Diligentia en PePijn zijn twee theaters uit Den Haag, waar voornamelijk cabaret te zien is. Als senior marketingcommunicatiespecialist bij beide theaters houdt Van Solingen zich bezig met alle aspecten van communicatie op zowel intern als extern gebied. Tijdens de op 9 november 2017 in De Krakeling vertelde zij over de rol van business storytelling binnen een verandertraject.
In 2015 ontwikkelde de Stichting theaters Diligentia en PePijn twee nieuwe huisstijlen ter ondersteuning van de herpositionering van beide theaters. Tijdens de implementatie en doorvertaling van de marketing- en communicatiestrategie merkte het marketingteam dat er meer draagvlak onder medewerkers tot stand moest worden gebracht om de nieuwe positionering goed te kunnen laten landen. De medewerkers waren in het proces onvoldoende meegenomen en hadden weinig feeling met de nieuwe merkwaarden. Het ontbrak aan een gedragen visieverhaal.
Uit onderzoek blijkt dat onduidelijkheid over verbeterpunten binnen de organisatie en een gebrek aan kennis over wat er speelt, belemmerend zijn in tijden van verandering. Daarom besloot Van Solingen het verandertraject te ondersteunen met het principe van business storytelling. Het doel hiervan is uiteindelijk het vormen van een gedragen visieverhaal met steun van de gehele organisatie, als fundament voor de doorontwikkeling van de marketing- en communicatiestrategie en de daarbij passende activiteiten.
Met business storytelling werkt een organisatie aan een visieverhaal dat wordt ontwikkeld met hulp van persoonlijke verhalen van alle medewerkers. Het visieverhaal is niet hetzelfde als de visie van de organisatie. In een visieverhaal staan een aantal vaste elementen centraal. Het verleden, in beeld gebracht met hulp van de verhalen van medewerkers, de stand van zaken in het nu, de visie dan wel centrale toekomstdroom van de organisatie en de strategie om die visie te verwezenlijken. Doordat een visieverhaal is opgebouwd met de inhoud van persoonlijke verhalen is het een gedragen verhaal door alle medewerkers. In een goed opgezet visieverhaal kunnen alle medewerkers zichzelf herkennen.