De afgelopen 10 jaar werd de Gouden Struis uitgereikt door het Bureau Promotie Podiumkunsten. In samenwerking met oud-directeur Peter Joziasse heeft Cultuurmarketing besloten om de prijs vanaf 2015 te vernieuwen en te verbreden. Dit betekent dat campagnes van zowel podiumkunsten, als de museale- , literaire, pop- en festivalsector kans maken op de marketingprijs.
Op 12 mei komt de vakjury bijeen om de inzendingen te bespreken. De 34 cases worden teruggebracht naar 3 – 5 cases. Deze finalisten zullen hun case presenteren tijdens de Cultuurmarketing Awards op 25 juni 2015. Aan het einde van de middag wordt de winnaar bekend gemaakt. Uiteraard kan je bij deze middag, die tevens de seizoensafsluiting is, aanwezig zijn. Reserveer hier.
Inzendingen Gouden Struis 2015
Naam organisatie | Titel campagne | |
1 | Bijzondere Collecties Universiteit van Amsterdam | De Arnon Grunberg Tentoonstelling |
2 | Bredaphoto | Campagne BredaPhoto 2014 |
3 | Concertgebouw De Vereeniging | Gouden Enveloppen |
4 | De Kleine Komedie | Help Hijsen! – crowdfunding actie trekkenwand |
5 | De Maaspoort Theater & Events | Grote Huurdersactie |
6 | Fries Museum | Museumprijs campagne |
7 | Het Concertgebouw | Concertkompas campagne |
8 | Internationaal Film Festival Rotterdam (IFFR) | Festival 2015 |
9 | Koninklijke Schouwburg Den Haag | Happy ’15 campagne |
10 | Korzo | Geef CaDance cadeau! |
11 | Kunstbende | Gevaarlijk. Goed. |
12 | Le Guess Who? | Festivalcampagne 2014 |
13 | Mauritshuis | Je vindt het origineel in het Mauritshuis |
14 | Museum Prinsenhof Delft / MassMovement | Campagne heropening Museum Prinsenhof Delft |
15 | Museumvereniging | Ons échte Goud! |
16 | N8 | Stichting Museumnacht Amsterdam | Campagne Art Sells |
17 | Nationaal Archief | Blikvangers |
18 | Overleg Kleine Theaters Overijssel (OKTO) | Theater, daar ga ja voor zitten! |
19 | Parktheater Eindhoven | Parktheater leidend in de raakindustrie |
20 | Parktheater Eindhoven | Samen thuis naar theater |
21 | Parktheater Eindhoven | Cultuur is niet duur! |
22 | Residentie Orkest | Klassiek aan zee – Laat je wegblazen |
23 | Rotterdams Uitburo | Uitagenda pakt uit! |
24 | Schouwburg Amphion | CultuurKwartier Doetinchem |
25 | Stedelijk Museum Amsterdam | Marlene Dumas – The image as burden |
26 | Stichting Gitaarlem | Haarlem muziekstad |
27 | TextielMuseum | ZERO sensuele eenvoud voor aan de muur |
28 | Theater & Congres Orpheus | Jubileumcampagne: het theater van de stad |
29 | Theater de Bussel | Bussel buiten de deur |
30 | Theater de Speeldoos Baarn | Maand van de Liefde |
31 | Theater/Bioscoop De Nieuwe Kolk | DNK op je lijf geschreven! (Tattoo actie) |
32 | Tivoli | Campagne opening Tivoli Vredenburg |
33 | We Are Public | Lanceringscampagne We Are Public |
34 | Zaantheater | Valentijnsactie |
De vakjury
Stephan Fellinger (juryvoorzitter Gouden Struis) is sinds 1995 specialist op het gebied van internet, communicatie en mentaliteitsveranderingen die nodig zijn binnen organisaties om succesvol te zijn in deze tijden. Fellinger behoort tot de best gewaardeerde sprekers en inspirators binnen de mediabranche. Hij was de eerste “Online Mediaman van het jaar” en kreeg een Coq d’Honneur uitgereikt van de Bond van Adverteerders (BVA), het Genootschap van Reclame (GVR) en de Vereniging van Communicatie-Adviesbureaus (VEA). Op Editie.nl is hij regelmatig te zien als deskundige op het gebied van internet en consumentengedrag. Naast zijn advieswerk is Fellinger directeur en oprichter van Blogo Media en bestuursvoorzitter en oprichter van Stichting SpinAwards.
Tom de Bruyne (39) is mede-oprichter van SUE Amsterdam. Een bureau dat campagnes bouwt, startups ontwikkelt en digitale producten maakt voor nationale en internationale merken. Hiervoor was hij oprichter en MD van Boondoggle Amsterdam. Naast SUE participeert hij in enkele startups zoals Salondesir.com, en Paybacksweater.com. Tom is Belg, maar woont sinds 2007 in Amsterdam. Hij is Fellow aan de Universiteit van Leuven en gastdocent op de Rotterdam School of Management.
Anita Mooiweer is Digital Business Manager bij Sanoma/SBS. Ze heeft in haar carrière in de mediabranche met diverse teams nieuwe concepten ontwikkeld, waaronder Flow en Duckworld. Op dit moment is ze verantwoordelijk voor de crossmediale strategie van de grootste parenting-communitie van Nederland onder het merk Ouders van Nu, die bestaat uit online & print, databasemanagement & CRM-solutions en e-commerce. Daarnaast is Anita verslaafd aan theater en muziek en hoofd programmering podiumkunsten bij TEDx Amsterdam.
Joost Schrage is als oprichter van Merken en werken én De Zaak van Vertrouwen elke dag bezig met beloftes. Het uitgangspunt is voor hem altijd de kern van wat de organisatie en de mensen beweegt. Dat is het fundament van elke goede strategie en elke effectieve campagne. En de belofte is in feite ook de basis van elke goede voorstelling. Als Neerlandicus en theaterwetenschapper is hij bovengemiddeld geïnteresseerd in literatuur, toneel en beeldende kunst.
Dorien van Londen (1966) studeerde Culturele Studies in Amsterdam. In 1992 begon zij haar carrière op de afdeling publiciteit van Muziekcentrum Vredenburg. Dit was de start van een afwisselende loopbaan in zowel uitvoerende als bestuurlijke functies, in ook zowel nonprofit- als profit-organisaties. Zo werkte Van Londen vanaf 1997 als algemeen directeur bij PolyGram Classics & Jazz en was zij 10 jaar zelfstandig ondernemer. Op dit moment is van Londen verbonden aan Veen Bosch & Keuning Uitgeversgroep (VBK). Als directeur van Shared Stories, het rechten- en evenementenbureau van VBK, is zij verantwoordelijk voor de verkoop van vertaal-, film- en theaterrechten van de auteurs van VBK. Daarnaast is Van Londen actief als bestuurder van diverse culturele organisaties.