Bezoekers betalen wel een laag instaptarief van €7,50 om de voorstelling te bezoeken. Na afloop wordt hen gevraagd hun waardering voor de voorstelling te tonen door een zelf te bepalen extra bijdrage te doen in de collectebussen bij de uitgang.
Het is voor het eerst dat Chassé Theater een dergelijke actie opstelt. De motivatie?
“Het Chassé Theater is een plek voor iedereen. Doel is om theater middels een lage toegangsprijs voor iedereen toegankelijk te maken. Daarnaast is de verwachting dat er een groter publiek wordt gevonden voor voorstellingen die in eerste instantie niet bekend zijn, maar die zeker een groot publiek waard zijn.”
De actie past bij Chassé, omdat ze al geruime tijd experimenteren met prijsdifferentiatie. Eerdere acties uit de ‘Chassé voor elke portemonnee’ campagne zijn onder andere de sirene sale, het onbeperkte kleine zaal abonnement en kortingsacties bij Chassé Cinema.
Ook Stadsschouwburg Haarlem gaat gebruik maken van hetzelfde principe. Na afloop van A Brief History of Hell van Abbatoir Ferme op 17 oktober kunnen bezoekers bepalen wat zij betalen voor de voorstelling. In tegenstelling tot het Chassé Theater maakt de Stadsschouwburg Haarlem geen gebruik van een instaptarief.
Benieuwd hoe deze actie is afgelopen? Of wil je meer weten over innovatief prijsbeleid en prijsdifferentiatie? Op donderdag 11 december organiseert Cultuurmarketing een inspiratiemiddag over Innovatief marketing- en prijsbeleid. Cees Langeveld, directeur van het Chassé Theater en auteur van diverse publicaties over dynamic pricing, geeft tijdens deze middag een presentatie over de strategie van Chassé Theater.