Nieuwe waardeproposities ontwikkelen

cursus marketingstrategie
Cursus
6 bijeenkomsten, start 29 september

Na deze cursus weet je hoe je nieuwe waardeproposities ontwikkelt om groter succes te boeken bij jouw doelgroep en hoe je hierin effectiever samenwerkt met andere afdelingen.

Startdatum: 29 september 2022 (9:30 - 16:30)
Locatie: op locatie in Utrecht + online
Ledentarief (excl. BTW)
€ 1150
Regulier tarief (excl. BTW)
€ 1325

Het bereiken van nieuwe doelgroepen staat bij vrijwel alle culturele organisaties op de agenda. Hoogstwaarschijnlijk ben je met jouw collega’s continu bezig met het vraagstuk op welke manieren je kunt inspelen op de behoeften van verschillende doelgroepen. Of je nu op zoek bent naar nieuwe verdienmodellen, de huidige bezoekers meer wilt bieden of een diverser publiek wilt bereiken: het valt of staat met een goede waardepropositie.

In deze cursus ga je aan de slag met propositie-ontwikkeling, waarbij veel aandacht wordt besteed aan het gebruiken van relevante klantinzichten en de interne samenwerking met verschillende afdelingen.

Gedurende de training werk je aan je eigen case. Daarom bevelen we aan om deze training te volgen met een collega, bij voorkeur van een andere afdeling, zodat je tijdens deelname kunt sparren over een eigen project of case. Daarnaast word je gedurende de training gevoed met succesvolle voorbeelden uit de cultuursector en de ervaringen en producten van andere deelnemers. Na afloop kan je een propositieplan uitwerken voor jouw organisatie.

Inhoud

De volgende onderwerpen maken deel uit van het programma:

  • Wat zijn waardeproposities en hoe ontwikkel je ze?
  • Selecteren van de meest kansrijke doelgroep
  • Genereren van doelgroepinzicht
  • Het creatieve proces: ideeën, concepten en prototypes ontwikkelen
  • Omgaan met interne weerstand
  • Testen van het prototype bij de doelgroep
  • Uitwerken van een propositieplan

Data

Deze cursus bestaat uit zes bijeenkomsten. De eerste en de laatste bijeenkomst vinden plaats op locatie bij ILFU/Het Literatuurhuis (Achter de Dom 14, Utrecht). De overige vier bijeenkomsten vinden online plaats en worden verdeeld over vier donderdagochtenden in blokken van twee weken:

  • 29 september 2022 (10:00 – 16:30, hele dag in Utrecht)
  • 3 en 10 november 2022 (9:00 – 12:30, online via Zoom)
  • 8 en 15 december 2022 (9:00 – 12:30, online via Zoom)
  • 16 maart 2023 (13:30 – 16:30, middag in Utrecht)

De online bijeenkomsten worden opgenomen en deelnemers ontvangen de opnames na afloop van het hele traject. Het is niet mogelijk om de bijeenkomsten op locatie online te volgen.

De studiebelasting is 16,5 uur aan lesuren en ca. 2 uur huiswerk per week, afhankelijk van de ambities rondom de door jou te ontwikkelen propositie.

Prijzen

Deze prijzen zijn exclusief BTW en inclusief vegetarische lunch en consumpties.

Voor aanvang van deze training ontvang je een intake waarin je je verwachtingen en vraagstukken kan inbrengen. Daarom adviseren we je voor 8 september 2022 aan te melden.

meld je aan

Doelgroep

We raden aan om deze cursus met twee medewerkers van dezelfde organisatie te volgen. De voorkeur gaat uit naar twee collega’s die werkzaam zijn voor verschillende afdelingen bijvoorbeeld marketing en programma. Alleen deelnemen behoort ook tot de mogelijkheden.

De training is geschikt voor senior managers of medewerkers die over beslissingsbevoegdheid beschikken en werkzaam zijn in de Nederlandse of Vlaamse cultuursector.

Docent

Peter Peter Bot is adviseur op het gebied van marketingstrategie, customer experience en propositieontwikkeling. Vanuit zijn rol als senior adviseur bij Smart Connections helpt hij organisaties met het creëren van waardevolle klantrelaties, door nieuwe proposities te ontwikkelen en de klantervaring te verbeteren op momenten die ertoe doen.

Ervaringen van deelnemers

Diva
Suzanne de Lange
Goede cursus die je anders leert kijken naar het in de markt zetten van nieuwe producten.
TEFAF
JP Verhagen
Cultuurmarketing biedt met behulp van experts de mogelijkheid om mij verder professioneel te ontwikkelen met hele praktische handvaten die wij direct kunnen implementeren in ons bedrijf.
Theater De Krakeling
Ludmilla van der Kroon
Een inspirerende online cursus met fijne werkmethodes, waarin je de gedachten en wensen van de klant centraal zet in plaats van focus op het zenden van het product.