Campagnes voor theater, bioscoop én bibliotheek in de week van Berber van Oyen

17 mei 2016

Berber van OyenNa diverse communicatiebanen werd Berber van Oyen in september 2003 hoofd marketing & publiciteit bij Stadsschouwburg De Harmonie in Leeuwarden. Eind 2008 verruilde zij deze baan voor een bestaan als zelfstandig cultuurmarketeer. De afgelopen 7,5 jaar heeft zij advies- en interim-opdrachten bij gezelschappen, overheden, festivals en projecten vervuld. Op dit moment is Berber onder meer teamleider marketing ad interim bij Theater/Bioscoop De Nieuwe Kolk.

Door redactie

Maandag

Vanuit Friesland rijd ik de inmiddels bekende route naar De Nieuwe Kolk in Assen. Ik kom binnen via de Artiesteningang in de parkeergarage en zit niet veel later met het marketingteam in de stralende zon op het dagterras voor het wekelijkse overleg. Niet verkeerd!

De brochuredrukte is voorbij, maar echt rustig is het nooit. Een bioscoop draait altijd door en het nieuwe theaterseizoen vergt de nodige voorbereidingen. ’s Middags een overleg met de collega’s van de horeca en de ‘verhuur’. We kunnen De Nieuwe Kolk zakelijk nog beter neerzetten. Aan het eind van de middag schuif ik aan bij de Stuurgroep die belast is met de aanstaande fusie tussen theater/bioscoop en Bibliotheek Assen. Ik adviseer en ondersteun op communicatiegebied.

’s Avonds bereid ik thuis een sessie voor woensdag voor.

De Nieuwe Kolk

Dinsdag

De Twosigns en led-reclames van de nieuwe brochure begeleiden me ook deze ochtend Assen in. Ik ben blij met de cover en de campagne, waarvan we het concept met het eigen team hebben bedacht.

Vandaag staat Cultureel Hart Assen centraal: het initiatief waarbij de culturele instellingen uit het historische hart van de stad (zoals het Drents Museum) samenwerken op het gebied van programmering, educatie en marketing. Tijdens de ‘werklunch’ van De Nieuwe Kolk, die eens per maand wordt georganiseerd, vertelt de externe projectleider meer over CHA. ’s Middags vindt toevallig ook het CHA-marketingoverleg plaats. Ditmaal bij Garage TDI: jeugd/jongerengezelschap en jeugdtheaterschool in Assen. In de oude showroom waarin ze gevestigd zijn staat een macaber decorstuk van een nieuwe voorstelling: een oude lijkwagen.

De Nieuwe Kolk

Woensdag

Tot voor kort deed ik de communicatie voor de Bibliotheken Midden-Fryslân. Het begon met een verlofvervanging, maar na 4,5 jaar zat ik nog steeds een dag per week in Leeuwarden. Nu heb ik de opdracht overgedragen aan een nieuwe, vaste kracht, maar ben ik nog wel betrokken bij het marketingplan voor de vernieuwde organisatie die er gaat komen. Vanochtend organiseer ik bij mij thuis een sessie met drie bibliotheekmedewerkers om de uitgangspunten van het marketingplan scherp te krijgen. De sessie is iets voor 14.00 uur afgelopen, vlak daarna komen mijn kinderen thuis. ’s Middags ga ik met ze naar de kapper. Leuk dat daar een magazine over Grou ligt, met daarin een bijdrage van – jawel – de bibliotheek. Daarna even tijd voor de krant.

De Nieuwe Kolk

’s Avonds een belafspraak met de projectleider van Lân fan Taal, programmalijn van Leeuwarden-Ljouwert Culturele Hoofdstad 2018, waarvoor ik de marketing opstart.

Donderdag

Nog steeds prachtig weer, dus ik ga met de kap van mijn oude Saab 900 naar beneden richting Assen. Daar bespreek ik met Jetze Dam, marketeer van Bibliotheek Assen, de inhoud van het gezamenlijke huis-aan-huis-magazine Beleef. Er vallen genoeg mensen te interviewen, activiteiten te vermelden en gezamenlijke projecten uit te lichten.

De Nieuwe Kolk

Veel andere actiepunten vandaag, zoals het uitnodigen van de pers voor het tekenmoment van een verlengd sponsorcontract door de Rabobank. Het is belangrijk dat we goed nieuws altijd naar buiten brengen. ’s Avonds ga ik met een vriendin naar de voorstelling ‘Advocaat van de duivel’ in Schouwburg De Lawei. Een flink gevulde zaal, een stuk met vaart en met goede acteurs!

Vrijdag

Even een ochtend thuiswerken, lekker is dat. De administratie wegwerken, rustig aan een stuk werken. Ik stel per mail een aantal vragen aan het online marketingbureau waarmee ik naar tevredenheid samenwerk. Op dit moment lopen er diverse online campagnes ter promotie van de bioscoop in Assen en het nieuwe theaterseizoen.

’s Middags vooral druk met de logistiek van sportende kinderen. Ik voel me betrokken bij de (hockey)club waar zoon en dochter spelen en sponsor de teams waarin ze spelen. Leuk dat ze met ‘Berber Communicatie’ op hun shirt spelen maar vooral goed dat het de club helpt.

De Nieuwe Kolk

Zaterdag

Uitslapen, wat boodschappen, een relaxte start van het Pinksterweekend. Ik beantwoord enkele mailtjes van mensen die reageren op de vacature voor medewerker promotie bij Stichting Pier21. Sinds 1,5 jaar adviseer ik deze producent van (voornamelijk Friestalig) toneel op marketinggebied.

’s Avonds met het gezin op de bank voor het Songfestival. Zoon Wessel kijkt vlak voor de start naar een filmpje op YouTube en roept verheugd dat hij de reclame van Bioscoop De Nieuwe Kolk voorgeschoteld krijgt!

De Nieuwe Kolk

Zondag

Nadat we het grootste deel van de spectaculaire race van Max Verstappen hebben gezien, moet ik echt even naar buiten. Heerlijk wandelen in een nabijgelegen natuurgebied. Vanuit een vogelkijkhut zien we zowaar een lepelaar. ’s Avonds mail wegwerken en het ‘dagboek’ afronden. Morgen gun ik me ook als zzp’er nog een vrije dag, maar die vul ik wel deels cultureel in. We gaan naar de try-out van ‘Kiemkracht’ (9+) in Eelde, een locatietheatervoorstelling van o.m. PeerGroup en Houten Huis. Ik eindig de week dus waar ik ‘m begon: in Drenthe!

De Nieuwe Kolk