Veel nieuwe deelnemers bij de Gouden Struis 2015 - Cultuurmarketing

Veel nieuwe deelnemers bij de Gouden Struis 2015

6 mei 2015

Afgelopen vrijdag sloot de inzendtermijn voor de Gouden Struis: de prijs voor de beste culturele marketingcampagne van het afgelopen seizoen. De vakjury mag zich dit jaar over 34 inzendingen buigen. Dit is een mooie stijging van het aantal deelnemers ten opzichte van de voorgaande jaren. Ook zien we veel organisaties die voor de eerste keer meedingen naar de prijs. Op 25 juni wordt de Gouden Struis uitgereikt tijdens de Cultuurmarketing Awards.

Door redactie

De afgelopen 10 jaar werd de Gouden Struis uitgereikt door het Bureau Promotie Podiumkunsten. In samenwerking met oud-directeur Peter Joziasse heeft Cultuurmarketing besloten om de prijs vanaf 2015 te vernieuwen en te verbreden. Dit betekent dat campagnes van zowel podiumkunsten, als de museale- , literaire, pop- en festivalsector kans maken op de marketingprijs.

Op 12 mei komt de vakjury bijeen om de inzendingen te bespreken. De 34 cases worden teruggebracht naar 3 – 5 cases. Deze finalisten zullen hun case presenteren tijdens de Cultuurmarketing Awards op 25 juni 2015. Aan het einde van de middag wordt de winnaar bekend gemaakt. Uiteraard kan je bij deze middag, die tevens de seizoensafsluiting is, aanwezig zijn. Reserveer hier.

Inzendingen Gouden Struis 2015

Naam organisatieTitel campagne
1Bijzondere Collecties Universiteit van AmsterdamDe Arnon Grunberg Tentoonstelling
2BredaphotoCampagne BredaPhoto 2014
3Concertgebouw De VereenigingGouden Enveloppen
4De Kleine KomedieHelp Hijsen! – crowdfunding actie trekkenwand
5De Maaspoort Theater & EventsGrote Huurdersactie
6Fries MuseumMuseumprijs campagne
7Het ConcertgebouwConcertkompas campagne
8Internationaal Film Festival Rotterdam (IFFR)Festival 2015
9Koninklijke Schouwburg Den HaagHappy ’15 campagne
10KorzoGeef CaDance cadeau!
11KunstbendeGevaarlijk. Goed.
12Le Guess Who?Festivalcampagne 2014
13MauritshuisJe vindt het origineel in het Mauritshuis
14Museum Prinsenhof Delft / MassMovementCampagne heropening Museum Prinsenhof Delft
15MuseumverenigingOns échte Goud!
16N8 | Stichting Museumnacht AmsterdamCampagne Art Sells
17Nationaal ArchiefBlikvangers
18Overleg Kleine Theaters Overijssel (OKTO)Theater, daar ga ja voor zitten!
19Parktheater EindhovenParktheater leidend in de raakindustrie
20Parktheater EindhovenSamen thuis naar theater
21Parktheater EindhovenCultuur is niet duur!
22Residentie OrkestKlassiek aan zee – Laat je wegblazen
23Rotterdams UitburoUitagenda pakt uit!
24Schouwburg AmphionCultuurKwartier Doetinchem
25Stedelijk Museum AmsterdamMarlene Dumas – The image as burden
26Stichting GitaarlemHaarlem muziekstad
27TextielMuseumZERO sensuele eenvoud voor aan de muur
28Theater & Congres OrpheusJubileumcampagne: het theater van de stad
29Theater de BusselBussel buiten de deur
30Theater de Speeldoos BaarnMaand van de Liefde
31Theater/Bioscoop De Nieuwe KolkDNK op je lijf geschreven! (Tattoo actie)
32TivoliCampagne opening Tivoli Vredenburg
33We Are PublicLanceringscampagne We Are Public
34ZaantheaterValentijnsactie

De vakjury

Stephan FellingerStephan Fellinger (juryvoorzitter Gouden Struis) is sinds 1995 specialist op het gebied van internet, communicatie en mentaliteitsveranderingen die nodig zijn binnen organisaties om succesvol te zijn in deze tijden. Fellinger behoort tot de best gewaardeerde sprekers en inspirators binnen de mediabranche. Hij was de eerste “Online Mediaman van het jaar” en kreeg een Coq d’Honneur uitgereikt van de Bond van Adverteerders (BVA), het Genootschap van Reclame (GVR) en de Vereniging van Communicatie-Adviesbureaus (VEA). Op Editie.nl is hij regelmatig te zien als deskundige op het gebied van internet en consumentengedrag. Naast zijn advieswerk is Fellinger directeur en oprichter van Blogo Media en bestuursvoorzitter en oprichter van Stichting SpinAwards.

Tom de BruyneTom de Bruyne (39) is mede-oprichter van SUE Amsterdam. Een bureau dat campagnes bouwt, startups ontwikkelt en digitale producten maakt voor nationale en internationale merken. Hiervoor was hij oprichter en MD van Boondoggle Amsterdam. Naast SUE participeert hij in enkele startups zoals Salondesir.com, en Paybacksweater.com. Tom is Belg, maar woont sinds 2007 in Amsterdam. Hij is Fellow aan de Universiteit van Leuven en gastdocent op de Rotterdam School of Management.

Anita MooiweerAnita Mooiweer is Digital Business Manager bij Sanoma/SBS. Ze heeft in haar carrière in de mediabranche met diverse teams nieuwe concepten ontwikkeld, waaronder Flow en Duckworld. Op dit moment is ze verantwoordelijk voor de crossmediale strategie van de grootste parenting-communitie van Nederland onder het merk Ouders van Nu, die bestaat uit online & print, databasemanagement & CRM-solutions en e-commerce. Daarnaast is Anita verslaafd aan theater en muziek en hoofd programmering podiumkunsten bij TEDx Amsterdam.

Joost SchrageJoost Schrage is als oprichter van Merken en werken én De Zaak van Vertrouwen elke dag bezig met beloftes. Het uitgangspunt is voor hem altijd de kern van wat de organisatie en de mensen beweegt. Dat is het fundament van elke goede strategie en elke effectieve campagne. En de belofte is in feite ook de basis van elke goede voorstelling. Als Neerlandicus en theaterwetenschapper is hij bovengemiddeld geïnteresseerd in literatuur, toneel en beeldende kunst.

Dorien van LondenDorien van Londen (1966) studeerde Culturele Studies in Amsterdam. In 1992 begon zij haar carrière op de afdeling publiciteit van Muziekcentrum Vredenburg. Dit was de start van een afwisselende loopbaan in zowel uitvoerende als bestuurlijke functies, in ook zowel nonprofit- als profit-organisaties. Zo werkte Van Londen vanaf 1997 als algemeen directeur bij PolyGram Classics & Jazz en was zij 10 jaar zelfstandig ondernemer. Op dit moment is van Londen verbonden aan Veen Bosch & Keuning Uitgeversgroep (VBK). Als directeur van Shared Stories, het rechten- en evenementenbureau van VBK, is zij verantwoordelijk voor de verkoop van vertaal-, film- en theaterrechten van de auteurs van VBK. Daarnaast is Van Londen actief als bestuurder van diverse culturele organisaties.