Het nieuwe programma bleek een succes. ‘Vers van de Vest’ werd genomineerd voor de Centercom Campagne Award tijdens de Cultuurmarketing Awards 2017. Elianne van Diepen, marketing coördinator bij TAQA Theater De Vest, licht het programma nader toe.
TAQA Theater de Vest staat in het centrum van Alkmaar samen met vijf culturele partners, waaronder de Grote Kerk en het Stedelijk Museum, aan één plein. In twee zalen worden jaarlijks zo’n 250 theatervoorstellingen en concerten geprogrammeerd. In de programmering is Theater de Vest niet bang om risico’s te nemen, te zien in de keuze voor het avontuurlijk aanbod in de kleine zaal.
Theater de Vest doet zijn best om elk seizoen een gevarieerd aanbod voorstellingen aan te bieden. Het is “een plek om even te ontsnappen aan de sleur van alle dag. Om nieuwe energie en inspiratie op te doen.” Op het programma staan voorstellingen voor de grote zaal waarbij succes verzekerd is, maar ook inhoudelijke en verdiepende voorstellingen van vaak onbekende makers in de kleine zaal. Bij deze laatste voorstellingen is het niet altijd zeker of deze voldoende bezoekers aanspreken. De uitdaging was dan ook: hoe creëren we een groter publiek dat enthousiast deze minder bekende voorstellingen bezoekt?
Uit eigen dataonderzoek van Theater de Vest bleek dat het bezoek aan het onbekendere aanbod, wat voornamelijk in de kleine zaal geprogrammeerd wordt, afnam. “De bezoekersaantallen dalen en het publiek lijkt minder geneigd om avontuurlijk, onbekend aanbod van vaak jonge makers te proberen,” aldus Elianne van Diepen.