Jemima Sint Nicolaas werkt inmiddels drie jaar als social media marketeer bij het Wereldmuseum. Daar is ze, samen met haar team, verantwoordelijk voor alle content die van de vier locaties (Amsterdam, Leiden, Rotterdam en Nijmegen) onder het Wereldmuseum op social media komt.
In haar vakgebied is het belangrijk om bezig te blijven met de actualiteiten, en dat vereist ook professionele groei. Het algoritme verandert steeds, wat betekent dat Sint Nicolaas ook steeds nieuwe vaardigheden wil ontwikkelen: “Social media is voor mij interessant omdat er zo veel ontwikkelingen zijn. Dat zorgt voor een intrinsieke nieuwsgierigheid en motivatie.”
Als studente liep ze stage bij LeidenGlobal, waar ze ook de sociale kanalen mocht beheren. Sindsdien wordt Sint Nicolaas al gestimuleerd om zich te blijven ontwikkelen. Haar begeleider nam haar destijds mee naar evenementen om te netwerken en nieuwe mensen te ontmoeten. Ook haar huidige teamleider en collega’s kijken regelmatig samen met haar naar kansen voor groei. Daardoor blijft ze scherp en betrokken bij haar eigen professionele ontwikkeling.
Voor Sint Nicolaas was het erg fijn om deze begeleiding te hebben tijdens het begin van haar loopbaan. “Het is fijn om mensen om je heen te hebben die kansen zien en denken, ‘dit is echt iets voor Jemima’, en dan je in de mogelijkheid brengen om dat ook te kunnen doen,” zegt ze. Aan mensen die ook behoefte hebben aan een mentor adviseert ze: “Heb een open houding en sta open om begeleid te worden. Wees ook nieuwsgierig naar de loopbaan van anderen: dat brengt vaak het gesprek op gang.”
Door haar teamleider én door de bewegingssnelheid van social media blijft Sint Nicolaas gemotiveerd om professioneel te groeien. Daarom volgt ze marketeers in hetzelfde vakgebied op social media voor tips, en speurt ze regelmatig het internet af voor interessante cursussen.
Zo heeft Sint Nicolaas al meerdere cursussen gevolgd over social media bij Cultuurmarketing, en was ze ook erg geïnspireerd door de kennismiddag over employer branding. Over een bijeenkomst over adverteren op social media zegt ze: “Die heeft echt impact gehad. Ik kon er gelijk mee aan de slag en meteen mijn nieuwe kennis toepassen.”
Door nieuwsgierig te blijven en over ontwikkelingen binnen het social media vakgebied in gesprek te gaan ontdekt Sint Nicolaas regelmatig thema’s waar ze graag meer over zou willen leren. De afgelopen maanden was ze bijvoorbeeld bezig met de morele kwesties over X (voormalig Twitter) en . In de toekomst hoopt ze meer focus te kunnen leggen op behendiger worden in Adobe en fotografie, beide nuttig voor haar functie in social media en verdere loopbaan: “Dat soort skills, die helpen je eigenlijk je hele carrière lang, zou ik zeggen.”
Sint Nicolaas geeft aan dat het budget voor haar professionele groei geen probleem is, maar de beschikbare tijd wél. Van een collega leert ze om een moment te nemen waarin ze een aantal cursussen vooruit plant. Zo maakt ze bewust tijd voor professionele ontwikkeling: “Dan blokkeer je die dag, voordat er weer een meeting overheen gepland wordt”. Elke cursus die ze volgt geeft haar waardevolle informatie mee voor in haar organisatie. “Dan vind ik het heel fijn dat ik die tijd ervoor had vrijgemaakt,” zegt ze.
Sint Nicolaas vindt het waardevol om na een cursus met collega’s in gesprek te gaan. Ze deelt graag wat ze heeft geleerd, complimenteert het team waar dingen al goed gaan, en brengt soms nieuwe inzichten mee die ook relevant zijn voor andere afdelingen. Die uitwisseling inspireert, maar binnen een groot bedrijf als het Wereldmuseum is het soms een uitdaging om die kennis goed onderling te verspreiden.
Overleggen met haar collega’s in het social media team doet Sint Nicolaas graag. Maar ook haar online netwerk helpt haar om op de hoogte te blijven van de meest actuele ontwikkelingen. Een combinatie van beide helpt haar om zich te bewegen in haar dynamische vakgebied.
Voorlopig zit ze goed als social media marketeer. “Het werk gaat niet vervelen, tenminste mij niet,” zegt ze. In de toekomst zou ze het interessant vinden om als zzp’er meerdere culturele instellingen te adviseren over social media, of om van haar hobby haar werk te maken en een extra dag te werken als nail tech. Grootse plannen, waarbij het belangrijk is om te blijven groeien en in te zetten op professionele ontwikkeling.