Mijn scriptie was onderdeel van de masteropleiding Creative Industries and Cultural Policy aan de Universiteit van Glasgow. Hiervoor onderzocht ik hoe een postindustriële stad zichzelf promoot door gebruik te maken van de stadscultuur en wat de rol van de lokale stadsbewoner in deze promotie is. De resultaten laten zien hoe er op een andere manier naar stadscultuur gekeken kan worden door het perspectief van de lokale stadsbewoner te betrekken. Deze perspectieven en de initiatieven van stadsbewoners zijn vaak een bron van creatieve en culturele ideeën waar de kunst- en cultuursector meer gebruik van kan maken.
Stadsmarketing betekent dat een stad bewust een selectief beeld van de stad promoot; een beeld dat aantrekkelijk is voor een bepaalde doelgroep. Dit selectieve beeld, wat vaak ondersteund wordt door een marketingcampagne, moet nieuwe investeerders aantrekken en de reputatie van de stad verbeteren. Een van de bekendste voorbeelden is I Amsterdam.
Cultuur is een belangrijk onderdeel van stadsmarketing, en wordt ook gebruikt in stadsontwikkeling. Dit heeft twee redenen. Ten eerste moet de stad aantrekkelijk zijn om te bezoeken, en voor mensen en bedrijven om zich er eventueel te vestigen. Culturele activiteiten en faciliteiten, en broedplaatsen voor creatieve bedrijven zijn daarom belangrijk. Ten tweede bevordert cultuur de levenskwaliteit van de stad, aangezien het de mogelijkheid geeft tot zelf-expressie en persoonlijke ontwikkeling.