Facebook advertenties lenen zich onder andere goed voor het bekendmaken en verkopen van nieuwe tentoonstellingen, voorstellingen, concerten of andere activiteiten, het genereren van meer naamsbekendheid en meer likes voor je pagina. Het klikken op een advertentie kan de gebruiker zowel naar een Facebook pagina als op je eigen website brengen en kan zowel campagnematig als 24/7 worden gebruikt. Een krachtig middel, mits het goed wordt ingezet. Daarom geven we je vandaag een overzicht van zeven veelgemaakte fouten.
Sommige organisaties gebruiken maar één advertentie bij een campagne, maar het is aan te raden om te experimenteren met verschillende advertenties. Op deze manier kan je zien welke variant het beste scoort aan de hand van de doorklikratio. Een goede vuistregel is tussen de 2 á 3 verschillende advertenties per campagne. Je kunt bijvoorbeeld de tekst, titel en afbeelding aanpassen per advertentie:
Daarnaast zijn gebruikers snel uitgekeken op een advertentie. Dit is na een korte periode, soms al na een week, te zien aan een dalende doorklikratio (CTR), een oplopende frequentie (hoe vaak een gebruiker de advertentie heeft gezien) en hogere kosten-per-klik (CPC) of kosten-per-mille (CPM).
Het wel of niet klikken door een gebruiker hangt voor 70% af van de afbeelding, 20% van de titel en 10% van de tekst, aldus de meeste experts. Het is daarom aan te raden om vanaf de start van je campagne te analyseren en optimaliseren.
Facebook biedt je verschillende manieren om te adverteren. Zo zijn er advertenties in de rechterkolom, in de tijdlijn, op mobiele weergave, maar ook gesponsord zoekresultaat en sinds kort ook advertenties op Instagram. Het is belangrijk om je doel voor ogen te houden bij het kiezen van het type advertentie. Facebook helpt je hier bij op weg:
Wil je meer likes op je pagina? Promoot dan bijvoorbeeld je paginaberichten en verbeter de zoekresultaten door sponsoring. Wil je meer engagement met je gebruikers? Dan kan je een Facebook app creëeren en deze promoten of je huidige mobiele app linken aan Facebook. Wil je meer conversies voor je ticketverkoop? Zet dan in op het doorklikken naar je website en aanbiedingen via standaard advertenties.
Het is belangrijk om je advertenties te voorzien van een gerichte target groep. Zomaar een advertentie plaatsen gericht een te grote doelgroep verlaagt de kans dat gebruikers op je advertentie gaan klikken en dat is zonde van je budget.
Facebook geeft veel mogelijkheden voor het vaststellen van een doelgroep. Zo kan je gebruikers bijvoorbeeld bereiken op basis van leeftijd, geslacht, woonplaats en specifieke interesses, maar er zijn ook andere mogelijkheden om een specifieke doelgroep te bereiken.
Je kunt bij Facebook al adverteren voor een relatief laag bedrag, maar je moet goed weten wat voor budget je instelt wil je niet voor verrassingen komen te staan. Je hebt twee opties bij het instellen van je budget: een maximum budget per dag en een looptijdbudget.
Het maximum budget per dag is iedere dag hetzelfde en het looptijdbudget is een maximaal budget dat in een bepaalde periode wordt uitgegeven.
Ook de targeting is belangrijk bij je budget. Hoe specifieker de targeting, hoe vaker gebruikers op je advertentie zullen klikken, hoe minder geld je hoeft uit te geven.
Wanneer je meerdere advertenties uitzet, is de kans groot dat je account niet meer overzichtelijk is. Hierdoor kan je het succes van je campagnes niet bijhouden en is het moeilijk om je advertenties te optimaliseren.
Zorg er daarom voor dat je advertenties een duidelijke naam hebben in je account. Je zou campagnes bijvoorbeeld kunnen benoemen op basis van de doelgroep en vermelden of de advertentie ervoor zorgt dat bezoekers terecht komen op je Facebook pagina (intern) of extern (website).
Een groot aantal likes op je pagina staat natuurlijk mooi, maar wat ook belangrijk is hoe actief deze fans zijn. Wanneer fans je berichten liken, erop reageren en delen gaat je edgerank (het algoritme dat bepaalt welke content wordt getoond) omhoog. Dit is goed nieuws! Op deze manier zullen je berichten organisch meer bereik hebben. Een pagina met veel niet actieve fans wordt juist weer gestraft door Facebook, iets om over na te denken.
Je wilt graag de resultaten zien van adverteren. De vraag is hier hoe je deze het beste afleest. Houd duidelijk voor ogen wat de conversie precies is: is het een nieuwsbrief inschrijving, meer likes op je pagina of bijvoorbeeld de verkoop van tickets? De conversie kun je vervolgens meten met de statistieken die Facebook aanbiedt en je kunt een aangepast rapport maken met Google Analytics.
Bedenk bij de analyse dat het bij Facebook adverteren niet alleen gaat over harde cijfers, maar ook om relatiemanagement. Een nieuwe fan die nu nog geen ticket koopt, gaat dit misschien wel in de toekomst doen.
Wil je meer weten over de do’s en don’ts van Facebook adverteren? Op dinsdag 22 maart organiseert Cultuurmarketing de workshop online adverteren met Google AdWords en social media.