Zoekmachine marketing: de basislessen van SEO en SEA

#Online marketing
1 okt 2014

Hogere bezoekersaantallen voor je website zorgen er automatisch voor dat de kans op conversie wordt vergroot. Dit kan je voor elkaar krijgen met search engine optimization (SEO).

Door de redactie

Fotografie

Flickr

In dit artikel zet online marketing & webanalist Maarten Kaaij van Searchfocus enkele basislessen op een rij.

De vindbaarheid van je website

De vindbaarheid van een website is erg belangrijk. Dit bepaalt namelijk het aantal bezoekers van je website. En hoge bezoekersaantallen zorgen voor een grotere kans op conversie van tickets voor een voorstelling, concert of expositie. Twee mogelijkheden om de vindbaarheid en het verkeer van je website te verhogen zijn zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA). Zowel SEO als SEA veranderen erg snel en daarom is het verstandig om je kennis over beide regelmatig op te frissen.

Wat is SEO?

Bij Search Engine Optimization (SEO) probeer je om je website structureel te optimaliseren door interne en externe factoren, zoals bijvoorbeeld teksten en afbeeldingen, te verbeteren. Hierdoor zal het bezoek naar de website vanuit zoekmachines verhogen. Je probeert ervoor te zorgen dat je website boven in de zoekresultaten wordt weergegeven door relevante zoekwoorden op je website te gebruiken.

Wat moet je doen voor een goede SEO?

SEO heeft zowel betrekking op de inhoud van je website (denk aan teksten en afbeeldingen) als op de website zelf. Google leest je website en als je website niet volgens de standaard van Google opgebouwd is, dan ben je minder goed vindbaar. Daarom is het belangrijk om SEO-vriendelijke teksten te hebben. Zo is het verstandig om aangeleverde (pers) berichten niet letterlijk over te nemen op je eigen website. Google waardeert namelijk alleen de site die het bericht als eerste plaatst. Om je vindbaarheid te verbeteren, is het daarom belangrijk om de tekst te herschrijven.

Ook is het belangrijk om in de weergave van een tekst met een aantal dingen rekening te houden. Maak een duidelijke pagina titel waarin minstens één woord verwerkt is waarop mensen kunnen zoeken. Wanneer je bijvoorbeeld een item publiceert over een voorstelling, zorg er dan voor dat je de naam van de voorstelling en waar mogelijk van het gezelschap in de titel verwerkt. Zorg er bij een expositie voor dat je de naam van de kunstenaar en de tentoonstelling gebruikt. Daarnaast kan het in het laatste geval ook handig zijn om een aantal kunstwerken in je tekst te verwerken. Dit zorgt er namelijk ook weer voor dat de vindbaarheid van je website zal verbeteren.

Wat is SEA?

Search Engine Advertising (SEA) heeft in tegenstelling tot SEO minder met de inhoud van je website te maken. Met SEA probeer je meer bezoekers naar je website te trekken door advertenties (Google Ads) te plaatsen in de zoekresultaten van zoekmachines. In deze advertenties moeten woorden opgenomen zijn die relevant zijn voor bijvoorbeeld een voorstelling of expositie. Bij SEA kunnen drie doelstellingen worden onderscheiden:

  1. Zo veel mogelijk bereik genereren onder de beoogde doelgroep.
  2. Zo veel mogelijk clicks genereren, dus zoveel mogelijk mensen naar je pagina over een expositie trekken.
  3. Zo veel mogelijk conversies genereren, dus bijvoorbeeld zoveel mogelijk tickets verkopen.

SEA kan gezien worden als een korte termijn campagne, waarbij je in een korte periode probeert om een specifieke doelgroep aan te spreken. Jij bepaalt op welke woorden je een gesponsord bericht wilt laten zien. Je betaalt per klik op de advertentie of voor het aantal views.

Bij algemene zoektermen loopt het advertentiebedrag al snel op. Maar hoe zeldzamer de woorden uit je Ads campagnes zijn, hoe meer de prijs van de Google Ad zal dalen. Belangrijke en daarmee ook vaak de meest voorkomende woorden zijn ook vaak duurder. Wanneer je een voorstelling, concert of expositie wilt promoten via Google Ads kan het verstandig zijn om de advertentie te koppelen aan een gezelschap of artiest, omdat dit waarschijnlijk geen veelgebruikte woorden in Google Ads zijn.

Google Grants

Voor non-profit organisaties is het toepassen van SEA erg aantrekkelijk, maar er blijkt vaak niet voldoende budget te zijn om SEA campagnes op te zetten. Daarom heeft Google het donatieprogramma, Google Grants, in het leven geroepen. Non-profit organisaties kunnen zich voor dit programma opgeven en kunnen bij goedkeuring tot 10.000 dollar per maand ontvangen om te besteden aan Ads campagnes. Met deze campagnes kunnen de organisaties hun missie en initiatieven promoten op pagina’s met zoekresultaten van Google.

Nog 8 korte tips

  1. Gebruik trefwoorden relevant voor je organisatie in de URL.
  2. Zorg ervoor dat elke unieke pagina een eigen unieke titel krijgt en gebruik daarbij wederom trefwoorden uit de tekst.
  3. Gebruik trefwoorden in de heading tags (<h1> , <h2> , <h3>), zodat de structuur van de website duidelijk wordt voor de gebruiker.
  4. Gebruik beschrijvende categorieën in de URL van een pagina, zodat deze gemakkelijk leesbaar is voor bezoekers.
  5. Gebruik een beperkte paddiepte, dit zijn het aantal benodigde kliks om van de homepage op een bepaalde pagina te komen, in een URL. Bij voorkeur bereiken bezoekers via maximaal 3 mappen een bepaalde pagina.
  6. Gebruik relevante trefwoorden in de “ALT”-tag van afbeeldingen, want Google leest de naam van de afbeelding.
  7. Gebruik trefwoorden in de body-tekst van een pagina, maar stop de tekst niet vol met deze trefwoorden. Maak ook eens gebruik van synoniemen.
  8. Gebruik trefwoorden in de ankerteksten van (interne) hyperlinks.