Stagiair(e) redactie en content

Klaar om te leren én bij te dragen aan een groter publieksbereik in de cultuursector? Een stage bij Cultuurmarketing is de perfecte springplank voor een loopbaan in de cultuursector.

Cultuurmarketing is het platform voor marketing- en communicatieprofessionals in de culturele sector. We voorzien cultuurmarketeers van de kennis, vaardigheden en connecties om cultuur toegankelijk te maken voor een breed publiek. Onze artikelen over bijvoorbeeld AI, inclusiviteit en marketingcampagnes, zijn een belangrijke bron van informatie voor de cultuursector.

We bieden een stageplek van vijf maanden aan, van februari tot en met juni 2025. In deze stage werk je aan je content- en redactieskills door artikelen te schrijven en te redigeren, interviews af te nemen en te publiceren.

Taken en verantwoordelijkheden

  • Onderzoek: je doet research naar diverse onderwerpen om een solide basis te leggen voor nieuwe artikelen.
  • Redactie: het schrijven van artikelen, interviews en praktijkverhalen.
  • Eindredactie: het aanscherpen van artikelen en het bewaken van de kwaliteit.
  • Publicatie: het publiceren van artikelen in ons Content Management Systeem.
  • Het ondersteunen van teamleden op gebieden waar je meer over wilt leren zoals social media, onderzoek of communicatie. 

Dit is wat de stage je oplevert

Aan het einde van de stage:

  • Heb je geleerd hoe je online content en artikelen maakt die aantrekkelijk zijn voor een professionele doelgroep. 
  • Heb je op eigen titel artikelen gemaakt en gepubliceerd, waarmee je jouw kennis en schrijfvaardigheden aan een breed publiek laat zien.
  • Heb je ervaring met het werken in een WordPress content management systeem 
  • Weet je hoe je artikelen optimaliseert voor lees- en vindbaarheid. 
  • Ken je de belangrijkste spelers in de culturele marketingcommunicatiesector en heb je jouw netwerk in de cultuursector uitgebreid.
  • Heb je inzicht in trends en ontwikkelingen in de culturele sector, die je in je toekomstige opleiding of loopbaan kunt toepassen.

Wat bieden wij

Wij bieden een inclusieve werkomgeving in een toegankelijk team. Hieronder een overzicht van wat je nog meer kunt verwachten:

  • Professionele begeleiding: Cultuurmarketing is een erkend stagebedrijf voor hbo/wo, je kan rekenen op goede begeleiding;
  • Stagevergoeding: een eerlijke vergoeding van 400 euro bruto per maand op basis van 40 uur; 
  • Flexibiliteit: 1 tot 2 dagen per week thuiswerken; 
  • Macbook Air: in bruikleen voor de duur van je stage;
  • Reiskostenvergoeding: Voor de kantoordagen in Amsterdam indien je geen studenten ov-chipkaart hebt.
  • Professionele ontwikkeling: je krijgt de kans om een training naar keuze van ons opleidingsaanbod te volgen;
  • Comfort en gezelligheid: een zit/sta bureau, lekkere koffie en goede gesprekken tijdens de gezamenlijke lunches op kantoor;
  • Flexibele vrije dagen: zelf bepalen op welke feestdagen je vrij wilt nemen.

Dit is onze ideale kandidaat

Je bent nieuwsgierig, schrijft graag en hebt een passie voor cultuur. Volg je daarnaast een hbo- of universitaire studie? Dan zien wij een mooie match! Een studie in marketingcommunicatie is mooi meegenomen, maar geen vereiste. Dit is een meewerkstage, in overleg kan een kleinschalige onderzoeksopdracht onderdeel uitmaken van de stage.

Voldoe je niet aan deze wensen, maar denk je dat je alsnog van waarde kunt zijn voor onze organisatie? Neem gerust contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Dit vond onze oud-stagiaire Marloes (23 jaar, master communicatie- en informatiewetenschap bij de Vrije Universiteit Amsterdam) van de stage:

Mijn keuze voor de stage bij Cultuurmarketing hing samen met het feit dat ik schrijven wilde combineren met mijn interesse voor de culturele sector. Ik heb veel verschillende soorten teksten kunnen schrijven en mocht snel zelfstandig aan de slag met interviews en praktijkcases. Zo leerde ik de cultuursector beter kennen en heb ik beter leren schrijven. De fijne werkomgeving bij Cultuurmarketing biedt ruimte om al je ideeën aan te dragen.

Over het team

Dit zijn de collega’s waarmee jij samenwerkt in de fijnste creatieve broedplaats van Amsterdam, Cinetol:

  • Dorien verbindt culturele professionals aan Cultuurmarketing door prikkelende content te delen.
  • Dana heeft een groot hart voor leren en ontwikkeling en is verantwoordelijk voor het opleidingsprogramma van Cultuurmarketing.
  • Patricia is gedreven om leden te werven én behouden en krijgt energie van het ontwikkelen van events.
  • Hilde is als ambitieuze ondernemer de aanjager van ideeën. “We vinden het belangrijk om elke zes maanden een waardevolle stageplek te bieden aan een student die droomt van een carrière in de culturele sector. Zo dragen we onze kennis over aan een nieuwe generatie.”

Praktisch

Periode: februari 2025 – juni 2025 (5 maanden)
Aantal uren: minimaal 32 en maximaal 40 uur per week
Niveau: HBO/WO

Reageren

Hilde ontvangt je CV en een korte e-mail graag zo snel mogelijk en uiterlijk 22 november via [email protected]. 

Liever eerst even overleggen? Geen probleem. Je kan Hilde ook bereiken via 020 – 2614727.