Onderzoeksrapport: het gebruik van categorieën in marketinguitingen

30 jul 2015

Maandelijks publiceren we op Cultuurmarketing.nl de resultaten van een uniek, inspirerend of vooruitstrevend onderzoek in het vakgebied. Jordi van den Berg deed onderzoek naar het gebruik van categorieën in marketinguitingen. Dit deed hij aan de hand van filmtrailers van de speelfilm Lucia de B. 

Door redactie

Scriptieprijs - Jordi vd Berg (foto Ineke Oostveen)Tijdens zijn studie Economie en Bedrijfskunde (Bachelor) en Business Studies: Entrepreneurship and Management in the Creative Industries (Master) aan de UvA was Jordi van den Berg (24) voornamelijk gefocust op creatieve en ondernemende nevenactiviteiten. Van een bestuursjaar als Marketing Officer bij een van de grootste studieverenigingen (Sefa) in Nederland, tot een ondernemerschapsproject dat hem naar China bracht, tot afstuderen in 2014 in Milaan.

Tijdens zijn masteropleiding begon Jordi zijn droom te realiseren: het combineren van zijn kennis rondom ondernemerschap en zijn passie voor films maken. Zijn filmproductiebedrijf Countershade Productions was geboren.

Het onderzoek van Jordi van den Berg geeft inzicht in het kiezen van een juiste categorisatie-strategie om de prestatie van een creatief product te optimaliseren, voordat het ook maar op de markt is uitgebracht. Hoe zorg je dat gebruikers een creatief product eerder consumeren, er meer voor betalen, de kwaliteit hoger inschatten en het eerder aanbevelen aan anderen?

Download hier de samenvatting van het onderzoeksverslag: The effects of using category spanning in marketability on a creative good’s performance