N8 is een organisatie die collectieve jongerenmarketing voor Amsterdamse musea uitvoert. Zo is de stichting ook elk jaar verantwoordelijk voor de organisatie van de Museumnacht Amsterdam.
Het doel van de Museumnacht-campagne in 2015 was het uitbreiden van de doelgroep en het intensiveren van het contact met het publiek. Zodoende besloot de nadruk te leggen op kleine musea met erfgoedcollecties. De kleinere musea verdienen het immers ook om in de spotlight te staan.
Vruchtvlees ging op zoek naar fotogenieke objecten in de kleine musea en koos zes verschillende items om af te beelden op grote posters: een kleurrijk Boliviaans masker, een pijp, een typemachine, een Maki op sterk water, een enorme kroonluchter en een 3D-geprinte tas in de handen van opvallende bezoekers van de Museumnacht.
De posters, afgedrukt in felle kleuren, zijn terug te vinden op peperbussen door heel Amsterdam. Voor de fotografie werd een beroep gedaan Bram Spaan, die de beelden met een technische camera op ultrahoge resolutie schoot.
Ook werd ervoor gekozen om video’s te produceren om zo een duidelijke focus op online marketing te kunnen leggen. In de stad zie je de objecten als statige beelden hangen in de vorm van posters, maar in de video’s komt het beeld in beweging. Daarnaast kun je met online video’s makkelijk het bereik van je campagne vergroten: “Video’s zijn snel te delen via Twitter, Facebook en Instagram en het is op die manier makkelijker om jongeren aan te spreken”, legt Roman Stikkelorum van Vruchtvlees uit.
Stylist Bonne Reijn zorgde ervoor dat de beelden ook het rauwe ‘street’-randje kregen waar Vruchtvlees naar op zoek was. Om vervolgbezoek en betrokkenheid te stimuleren werd ten slotte het Nachtbrakers-magazine ontworpen. Hierin staat naast het programma ook interessante achtergrondinformatie.
De website van N8 is vernieuwd met het oog op de bestaande huisstijl, maar sluit tegelijkertijd visueel ook aan bij de campagne met de beelden van de objecten uit kleine musea. Met de nieuwe shuffle-functie kunnen websitebezoekers zich laten verrassen. Na het klikken op de shuffle-knop krijgen ze willekeurig gerangschikte programmaonderdelen voorgeschoteld, afkomstig uit de verschillende disciplines en op verschillende locaties.
Daarnaast is er een team ambassadeurs aangesteld. Elke ambassadeur heeft zijn of haar favoriete programmaonderdelen geselecteerd en leggen deze voor aan het publiek. Ook hebben verschillende betrokkenen en bekenden een speciale route uitgestippeld voor de bezoekers. Zo kunnen routes samengesteld door platenbaas Kees de Koning, actrice Hanna Verboom en DJ Vic Crezee als voorbeeld worden genomen en als inspiratie dienen.
Nieuw is ook de integratie van Facebook op de website. Zo kunnen bezoekers aan vrienden laten zien waar ze naartoe gaan en op die manier nieuwe bezoekers aanboren. Een andere functie is dat mensen op de website programmaonderdelen kunnen toevoegen aan hun eigen route. Al die favorieten komen in ‘Mijn nacht’ te staan en gebruikers kunnen hun persoonlijke nacht weer delen via social media. Daarnaast kun je je persoonlijke route in de Museumnacht-app laden en zal de app je tijdens de Museumnacht push-notificaties sturen om te zorgen dat je op tijd bij het juiste museum aankomt.
Dit jaar werkt een recordaantal van meer dan vijftig musea mee. Om N8 werk te besparen, werd er een pre-CMS in de website gebouwd. Alle deelnemende musea kregen een unieke inlogcode, waarna ze zelf hun informatie op de website konden invoeren.
Spannend is dat er in korte tijd heel veel bezoekers op de website komen: wel zo’n dertigduizend. Daarom draaien er meerdere servers, zodat de website niet overbelast raakt en de snelheid kan worden behouden. Ook belangrijk: de website is geoptimaliseerd voor tablet en smartphone omdat deze devices het meeste worden gebruikt door jongeren.
Door zijn visuele kracht is er met de nieuwe website en huisstijl een campagne neergezet die op een prettige manier de aandacht trekt. De vormgeving en typografie hebben daar in het bijzonder aan bijgedragen. Daarbij is het mogelijk gebleken binnen de planning en het budget te blijven door de prettige samenwerking, het plezier en enthousiasme waarmee aan de campagne is gewerkt en de heldere communicatie tussen de onderlinge partijen.