Data helpt organisaties om marketinginspanningen te visualiseren, keuzes voor kanalen te onderbouwen en nieuwe kansen te ontdekken. Toch ziet Jessie de Booij, eigenaar van en docent bij Cultuurmarketing, dat veel marketeers worstelen met het vertalen van cijfers naar begrijpelijke inzichten, vooral wanneer de hoeveelheid data overweldigend is. Het is de missie van de Booij om professionals te leren hoe ze data via visuals en storytelling kunnen inzetten. “Datavisualisatie verduidelijkt het verhaal achter de cijfers en maakt complexe informatie behapbaar en bruikbaar, voor jou, je collega’s en management,” legt zij uit.
Culturele organisaties hebben waardevolle data tot hun beschikking – denk bijvoorbeeld aan bezoekersaantallen, ticketingdata en websitestatistieken. Maar wanneer deze informatie alleen in ruwe vorm beschikbaar is – bijvoorbeeld in spreadsheets of losse cijfers – kan het lastig zijn om er duidelijke inzichten uit te halen. “Data kunnen helpen om als marketeer een verhaal te vertellen dat iedereen begrijpt,” legt de Booij uit. “Een goed dashboard vertaalt die ruwe cijfers naar overzichtelijke visuals, waarmee je trends en patronen ontdekt én betrokkenheid creëert bij anderen binnen de organisatie.”