Tips van de Cultuurmarketing community

De beste marketingboeken van 2022

Ter ere van de Boekenweek 2022 vroeg Cultuurmarketing de community naar de beste marketing- en communicatie boeken. Deze boeken haalden de Cultuurmarketing leeslijst.

Door Marloes Reuderink
werkzaam bij Cultuurmarketing
Fotografie

Alexandra Fuller

1. Marketing to Mindstates

door Will Leach

‘Leach noemt negen veel voorkomende klantdoelen en noemt ze ‘mindstates’. Hij gaat in op hoe je hier als marketeer of organisatie effectief op inspeelt. Ik gebruik ze zelf als startpunt voor propositie-ontwikkeling.’ – Pim Halkes, senior consultant bij Smart Connections en docent van de cursus  nieuwe waardeproposities ontwikkelen

 

2. Business Model Shifts

door Patrick van der Pijl, Justin Lokitz, Roland Wijnen, Maarten van Lieshout

‘Dit boek kan ik iedereen aanraden die zich bezighoudt met marketing, data en digitalisering.’ – Joyce van Lievenoogen, ervaren marketing- en salesmanager en hoofddocent van de cursus datagedreven strategie & organisatie

Bestel ‘m hier. 

3. Read This To Get Smarter

door Blair Imani

‘Bij inclusiever communiceren vertrekt alles vanuit relevantie en eigen referentiekader. De kanalen bij marketing blijven hetzelfde. Daarom is het belangrijk om als marketeer in te zetten op boeken over inclusie, om zo jouw referentiekader breed genoeg te maken voor iedereen.” – Hamza Ouamari, inclusive strateeg en docent van de workshop inclusieve communicatie

4. The Art of SEO

door Jessie Stricchiola

‘Dit boek over SEO’s is geschikt voor de echte pro’s die over de basiskennis van SEO al beschikken.’ – Jaap Schepers, online marketeer en strateeg

Bestel ‘m hier.

5. Inclusiviteit is niet voor iedereen

door Nadine Ridder

‘Het PIM trendrapport ‘Inclusiviteit is niet voor iedereen’ maakt duidelijk hoe klassieke marketing gelijkwaardigheid in de weg kan staan, geeft marketeers praktische tips om bij te dragen aan een inclusieve wereld en schetst wat dit hun organisaties oplevert. Stimuleer gelijkwaardigheid, inclusie en diversiteit én weerspiegel de maatschappij. Dit is een van de impactdoelen uit het marketing manifest van Platform Innovatie in Marketing (PIM).’ – Yvonne Nassar, hoofd marketing & communicatie bij het Van Gogh Museum

Download het trendrapport hier.

6. Thinking fast and slow

door Daniel Kahneman

‘Door dit boek krijg je meer grip op hoe mensen denken en werken. Het is heel belangrijk om je ontvanger goed te begrijpen als je kunst wil overbrengen op jouw publiek.’ – Boudewien Chalmers Hoynck van Papendrecht, social media strateeg en docent van de workshop social media voor gevorderden

Bestel ‘m hier.

7. Don’t Make Me Think

door Steve Krug

‘Hoe zorg je ervoor dat mensen je website, e-mails, webshop, e.d. zonder problemen kunnen gebruiken? Een klassieker die elke marketeer minimaal één keer in haar of zijn leven gelezen moet hebben.’ – Ruben Zantingh, online marketeer en strateeg

Bestel ‘m hier.

8. Meer opens, meer clicks

door Marc Borgers en Frans Reichardt

‘Dit boek zit heel dicht op het vak van e-mailmarketing. Ik haalde er zelf veel inspiratie en tips uit rondom testen. Er staat duidelijk beschreven hoe je testen goed en gestructureerd aanpakt.’ – Ruben Zantingh, online marketeer en strateeg

Bestel ‘m hier.

Interessant voor anderen?