Zo ontwikkelt zzp’er Saskia de Ruiter zich professioneel

Professionele ontwikkeling is een cadeau aan mijzelf

#Loopbaan
17 jul 2024

Saskia de Ruiter werkt 13 jaar als freelance marcom professional in de culturele sector. Professionele ontwikkeling is volgens haar een must: “Een opdrachtgever kan mij inhuren, maar ook een ander”.

Door Hilde Smetsers
werkzaam bij Cultuurmarketing
Fotografie

Saskia de Ruiter

Saskia de Ruiter begon haar loopbaan als marketingcoördinator bij Hummelinck Stuurman Theaterbureau. In 2011 maakte ze de overstap van loondienst naar freelance werk en sindsdien voert ze voornamelijk opdrachten uit voor theatergezelschappen en theaters. Tot haar opdrachten behoren functies als interim hoofd marketing en het vervangen van marketingcommunicatie medewerkers. De laatste jaren richt ze zich steeds meer op het ontwikkelen en uitvoeren van marketingcampagnes.

Professionele ontwikkeling: extra belangrijk voor zzp’ers

Als zzp’er is professionele ontwikkeling vaak moeilijker te organiseren dan voor medewerkers in loondienst. Er is immers niemand die een functioneringsgesprek met je voert of een persoonlijk ontwikkelingsplan van je verlangt. En: opleidingen betaal je uit eigen zak. Toch is het juist voor zzp’ers essentieel om zich verder te ontwikkelen op hun vakgebied. De Ruiter beaamt dit: “Als zzp’er moet je bijblijven, het kan niet anders.” Investeren in professionele ontwikkeling doet zij door veel te lezen en regelmatig trainingen te volgen. Daarnaast speelt haar werk als zzp’er een grote rol in haar groei: “Ik leer enorm veel van mijn opdrachtgevers en neem van iedere opdracht waardevolle inzichten mee.”

Van korte trainingen naar toekomstgericht ontwikkelen

De visie van de Ruiter op professionele ontwikkeling is aanzienlijk veranderd gedurende haar freelance loopbaan. In het begin volgde ze veel korte trainingen van maximaal één dag om een brede kennisbasis op te bouwen. In de afgelopen jaren is ze tot de conclusie gekomen dat het onmogelijk is om alle ontwikkelingen bij te houden. Specialismen zoals SEO en social media kunnen ook worden uitbesteed, vindt de Ruiter. Tegenwoordig hanteert ze een strategischere benadering en stelt ze zichzelf de vraag wat ze nodig heeft om te groeien en welke richting ze op wil in haar carrière. De onderwerpen waarin zij zich wil ontwikkelen, kiest de Ruiter op basis van twee criteria:de eisen van haar werk en het besef dat ze op bepaalde gebieden iets mist en haar persoonlijke interesse: “Ik ben nieuwsgierig en wil veel weten.”

Sparren met vakgenoten

Momenteel richt de Ruiter zich op het verder ontwikkelen van haar kennis in branding en inclusieve marketingcommunicatie. Afgelopen jaar volgde ze daarom de cursus ‘Sterke merken bouwen’ bij Cultuurmarketing. Hoewel ze zich ook oriënteert op andere aanbieders, zegt ze: “Ik weet wat de kwaliteit van Cultuurmarketing is en ik vind het prettig dat de kennis wordt toegepast op de culturele sector. Daarnaast biedt het contact met andere deelnemers veel waarde; we herkennen en begrijpen elkaars uitdagingen. Als freelancer werk ik vaak vanuit huis of ben ik de enige marketeer binnen een organisatie. Het is dan erg waardevol om een netwerk op te bouwen en tijdens de trainingsdagen met collega’s te kunnen sparren”.

Budget voor ontwikkeling

Als zzp’er ervaart zij dat budget vrijmaken voor ontwikkeling vaker een probleem is dan tijd. “Inmiddels weet ik wanneer ik het minder druk heb en kan ik de tijd vrijmaken. Budget blijft echter een uitdaging, omdat ik opleidingskosten niet in mijn uurtarief verwerk.” Opleidingsbudgetten zoals Werktuig PPO, die een derde van de kosten dekken, worden dan ook dankbaar gebruikt door de Ruiter.

Opbrengst van professionele ontwikkeling

Het volgen van opleidingen levert de Ruiter directe voordelen op in haar werk. De kennis uit de cursus branding past ze toe bij een nieuwe stichting die momenteel haar merk en huisstijl opbouwt. In dat proces werkt zij samen met theatermakers. “Vaak willen de makers snel beslissingen nemen. Dankzij de cursus kan ik nu met meer zekerheid aangeven dat we een lange termijn strategie moeten uitstippelen,” vertelt De Ruiter. Daarnaast heeft de training haar geleerd om met andere ogen naar culturele merken te kijken. Voor De Ruiter is het volgen van opleidingen van grote waarde: “Een opleiding is echt een cadeau aan mezelf.”

Interessant voor anderen?