Een eigenzinnig en intuïtief design als artistiek statement

Nieuwe website Stedelijk Museum

20 mrt 2018

Het Stedelijk Museum Amsterdam is de plek waar moderne en hedendaagse kunst en vormgeving samenkomen. Het museum wil zichzelf blijven vernieuwen en verbeteren, ook digitaal. Daarom gingen ze in maart 2017 samen met creatief digitaal bureau Grrr aan de slag.

Door de redactie
Dit artikel kwam tot stand door middel van een interview met Rolf Coppens (Grrr) en Robin Holland (Stedelijk Museum).
Deze case is gesponsord door Grrr.
Fotografie

Grrr

Het Stedelijk Museum staat internationaal bekend als een vooruitstrevend en eigenzinnig museum. Offline is er een krachtige identiteit, maar online was hier nauwelijks sprake van. De website was verouderd en miste de guts en uitstraling die past bij de ambitie van het museum. De nieuwe website moest speciaal zijn en passen bij het imago van het Stedelijk. Vanuit deze gedachte ging het Stedelijk aan de slag met de ontwikkeling van de nieuwe website.

Strategische uitdaging: tegenstrijdige belangen verbinden

Als startpunt stelde het Stedelijk verschillende doelstellingen op. De website moet informeren, inspireren, zorgen voor engagement en eigenzinnig zijn. De directie van het Stedelijk gaf aan dat de website een uitgesproken vorm moest krijgen. Zoals voormalig directeur Beatrix Ruf verwoordde: “I want something new, a bold statement.’’ Ook wilde ze dat het intuïtief werkt voor de mensen die vandaag de dag het online zijn. In die opdracht zat duidelijk een tegenstelling. Het oplossen van die tegenstelling vormde de grootste uitdaging in het project en vereiste een flinke verschuiving in denken. Er is immers niets moeilijker dan buiten de kaders te denken van wat conventioneel is.

“Ook is het een leuke uitdaging om samen te werken met een instituut als het Stedelijk, dat zelf ook veel kennis heeft en een zeer uitgesproken mening heeft over design en communicatie,’’ aldus Rolf Coppens, creatief directeur van Grrr. Door intensief samen te werken en al het talent uit zowel het museum als het creatief bureau te benutten, werd een mooi resultaat behaald.

Na het bepalen van de doelstellingen voor de nieuwe website stelde het Stedelijk Museum een longlist samen met mogelijke bureaus om mee samen te werken. Een belangrijke voorwaarde was dat het bureau full service moest zijn. Dat betekent dat de strategieën en middelen worden bedacht en uitgewerkt binnen één bureau. Ook moest het bureau ervaring in de culturele sector hebben. In maart 2017 werden drie bureaus uitgekozen voor een kennismaking en een pitch. Deze werd gewonnen door Grrr. “In de pitch liet Grrr zien de sector goed te begrijpen, mede door eerdere succesvolle samenwerkingen met andere musea van het Museumplein. Ze gaven meteen veel praktische ideeën,” aldus Robin Holland, digitaal projectleider bij het Stedelijk Museum.

Onderzoek en analyse van groot belang

Bij de start van de conceptontwikkelingsfase maakten Grrr en het Stedelijk Museum een doelgroepanalyse van de bezoekers van het museum. Drie doelgroepen werden uitgewerkt op basis van user stories van bezoekers. In deze verhalen konden bezoekers hun motieven voor het museumbezoek vertellen en hun ervaringen tijdens het bezoek. De eerste doelgroep bestaat uit de cultuurliefhebbers: mensen met een brede passie voor kunst en cultuur die graag naar het museum komen. De tweede groep zijn de peers: dit zijn bijvoorbeeld kunstenaars en professionals die betrokken zijn bij het museum en pers. De laatste groep bestaat uit de internationale toeristen.