformule is bedoeld voor mensen die niet twee keer drie kwartier naar klassieke muziek willen luisteren, met een pauze ertussen.’

Het concept bestaat uit vier concerten in het Concertgebouw in Amsterdam op de donderdagavond. In het voorprogramma van deze avonden zullen vooraanstaande heren als Paul Verhoeven en Frits Bolkestein ingaan op de gespeelde stukken van die avond. Voor deze voorprogramma’s dienen de bezoekers aparte toegangskaarten te kopen. Volgens Fried is het voor het eerst in tientallen jaren dat het orkest met een serie kortere concerten komt.