Contentmarketeers zijn van alle markten thuis, maar hoe blijf je relevant genoeg om steeds weer de aandacht van je doelgroep te trekken? En hoe kan AI je hierbij helpen in plaats van overweldigen?
Vandaag de dag vliegt de content je om de oren: van de enorme hoeveelheid short-form content op sociale media tot talloze blogposts die je aandacht proberen te trekken. Voor culturele organisaties is het een uitdaging om met hun content op te vallen én hun boodschap effectief over te brengen. Wat voor soort content kun je produceren om nieuwe bezoekers of deelnemers aan te trekken, en deze ook vast te houden? Dit lijkt steeds minder makkelijk te worden, onder andere door de opkomst van AI en de veranderende algoritmes van social media.
We spraken met Jessie de Booij, docent van de bij Cultuurmarketing. Zij vertelt wat contentmarketing inhoudt, hoe je het beste de doelgroep kunt benaderen en hoe je AI kan inzetten.
Om als culturele organisatie zichtbaar te blijven in een overvolle informatiestroom, moet je slim omgaan met content. Maar dat betekent ook dat de rol van een contentmarketeer steeds veelzijdiger wordt. Je bent niet alleen verantwoordelijk voor het maken van goede content, maar ook voor strategie, distributie en analyse.
Daarom is het niet vreemd dat een contentspecialist zich beweegt tussen verschillende vakgebieden en brede kennis nodig heeft om succesvol te zijn. Als contentmarketeer ben je dus vaak niet alleen een creator, maar kun je ook een copywriter, strateeg, data analyst of zelfs een social manager zijn.
AI is een krachtig hulpmiddel in contentcreatie, maar het vervangt niet de menselijke creativiteit. De Booij legt uit dat AI het best werkt als een copiloot: een brainstormpartner die je helpt ideeën te genereren, structuur aan te brengen en eerste concepten op te zetten. Je kunt AI gebruiken om doelgroepen scherper in kaart te brengen, pijnpunten te identificeren en onderwerpen te bedenken wanneer je vastloopt.
In contentmarketing blijft de menselijke regie essentieel. AI kan suggesties doen en content structureren, maar jij bent de editor en regisseur die zorgt voor nuance, creativiteit en de juiste tone of voice.
De Booij stelt dat je AI het beste “alleen als assistent tijdens creatie of voor curatie” kan gebruiken, waarbij jij als contentmarketeer de eindbeslissing neemt. Stel, je moet snel een pakkende tekst voor een programma bij een tentoonstelling maken. Gratis generatieve AI-tools zoals ChatGPT kunnen helpen om ruwe ideeën om te zetten in een samenhangend verhaal, terwijl tools als Krea.ai beeldsuggesties geven voor social media. Als contentmarketeer maak je als “human-in-the-loop” nog steeds de definitieve tekst en afbeelding, maar met een beetje hulp.
Welke zijn geschikt om jou te assisteren tijdens het produceren van content? De Booij benoemt haar top vijf: ChatGPT en Claude voor brainstormen, Perplexity voor het onderzoeken en analyseren van data en trends, Krea.ai voor het genereren van visuele content, en DeepL voor het vertalen voor elke tekst die je nodig hebt.
Als je aan De Booij vraagt wat haar het meest interesseert aan contentmarketing, dan zegt ze vol overtuiging: “het praten en inleven met de doelgroep en daar relevante content voor maken”. In haar tijd als online marketeer en contentmarketeer heeft ze geleerd dat veel bedrijven content maken vanuit het perspectief van de organisatie zelf. Dat terwijl content vanuit het perspectief van de doelgroep juist meer aanslaat bij het publiek.
De Booij adviseert om je als contentmarketeer af te vragen: “wat is de actualiteit en mindset van de mensen in de branche?” Een theater dat bijvoorbeeld een campagne rond een nieuwe voorstelling lanceert, kan inspelen op actuele thema’s. Zo kan een productie over klimaatverandering versterkt worden met content die jongere doelgroepen aanspreekt, zoals Instagram Reels met behind-the-scenes beelden. Wanneer je inspeelt op de actualiteit, zal de content sneller interessant gevonden worden door de doelgroep, die het vervolgens weer deelt met anderen. Als je als cultureel merk dus je naamsbekendheid wil vergroten, blijf je het beste dicht bij je doelgroep. Dat betekent, niet alleen informeren, maar ook “activeren, inspireren en waarde bieden,” aldus de Booij.
Door gebruik te maken van echte verhalen en menselijke emoties die aansluiten bij de voorkeuren van de doelgroep, blijf je authentiek. Contentmarketing is namelijk “een langdurige strategie, die langer dan één marketingcampagne duurt”. Het is daarom extra belangrijk dat je authentiek bent richting de doelgroep en deze ook constant in je achterhoofd houdt.
Met de enorme hoeveelheid content die dagelijks verschijnt, is het een uitdaging om op te vallen—zeker in de culturele sector, waar authenticiteit en emotie centraal staan. “Menselijke inzichten, creativiteit, perspectieven en ervaringen, dat is iets wat content uniek maakt,” vertelt De Booij. Juist deze menselijke component kan AI niet nabootsen en maakt content uniek en van betekenis.
De Booij benoemt ook dat content die zich richt op de verhalen van mensen steeds meer voorkeur begint te krijgen van de algoritmes in zoekmachines. Dit komt doordat het algoritme niet kan onderscheiden of iets is geschreven door AI of een mens, maar het wel kan zien of een tekst een nieuw onderwerp of nieuwe invalshoek behandelt. Zoekmachines en sociale media belonen originele invalshoeken en perspectieven van experts boven herhalingen of generieke AI-gegenereerde teksten. In een digitale wereld waarin content steeds meer op elkaar lijkt, is het dus belangrijk om de menselijke creativiteit centraal te stellen.
Tot slot is het volgens De Booij belangrijk om bij de tone of voice van jouw organisatie te blijven. Organisaties met een unieke manier van schrijven springen veel eerder boven de rest uit dan bedrijven met teksten die “naar het gemiddelde toe” geschreven zijn. Een voorbeeld hiervan is , een groot locatietheaterfestival op Terschelling. Alle communicatie – van Instagram-posts tot hun programmaboekje – stralen dezelfde kernwaarden en toon uit: avontuurlijk, artistiek en verbonden met de natuur.
Je tone of voice helpt je ook herkenbaar te blijven voor je doelgroep. Dat betekent dat het copy-pasten van teksten geschreven door AI een no-go is wat de Booij betreft. “Dit laat je niet meer als jezelf klinken, en soms niet eens als een mens. Teksten zomaar overnemen van AI zal in ieder geval niet bijdragen aan je authentieke uitstraling”.