Onderzoeksrapport: evaluatie cultuurbeleid kunst in de openbare ruimte

16 aug 2015

Maandelijks publiceren we op Cultuurmarketing.nl de resultaten van een uniek, inspirerend of vooruitstrevend onderzoek in het vakgebied. Kalyani Bergen deed onderzoek naar de evaluatie van het cultuurbeleid voor kunst in de openbare ruimte. 

Door redactie

Fotografie

Flickr

Cultuurmarketing Scriptieprijs - Kalyani BergenKalyani Bergen (23) volgde de bachelor- en masteropleiding Kunsten, Cultuur en Media aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens haar opleiding specialiseerde ze zich deels in moderne en hedendaagse beeldende kunst en in kunst, beleid en marketing.

Bij Keunstwurk in Leeuwarden, werkte ze mee aan het proces van het opzetten van kunstprojecten in de openbare ruimte. In augustus 2014 studeerde ze cum laude af met haar masterscriptie over de evaluatie van het cultuurbeleid voor kunst in de openbare ruimte.

In het onderzoek behandelt Kalyani Bergen de evaluatie van het cultuurbeleid voor (beeldende) kunst in de openbare ruimte. Hierbij heeft zij onderzocht in welke mate deze evaluatie in Nederlandse gemeentes wordt uitgevoerd en welke werkwijze hierbij wordt toegepast.

In het onderzoek is gekeken naar cultuurbeleidsevaluatie en de verschillende waarden en functies die verbonden kunnen worden aan kunst in de openbare ruimte. Daarnaast heeft Bergen een nieuw model ontwikkeld om deze diverse waarden en functies in te delen. In het tweede, empirische deel van mijn scriptie heeft Bergen de theorie getest door onderzoek te doen naar de beleidsevaluatie van drie gemeenten: Arnhem, Leeuwarden en Rotterdam.

Download hier de samenvatting van de scriptie: Goed Geplaatst!