Hoe onbekende voorstellingen van bekendheid te voorzien

Komt in 2021 een einde aan de Sirene Sale?

Op dit moment hoor je nog de maandelijkse test van de sirenes. Per 1 januari 2021 stoppen de maandelijkse sirenes. Hoe zullen de theaters, poppodia en andere instellingen de maandelijkse Sirene Sale dan vormgeven?

Door Ruben Israël

Na banen in direct marketing, internet bubble en een fusieziekenhuis is Israël nu één van de succesvolste cultuurmarketeers. Hij won de prijs voor beste cultuurmarketing in 2017, 2011 en 2007.

In 2009 bedacht en introduceerde ik, nu Manager Marketing (& Sales, Events, F&B) bij het Luxor Theater, de Schouwburg Sirene Sale bij de Rotterdamse Schouwburg: 100 kaarten voor een onbekende voorstelling met 50% korting gedurende maximaal 24 uur op de eerste maandag van de maand om 12:00 uur.

Het ontstaan van de Sirene Sale

Tijdens de economische crisis nam het theaterbezoek af, vooral aan de wat onbekendere voorstellingen. In de nadagen van de crisis nam het theaterbezoek weer iets toe, maar koos de consument voor de bekende voorstellingen: men wilde weten waar men geld aan uitgaf. Dit ging nog steeds ten koste van de onbekende voorstellingen. De consument was voor dit soort producties steeds gevoeliger geworden voor kortingen en acties.

Hoe konden we er nu voor zorgen dat er meer bezoekers naar de hele mooie maar onbekende voorstellingen zouden gaan? Op een eerste maandag van de maand liep ik net voor 12 uur langs de Bijenkorf, waar ze de etalage aan het klaarmaken waren voor de Dolle Dwaze Dagen. Het ultieme uitverkoop-event, waar veel consumenten dingen kochten die ze zonder korting nooit gekocht hadden. Op dat moment ging de maandelijkse sirene. Ik liep door naar de Rotterdamse Schouwburg en bekeek de verkoopstanden. De bekende voorstellingen liepen erg goed, de onbekende voorstellingen (erg) slecht. Deze mengeling van inspiratie en feiten leverde de Schouwburg Sirene Sale op.

Uitwerking

Het idee werkte ik verder uit. Het leek mij belangrijk dat de voorstelling niet direct bekend gemaakt werd, maar dat het moment van de sale en de 50% korting de usp’s waren.

De eerste Sirene Sale werd op verschillende manieren aangekondigd. Er was een vermelding in de wekelijkse nieuwsbrief, die de donderdag voor de sale 8.000 geïnteresseerden ontvingen. Er werd op de sale-dag om 9 uur ’s ochtends een speciale nieuwsbrief gestuurd, die door 15.000 mensen ontvangen werd. Naast de nieuwsbrieven werden er op het moment dat de Sirene Sale startte, berichten geplaatst op Twitter en Facebook.

De Sirene Sale is ook gecommuniceerd in advertenties en banners. De donderdag voor de sale stond er een banner en een bericht op de website. De banner werd ook afgedrukt op het maandelijkse programma. Hiernaast is er een grote advertentie in de krant gepubliceerd en op biologisch afbreekbare tasjes, die uitgedeeld werden bij de open dag van de Rotterdamse Schouwburg naar aanleiding van de heropening op 3 oktober 2009.

Hierna werden de standaardkanalen (e-mail, Facebook, Twitter, website, maandkrant) gebruikt om maandelijks de Sirene Sale aan te kondigen: dit bleek meer dan voldoende. Pas om 12 uur werd de voorstelling op de speciale Sirene Sale webpagina gecommuniceerd. Daarnaast werden twee andere voorstellingen gecommuniceerd (zonder korting) uit twee andere genres.