CRM is het toverwoord, maar vergeet de Superpromotor niet

In Movers & Shakers interviewen we maandelijks een cultuurmarketeer over hun nieuwe baan, verwachtingen en visie. Deze keer spreken we Ruben Israël, vijfvoudig genomineerd voor de Gouden Struis en beschouwd als een topmarketeer in de cultuursector. Sinds december werkt hij bij het Luxor Theater.

Door Cultuurmarketing

Fotografie

FlickrLuxor Theater / Flickr

Ruben Israël
Ruben Israël

Eerder interviewden we in deze rubriek al Marc van Kaam, de nieuwe directeur van het Luxor Theater. In dit interview vertrouwde hij ons toe dat er een nieuw hoofd Marketing, Sales en Evenementen zou komen bij het Luxor Theater: Ruben Israël, destijds werkzaam als Marketing Manager bij de Rotterdamse Schouwburg. Cultuurmarketing vond het inmiddels hoog tijd voor een update: hoe bevalt het Ruben bij het Luxor?

Van circusdirecteur tot theatermarketeer

Als klein kind wilde Ruben circusdirecteur worden. Vanaf zijn 16e bezocht hij vaak popconcerten in Nighttown (poppodium in Rotterdam) en was hij vaste bezoeker van de finale van het Cabaretfestival Cameretten in het Oude Luxor, waar hij Hans Teeuwen en Theo Maassen heeft zien winnen. Via de familievoorstelling Hondje van het Ro Theater kwam hij in aanraking met ’toneel’.

Als marketeer (bij o.a. Maasstadziekenhuis) besloot hij nog één keer de sprong naar de culturele sector te maken en belandde hij via het Stadstheater, het Ro Theater en de Rotterdamse Schouwburg in het Luxor Theater. Je kunt in dit artikel meer lezen over de marketingstrategie van de Rotterdamse Schouwburg onder het bewind van Ruben.

Ruben is vijf keer genomineerd geweest voor de Gouden Struis, de marketingprijs voor de beste campagne in de culturele sector, waarbij hij in 2006 en 2011 heeft gewonnen. Daarnaast is hij bestuurslid bij poppodium Mezz in zijn woonplaats Breda: de cirkel is weer rond.