Fulltime ondergedompeld in jongeren en cultuur: de week van Suzan Damen

13 jul 2015

Vraag jij je ook wel eens af wat je concullega’s doen? In ‘De Week Van’ kom je erachter. Deze keer een fotoverslag van de werkweek van Suzan Damen

Door redactie

, hoofd media en marketing van CJP. 

Suzan Damen
Suzan Damen

Na haar studie Communicatiewetenschap aan de UvA, begon Suzan Damen als Pers Manager bij The Music Factory (TMF). Daar was ze verantwoordelijk voor de persbegeleiding van alle VJ’s en de promotie van de zender. Na drie jaar maakte ze de overstap naar BNN, om als Hoofd Communicatie de nieuwe publieke omroep op de kaart te zetten. Naast het opzetten en uitvoeren van het PR-beleid van BNN, speelde zij een belangrijke rol bij verschillende ledenwerfcampagnes, waaronder ‘We zitten in de shit, dus word lid’.

Na ruim tien jaar verruilde Suzan de omroepwereld voor de culturele sector en begon als Hoofd Media en Marketing bij CJP, uitgever van de CJP-pas, Cultuurkaart en MBO Card. De missie van CJP is om cultuur toegankelijk te maken voor iedereen onder de 30 jaar.

Maandag

Vandaag is het Tweede Pinksterdag, een vrije dag. Vandaag is het ook de dag dat BNN-oprichter, boegbeeld en inspirator Bart de Graaff in 2002 overleed. Deze datum is sindsdien omgedoopt tot Bartdag. Een ongedwongen dag waarop BNNVARA medewerkers op het strand met een drankje en een paar goeie happen, verhalen en herinneringen ophalen. En dat zijn er nogal wat. Ik vind het ieder jaar weer bijzonder dat ik er bij mag zijn en leuk om zoveel collega’s van het eerste uur te spreken.

Bartdag - De week van Suzan Damen
De Bartdag van BNN

Dinsdag

De dag begint bij Museum van Loon voor een Expertmeeting. Ik had het museum alleen een keer gezien tijdens N8. In de ochtendzon zie ik de tuin pas goed, prachtig. Aanleiding voor deze bijeenkomst is de komst van de MBO Card vanaf december 2015. Deze kaart is een initiatief van CJP, in samenwerking met Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JOB) en wordt ondersteund door het Ministerie van OCW. Met de MBO Card kunnen studenten met CJP-korting naar bijvoorbeeld musea, de bioscoop of festivals. Tegelijkertijd worden culturele organisaties aangemoedigd om speciaal aanbod voor deze groep te ontwikkelen.

Museum van Loon - De week van Suzan Damen

Aan het enthousiasme van directeur Tonko Grever en projectleider educatie Willemijn van Helbergen van Museum van Loon zal het niet liggen. Dit museum biedt al een paar jaar specifiek voor creatieve mbo-opleidingen het educatieprogramma ‘Een huis dat werkt’ aan en geeft bijzonder praktische tips mee voor aanwezige collega-instellingen. Ook de inzichten van Marieke Gervers van ROC van Amsterdam, hoe je mbo-studenten in beweging krijgt, zijn bijzonder bruikbaar.

Sinds vorige week hangt CJP’s nieuwe brandingcampagne ‘Je wil het’ in Amsterdam en de CJP WhatsApp-groep stroomt vol met foto’s. De posters op de frames en zuilen vallen lekker op. Communicatiebureau Bravoure zorgde voor het concept en een nieuwe huisstijl. Zij maakten ook onze nieuwe site.

CJP Campage Je Wil Het - De week van Suzan Damen

Woensdag

Hoewel de CJP Cultuurkaart en MBO Card pas aan het einde van het jaar worden uitgedeeld, is nu het moment om de richting van alle communicatie te bepalen. Strategic director Remy Harrewijn van Festina Amsterdam komt langs om van gedachten te wisselen hoe we de campagne van de MBO Card kunnen vormgeven. Hoe zorgen we ervoor dat de MBO Card in een keer goed landt bij mbo-studenten? Een leuk project en ik ben benieuwd waar we de komende weken samen op uit komen.

Met een CJP-pas krijg je niet alleen korting in Nederland, ook in de rest van Europa kun je je pas gebruiken. Dat komt omdat we onderdeel uitmaken van de European Youth Card Association (EYCA). Vandaag vindt er een meeting plaats bij CJP om activiteiten op elkaar af te stemmen. We verhuizen hiervoor naar onze bovenburen van het Westerhuis, naar de event- en workshopruimte van Marcel Wanders. Een bijzondere vergaderplek, met een waanzinnig uitzicht op de Westertoren en de Jordaan.

EYCA - De week van Suzan Damen van CJP
EYCA meeting

Donderdag

Naast culturele partners, werkt CJP ook samen met een aantal grote landelijke merken waar CJP-korting wordt gegeven zoals WE Fashion, America Today en Weekendje Weg. Een keer per jaar organiseren we voor deze partners een relatieavond. Dit keer staat een backstage rondleiding bij Nationale Opera en Ballet op het programma. Echt een aanrader! Wij zijn er rond vijf uur en zien hoe het enorme décor in een razendtempo wordt opgebouwd voor de opera Benvenuto Cellini van die avond.

Decor Nationale Opera en Ballet - De week van Suzan Damen van CJP
Decor Nationale Opera en Ballet

Ook maken we een rondje door het gebouw langs de kleedkamers en kostuumafdeling en pakken we een repetitie in de balletzaal mee. Wat een enorme producties vinden hier plaats. Vanaf de ‘Stopera’ varen we naar de Waterkant, waar we de avond afsluiten met super nachos, roti-rolls en Zatte.

Vrijdag

Sinds afgelopen donderdag loopt een wervingscampagne met de Parade. Bij aankoop van een CJP-pas, krijg je deze zomer twee gratis entreekaarten. De campagne gaat vliegend van start. Goed geregeld door het marketingteam. En er loopt er nog een goeie actie. Omdat de Parade dit jaar 25 jaar bestaat, mag iedereen van 25 deze zomer met een CJP-pas gratis naar binnen.

Parade - De week van Suzan Damen van CJP
De Parade, partner van CJP

Deze week veel buiten de deur geweest, er zijn een paar collega’s niet en ik ga bijna met vakantie, dus heel hard doorwerken om alles af te krijgen. Mail wegwerken, briefings bijschaven en uitzetten, teksten opleveren, facturen goedkeuren, laatste meetings voor de overdracht. Aan het einde van de dag nog een kleine afscheidsborrel voor onze redactiestagiair Annebel.

Zaterdag

Huis schoonmaken, nog even langs bij mijn moeder en koffer inpakken. Ik kan niet teveel meenemen, dus neem naast een kookboek nog twee andere boeken mee. Het ongrijpbare meisje van Mario Vargas Llosa heb ik geleend van een vriend, de biografie over het leven en werk van Rothko heb ik gekregen van een vriendin. Ik was erg onder de indruk van de Rothko-tentoonstelling begin dit jaar in het Gemeentemuseum Den Haag, vandaar.De week van Suzan Damen van CJP

Zondag

Vakantie! Nog even wat tijdschriften (met CJP-korting) bij AKO op Schiphol kopen en op een terras in Frankrijk de laatste dagen van deze week beschrijven voor De week van.

Terras in Frankrijk - De week van Suzan Damen van CJP
Tot zover de week van Suzan Damen. Ben jij of ken jij een cultuurmarketeer die ook zijn of haar week wil delen? Tip ons via mail of Twitter.