Culturele instellingen zetten deuren open

Co-creatie met de stad

Co-creatie is hot. Veel instellingen willen nieuwe doelgroepen aanboren. In Nederland is een trend te zien van organisaties die zich willen verbinden aan hun directe omgeving.

Door Siska Barth

Siska Barth is afgestudeerd als bedrijfskundige aan de Vrije Universiteit. Tijdens haar master specialiseerde ze zich in strategie en organisatie.

Financiële problemen en teruglopende bezoekersaantallen dwongen het Stedelijk Museum Schiedam tot herbezinning. Subsidiëring door de stad was niet meer vanzelfsprekend. Het museum leek zijn relevantie voor Schiedam verloren te zijn. Deirdre Carasso, de nieuwe directeur van het Stedelijk Museum Schiedam, stond voor de uitdaging om het museum een nieuwe functie te geven. Hoe kon het gebruikt worden voor het welzijn van de mensen in Schiedam?

De Deventer Schouwburg stond voor eenzelfde uitdaging. Bepaalde leeftijdsgroepen kwamen niet naar het theater en dat raakte de legitimering van het theater. “Zo’n pand kost best veel geld,” vatte Ischa Arnoldus, hoofd afdeling Programma, culturele en commerciële zaken van de Schouwburg Deventer het samen. En dat geld komt bij de burgers vandaan.