Welke social media gebruikt jouw doelgroep in 2014?

30 dec 2014

We zijn ondertussen allemaal bekend met Facebook, Twitter en Linkedin, maar de wereld van sociale media rijkt verder dan deze drie netwerken. Er zijn natuurlijk veel meer sociale media, zoals bijvoorbeeld Instagram, Pinterest en Google+ en deze sociale netwerken zijn misschien wel heel interessant voor jouw organisatie. Tijdens de workshop social media marketing kijken we hoe je sociale media kunt inzetten voor jouw organisatie en integreren in de communicatiestrategie. In dit artikel kijken we alvast naar verschillende sociale media en de gebruikers.

Door Nikki van Stipdonk

Fotografie

Flickr, Flickr, Flickr

De ontwikkeling van nieuwe sociale netwerken en applicaties gaat ontzettend snel. Nieuwe platformen volgen elkaar in een hoog tempo op. Met apps als Instagram en Vine ligt er meer nadruk op beeld en ook kortstondigheid komt om de hoek kijken met apps als Tinder en Snapchat. Oftewel, sociale media ontwikkelen zich voortdurend en de gebruikers hiervan variëren ook enorm.

Uit het social media onderzoek 2014 van Newcom blijkt dat 9 op de 10 Nederlanders sociale media gebruiken. En vooral jongeren blijken actief te zijn: zij gebruiken gemiddeld 4 platformen per persoon. Maar welke sociale media zijn nu precies interessant voor jouw organisatie? Een korte samenvatting van populaire sociale media en hun gebruikers.  

Still going strong: Facebook

Facebook bestaat inmiddels bijna 11 jaar en is wereldwijd enorm populair. Het feit dat het netwerk zolang bestaat is op zich al bewonderenswaardig. Op het internet worden ‘de eerste in hun soort’ namelijk vaak voorbij gestreefd door nieuwkomers. Maar Facebook blijft in Nederland gewoon het grootste social media platform met ruim 9 miljoen gebruikers.

Slechts 2% van de gebruikers van Facebook haakte in 2014 af. 59% van de gebruikers geeft aan dat ze Facebook als belangrijkste platform zien. Dagelijks worden er gemiddeld 18 minuten besteed aan het bekijken van Facebookupdates.

140 tekens nog steeds populair: Twitter

Ook Twitter blijkt nog steeds populair te zijn. Nederlanders besteden hier dagelijks 13 minuten van hun tijd aan. Twitter wordt niet alleen gebruikt om tweets te plaatsen en te bekijken: het is een veelgebruikte zoekmachine. Het netwerk krijgt dagelijks ruim 2 miljard zoekopdrachten te verwerken.

De grootste groep afhakers zijn de jongeren tussen 15 en 19 jaar met 22%. De redenen om Twitter niet langer te gebruiken zijn dat Twitter als te tijdrovend wordt ervaren en dat het niets oplevert.

Maar liefst 60% van de gebruikers gebruikt een smartphone om tweets te posten of te lezen. Gebruikers blijken een vrij uitgebreid netwerk te hebben op dit platform met gemiddeld 208 volgers per persoon.

Het creëren van een visuele wereld: Pinterest

: Flickr / cc / Cambodia4kids.org Beth Kanter

Pinterest is een online prikbord waar gebruikers visueel interessante en mooie zaken delen en herdelen. In Nederland heeft Pinterest ruim 1,1 miljoen gebruikers waarvan 131.000 gebruikers dagelijks actief zijn. Vooral vrouwen blijken gebruik te maken van Pinterest en zij blijken dagelijks ongeveer 14 minuten op het netwerk te besteden.

En ongeveer 80% van de content die op dit netwerk gedeeld wordt , zijn ‘repins’.

Hogere rankings in zoekmachines: Google+

Google+ blijkt populairder te zijn onder de wat oudere doelgroep van 45 tot 54 jaar. Onder deze doelgroep is een groei te zien van 56% in het gebruik waar de totale groei van het medium 33% is.

Google + heeft maandelijks in Nederland ongeveer 2,3 miljoen unieke bezoekers. Gebruikers besteden maandelijks gemiddeld 6:54 minuten op het platform, wat aanzienlijk minder is dan bijvoorbeeld Instagram.

Een foto zegt meer dan elke statusupdate: Instagram

: Flickr / cc / Erica Modesto
Het populairste platform om foto’s te plaatsen is Instagram. Ondertussen bestaat dit platform alweer ruim 4 jaar. Instagram is vooral onder jongeren van 16 tot 24 jaar erg populair, maar de groep gebruikers tot 35 jaar groeit ook al enorm. Want een foto zegt natuurlijk veel meer dan bijvoorbeeld 140 tekens.

In Nederland zijn er ongeveer 1,4 miljoen gebruikers actief op Instagram, waarvan 536.000 gebruikers dagelijks actief zijn. Door de enorme hoeveelheid aan filters, krijgen foto’s een nieuwe betekenis. Wereldwijd worden er dagelijks 55 miljoen foto’s geplaatst op het netwerk. En 70% van de gebruikers checkt Instagram dagelijks voor nieuwe updates. Gemiddeld besteden gebruikers 257 minuten per maand op het platform.

Video is niet meer weg te denken: YouTube

YouTube heeft in Nederland ongeveer 7,1 miljoen gebruikers. Op YouTube wordt er dagelijks vele uren besteed aan het bekijken van video’s: ieder dag worden er gemiddeld 600 miljoen video’s via een mobiele telefoon gekeken. Daarnaast worden er per uur 100 uur aan video’s geupload. Gebruikers van YouTube kijken ieder gemiddeld 3 uur aan video’s per maand.

Dit zijn een aantal sociale media uiteengezet. Sommige platformen kunnen handig zijn om voor jouw organisatie in te zetten, maar verdiep je goed in je tone-of-voice, doelgroep en wat je er mee wilt bereiken. Heb jij nog aanvullingen? Is jouw doelgroep ergens anders actief? We horen het graag!

Eind 2016 maakten we een update van dit artikel. Lees het hier.