5 lessen en Cialdini's overtuigingsprincipes

De geheimen van marketingpsychologie

Hoe kun je de aandacht van potentiële bezoekers trekken en hen vervolgens overtuigen van de waarde van jouw aanbod? In dit artikel: vijf overtuigingslessen en het toepassen van Cialdini’s overtuigingstechnieken.

Door Hannah Dupré
werkzaam bij Cultuurmarketing

Volgens psycholoog en Nobelprijswinnaar Dr. Daniel Kahneman heeft ons brein twee denksystemen om beslissingen te nemen. Als metafoor voor de twee denksystemen biedt neuromarketeer Josselin Bouter het welbekende duo Bassie en Adriaan. Denksysteem 1 is namelijk snel, werkt vanuit intuïtie en op de automatische piloot. Kortom, Bassie. Denksysteem 2 daarentegen is langzaam, erg rationeel en weloverwogen. Oftewel, Adriaan. Aangezien het tweede denksysteem veel energie kost, worden 95% van onze beslissingen gemaakt op basis van intuïtie en gevoel zoals Bassie die ook maakt. Dat is handig en efficiënt, maar met als resultaat dat mensen (hoewel ze dat wel denken) vaak geen rationele keuzes maken.

Van deze inzichten kun je, volgens neuromarketeer en gedragsveranderaar Josselin Bouter, als marketeer gebruikmaken door de aandacht van het intuïtieve brein te trekken. Met meer dan 10 jaar praktijkervaring in marketing consultancy, en getraind door Robert Cialdini, deelde zij tijdens het Cultuurmarketing inspiratie-event de geheimen van marketingpsychologie 5 belangrijke lessen.