“Parkstad Limburg Theaters heeft het tij weten te keren” Yoram Reintjens bij Parkstad Limburg Theaters

14 okt 2014

Door redactie

Yoram ReintjensVraag jij je ook wel eens af wie de nieuwe gezichten zijn bij de vacatures die je voorbij hebt zien komen? Welke cultuurmarketeers beginnen aan een nieuwe uitdaging? In Movers & Shakers interviewen we maandelijks een cultuurmarketeer over zijn of haar nieuwe baan, verwachtingen en visie op cultuurmarketing. Deze keer een kort interview met Yoram Reintjens, sinds augustus de nieuwe Senior Marketeer van Parkstad Limburg Theaters.

Yoram is 28 jaar oud en komt oorspronkelijk uit Heerlen. Na zijn studie aan de Universiteit Maastricht woonde en werkte hij drie jaar in Arnhem. Onlangs keerde hij terug naar zijn geboorteplaats Heerlen om daar aan de slag te gaan als Senior Marketeer bij Parkstad Limburg Theaters. Hij is theatermarketeer, maar hij bezoekt zelf ook graag voorstellingen. Verder gaat hij graag hardlopen, of zoals hij zelf zegt: “Op verkenningstocht door mijn eigen stad.”

Je bent onlangs van baan gewisseld. Wat was je grootste motivatie om bij Parkstad Limburg Theaters te gaan werken?

In tegenstelling tot de algemene opvatting vind ik Parkstad een van de meest vooruitstrevende steden van Nederland. Nog niet zolang geleden was het er juist heel troosteloos en somber. In de laatste jaren zag ik dat cultuur het tij er blijvend heeft weten te keren. Parkstad Limburg Theaters heeft een cruciale rol vervuld in deze opmars, waarvan het einde nog lang niet in zicht lijkt.

Ondanks de crisis en tegen de stroom in breken de jaarlijks stijgende bezoekerscijfers record na record. Dat komt in Nederland maar weinig voor. Daar moest ik deel van uitmaken. Toen ik de kans kreeg om er Senior Marketeer te worden hoefde ik niet lang na te denken.

Waar ga jij je vooral mee bezighouden?

Ik richt me vooral op het genre musical en show. Dit zijn veelal shows die meerdere dagen in ons theater staan. Op onze afdeling Marketing, Programmering en Sales is veel specialistische kennis aanwezig op het gebied van onder andere data-analyse en social media. Ik ga me ook richten op het ontwikkelen van modules waar deze kennis nog efficiënter in onze marketingstrategieën en campagnes kan worden geïmplementeerd.

Waar kijk je het meeste naar uit?

Die is niet zo moeilijk: War Horse van the National theater of Great Britain! De kans om aan een productie van dat formaat te werken krijg je maar zelden. Met de vijf andere grootste vrij te programmeren theaters zijn we een nieuw soort dwarsverband in de theaterbranche begonnen, waar we in samenwerking met producent Stage Entertainment een optimaal succes mee proberen af te dwingen. We stemmen campagnes op elkaar af en houden de lijnen naar elkaar open om zo relevante kennis, successen en valkuilen te delen. En met succes!

We hebben al ruim 10.000 kaarten verkocht, met nog zes maanden te gaan tot de Limburgse première. Het is geweldig om te zien dat de regio ons enthousiasme over dit theaterfenomeen deelt!

Wat hoop je te bereiken voor Parkstad Limburg Theaters?

Voor veel voorstellingen vervullen we niet alleen een regionale maar ook een provinciale en euregionale functie. Op 10 en 11 oktober ontvingen we bijvoorbeeld de danseressen van Crazy Horse. De absolute top van het Parijse entertainment en deze voorstelling was verder alleen te zien in Luxor Rotterdam en Chassé Breda.

Voor deze extra bijzondere producties focussen we onze campagnes ook op bezoekers die een langere reistijd naar ons theater kennen dan gemiddeld. Bezoekers uit Midden-Limburg, maar zeker ook de Euregio (Aken, Hasselt etc.) Ik hoop onze relatie met deze bezoekers verder uit te bouwen, te ontwikkelen en te verstevigen.

Wat fascineert je momenteel het meeste in het vakgebied?

Ik vind het geweldig om te zien dat steeds meer artiesten en gezelschappen wars zijn van traditionele conventies en genres. De Nederlandse Reisopera zoekt op dit moment de weg naar musicalfans met Sweeney Todd, Amsterdam Sinfonietta ging vorig jaar op tour met De Dijk, en Swanlake on Ice laat zien dat traditioneel ballet en show elkaar niet in de weg zitten. Een multidisciplinair theateraanbod voor een multiculturele samenleving. Het kan bijna geen toeval zijn.

Welke (marketing)trends en/of ontwikkelingen vind je momenteel het meest belangrijk voor de cultuursector?

De sector is aan het professionaliseren.

De culturele en commerciële sector lijken elkaar steeds beter te vinden. In de theatersector zie ik dat steeds meer A-merken zich profileren met artiesten die groot zijn geworden in het theater (denk bijvoorbeeld aan Tineke Schouten en C1000). Of ze bieden klanten een weg naar het theater aan (al eens tickets gekocht met ING rentepunten?). Een ontwikkeling die mede te danken is aan marketingafdelingen van theaters en impresariaten die in de loop der jaren anders zijn gaan denken.

De sector is aan het professionaliseren. Commercie was voor de culturele sector lang een vies woord. Die tijd ligt gelukkig achter ons. Ik hoop dat deze beweging nog lang voorwaarts doorgang vindt.

Tot zover het interview met Yoram Reintjens. Ben jij of ken jij een cultuurmarketeer die ook recentelijk van baan is gewisseld en graag zijn of haar verwachtingen wil delen? Tip ons via mail of Twitter.

Movers & Shakers wordt mede mogelijk gemaakt door AdresData en Culturele Vacatures.