Vrijwel alle culturele organisaties maken gebruik van e-mail om (potentiële) bezoekers te bereiken. Voorbeelden zijn de wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrieven en service mails voor en na afloop van bijvoorbeeld een concert of voorstelling.
Dit zijn vaak effectieve manieren om bezoekers te informeren over aankomende voorstellingen of ander interessant nieuws, maar ook om te achterhalen wat deze bezoekers van een voorstelling vonden. Probeer deze zes tips toe te passen om ervoor te zorgen dat lezers jouw nieuwsbrieven en service mails blijven lezen.
Een A/B- test is een methode die wordt gebruikt om te onderzoeken welke versie van je mailing het efficiëntste is. De lezers die de mailing zullen ontvangen worden verdeeld in twee groepen. De groepen ontvangen elk een andere versie van jouw mailing en op basis van de resultaten kun je beslissen welke opzet, A of B, het gewenste doel het beste kan bereiken.
De meeste nieuwsbrief services bieden de mogelijkheid om in te stellen na hoeveel tijd de mailing naar alle lezers wordt gestuurd. Deze lezers ontvangen dan de versie van de mailing die door een klein percentage van eerdere ontvangers het meeste is gelezen. Het systeem bepaalt welke versie het meest gelezen wordt en naar welk percentage van je mailinglijst de A/B test (en na bepaalde tijd dus naar de rest van de lezers) gaat. Het is slim om deze test te gebruiken om je mailings te optimaliseren en ervoor te zorgen dat de best presterende nieuwsbrief naar het grootste gedeelte van je mailinglijst gestuurd wordt.
Zorg ervoor dat je je lezer persoonlijk benadert. Gebruik in de aanhef van de mailing bijvoorbeeld de naam van de lezer. Hierdoor heeft de lezer het gevoel dat de mailing persoonlijk aan hem of haar gericht is.
Maar je kunt de nog verder personaliseren. Zo kun je bijvoorbeeld in de onderwerpregel van de mailing inspelen op de persoonlijke voorkeuren van je lezer. Zo kan een schouwburg een toneelliefhebber in de onderwerpregel vooral wijzen op de nieuwsberichten over toneel in de nieuwsbrief, terwijl je voor de cabaretliefhebber juist verwijst naar cabaretvoorstellingen. Een voorbeeld hiervan is: X, de mooiste toneelvoorstellingen van deze maand voor je op een rij.