Een alternatief voor de generalist of specialist

De T-marketeer: een stille marketingkracht in de cultuursector?

Als marketeer in de cultuursector heb je vaak veel taken en verantwoordelijkheden. Tegelijkertijd vraagt je werk op sommige vlakken ook om specialistische kennis. Maar wat ben je dan? Een generalist? Of toch een specialist? De T-marketeer combineert beide.

Door Lucia Lompe
Werkzaam bij Cultuurmarketing
Fotografie

Fotocredit: Kindel Media (Pexels)

Binnen culturele organisaties werk je vaak in kleine teams. Als marketeer pak je verschillende taken op en schakel je vaak tussen strategie en uitvoering. Toch vraagt de praktijk steeds vaker om specialistische kennis: denk aan datagedreven campagnes, publiekssegmentatie of content creatie voor specifieke platforms. De rol van de marketeer verandert daardoor. Er ontstaat behoefte aan professionals die overzicht houden én de diepte in kunnen.

De brug tussen generalist en specialist komt samen in het profiel van de zogenoemde T-marketeer. Dit begrip ontstond in de wereld van algemene en digitale marketing, maar is inmiddels breder toepasbaar. Dat roept de vraag op: hoe relevant is de T-marketeer voor culturele organisaties? En op welke manier kan de T-marketeer bijdragen aan het versterken van marketing binnen de cultuursector?

Tussen specialist en generalist: een derde profiel

De naam T-marketeer verwijst naar de vorm van de letter T, de horizontale balk staat voor brede marketingkennis en de verticale balk voor diepgaande expertise in één of enkele vakgebieden. Met deze combinatie verbindt de T-marketeer verschillende marketing disciplines, en verschillende teams en afdelingen binnen een organisatie. 

Waar de generalist een ‘allrounder’ is met brede marketingkennis, is de specialist juist sterk in één specifiek vakgebied. De generalist houdt het overzicht, maar komt niet altijd toe aan verdieping. De specialist duikt diep in zijn vakgebied, maar mist soms het overzicht of de aansluiting met bredere marketingdoelen.

https://cultuurmarketing.nl/content/uploads/2025/11/T-marketeer-2.png

In kleine culturele organisaties, waar de marketing- en communicatieafdeling vaak uit één of twee personen bestaat, is meestal de generalist of ‘allround marketeer’ actief; iemand die een breed scala aan taken op zich neemt. In grotere organisaties zijn de marketingcommunicatie teams groter en kom je vaker specialisten tegen die zich richten op bijvoorbeeld data-analyse of campagnevoering. Beide rollen zijn waardevol, maar brengen ook beperkingen met zich mee.

De T-marketeer biedt een alternatief. Die combineert namelijk brede marketingkennis met verdieping in één of twee vakgebieden. Zo ontstaat een profiel dat verbindt én verdiept. Een generalist kan zich ontwikkelen tot T-marketeer door zich ergens in te specialiseren. Een specialist kan breder gaan kijken naar hoe zijn of haar expertise bijdraagt aan het geheel.

Wat kan de T-marketeer betekenen voor jouw team?

In kleine culturele organisaties is de ruimte voor specialisatie vaak beperkt. Als marketeer moet je van veel markten thuis zijn en schakel je constant tussen verschillende taken. Juist daarom kan het T-profiel inspireren: niet als harde functiebeschrijving, maar als denkrichting. Door in één of twee vakgebieden verdieping te zoeken, kun je je rol versterken, zonder het overzicht te verliezen.

Ook in grotere culturele organisaties met meer specialisten kan het T-profiel richting geven. Daar helpt het om niet alleen strategisch te denken, maar ook inhoudelijk te kunnen meedenken met collega’s die zich op specifieke onderdelen richten. Die combinatie van overzicht en vakkennis maakt de T-marketeer meer dan alleen een senior of strategisch profiel. Als T-Marketeer overzie je het geheel, maar begrijp je ook de details en kun je daardoor bijdragen aan een samenhangende marketingaanpak. 

Belangrijk om je te realiseren is dat het T-profiel niet draait om je functietitel, maar om hoe je werkt. Het idee is dat of je nu uitvoerend of strategisch werkt, brede kennis gecombineerd kan worden met verdieping op een of twee vakgebieden. In een coördinerende rol helpt dat om afstemming te creëren en samenwerking tussen disciplines. In een uitvoerende rol kan het je werk extra diepgang geven en je begrip van het grotere geheel.

Flexibel en lerend: wat het T-profiel kan opleveren

De T-marketeer is geen wondermiddel, maar kan wel bijdragen aan meer samenhang en wendbaarheid binnen organisaties. Dankzij een brede blik en specialistische verdieping begrijp je als T-marketeer beter wat er speelt buiten je eigen vakgebied. Dat maakt het makkelijker om af te stemmen, samen te werken en elkaar te versterken.

Een T-profiel helpt ook om mee te bewegen met verandering. Je herkent sneller waar nieuwe ontwikkelingen relevant zijn voor je werk, en kunt die vertalen naar bruikbare acties. Dat hoeft niet groots of technologisch te zijn, soms zit het in een verrassende invalshoek voor een campagne, of een betere aansluiting tussen online en offline communicatie.

Realistisch blijven: je kunt niet álles

Het T-profiel klinkt aantrekkelijk, maar vraagt ook iets van je. In de praktijk lopen veel cultuurmarketeers tegen grenzen aan. Tijd, capaciteit en werkdruk maken het lastig om én het overzicht te houden én je in meerdere onderwerpen te verdiepen. De verleiding is groot om te veel hooi op je vork te nemen, zeker als je nieuwsgierig bent of graag nieuwe dingen oppakt. Maar hoe meer je verdiept, hoe moeilijker het wordt om overal bij te blijven.

Daarom werkt het T-profiel vooral als je duidelijke keuzes maakt. Waar wil je in excelleren? Wat past bij jouw rol, organisatie en ambitie? Die focus helpt je om niet te verzanden in keuzestress of extra werk. Bovendien: je hoeft niet alles tegelijk te kunnen. Je profiel mag veranderen door de jaren heen. Wat je nu leert, vormt de basis voor je volgende stap. Voor culturele organisaties is het T-profiel vooral een denkrichting. Geen functieomschrijving, maar een kans om je marketingrol flexibeler en strategischer in te vullen.