Online storytelling is meer dan alleen een verhaal vertellen via online media. Wanneer je storytelling goed inzet, kan het je merk en organisatie tot leven brengen. Een verhaal draagt, wanneer goed in elkaar gezet, namelijk altijd een boodschap met zich mee. Deze boodschap ligt ten grondslag aan jouw organisatie en laat zien waar jullie voor staan.
Je kan aan storytelling, net zoals aan elke andere strategie, een doel verbinden. Je kan zelf beslissen welk doel dit is: meer contact met je doelgroep, meer bezoekers op je website, het delen van informatie over jouw organisatie, et cetera.
Er zijn verschillende theorieën waarom storytelling zo goed werkt. Mensen verliezen hun aandacht minder snel bij verhalen: ze zijn vaak vermakelijk, concreet en dringen zich niet aan je op. Een verhaal is een stuk aantrekkelijker dan een kant-en-klare boodschap.
Daarnaast zijn er ook wetenschappelijk verklaringen. Eén verklaring is als volgt: mensen hebben een linker- en een rechterhersenhelft. In de linkerhersenhelft is logica het uitgangspunt en in de rechterhersenhelft spelen vooral associaties en emoties de hoofdrol.
Wanneer mensen verhalen horen of lezen, wordt vooral de rechterhersenhelft gestimuleerd. Daarnaast is ook aangetoond door middel van hersenscans dat emotie ons meer motiveert tot actie dan logica. Dit verklaart waarom verhalen meer indruk maken, sneller worden onthouden en worden doorverteld, dan kant-en-klare informatie over een organisatie.