Zes tips om je op weg te helpen.

Breng je merk tot leven met online storytelling

#Communicatie
19 jan 2015

Een begrip dat vaak ter sprake komt bij het strategisch inzetten van (social) media is storytelling. Maar wat is het en hoe pas je dit online toe? In dit artikel lees je over alle ins en outs van online storytelling.

Door Patricia Liplijn

Fotografie

Flickr / Flickr

Online storytelling is meer dan alleen een verhaal vertellen via online media. Wanneer je storytelling goed inzet, kan het je merk en organisatie tot leven brengen. Een verhaal draagt, wanneer goed in elkaar gezet, namelijk altijd een boodschap met zich mee. Deze boodschap ligt ten grondslag aan jouw organisatie en laat zien waar jullie voor staan.

Je kan aan storytelling, net zoals aan elke andere strategie, een doel verbinden. Je kan zelf beslissen welk doel dit is: meer contact met je doelgroep, meer bezoekers op je website, het delen van informatie over jouw organisatie, et cetera.

Het succes achter storytelling

Er zijn verschillende theorieën waarom storytelling zo goed werkt. Mensen verliezen hun aandacht minder snel bij verhalen: ze zijn vaak vermakelijk, concreet en dringen zich niet aan je op. Een verhaal is een stuk aantrekkelijker dan een kant-en-klare boodschap.

Daarnaast zijn er ook wetenschappelijk verklaringen. Eén verklaring is als volgt: mensen hebben een linker- en een rechterhersenhelft. In de linkerhersenhelft is logica het uitgangspunt en in de rechterhersenhelft spelen vooral associaties en emoties de hoofdrol.

Flickr / cc / Allan Ajifo

Wanneer mensen verhalen horen of lezen, wordt vooral de rechterhersenhelft gestimuleerd. Daarnaast is ook aangetoond door middel van hersenscans dat emotie ons meer motiveert tot actie dan logica. Dit verklaart waarom verhalen meer indruk maken, sneller worden onthouden en worden doorverteld, dan kant-en-klare informatie over een organisatie.