Na de studies Moderne Nederlandse Letterkunde en Educatie en Communicatie is Hannah Jansen langzaam de culturele sector ingerold. Sinds 2014 is zij werkzaam bij Het Utrechts Archief, dat alle bronnen over de Utrechtse geschiedenis verzamelt en bewaart. Zij begon hier als webredacteur en werkt inmiddels ook als marketingmedewerker. Jansen is verantwoordelijk voor alle online communicatie, van social media tot de doorontwikkeling van de website met zo’n 35.000 unieke gebruikers per maand. Ook werkt ze mee aan de marketing van tentoonstellingen en activiteiten rondom de duizenden documenten, half miljoen foto’s, tekeningen en prenten, kranten én films over Utrecht die het archief rijk is.
Maandagochtend kijk ik eerst op Facebook. Dit weekend hadden we succes met ons filmpje over Utrechters die picknicken aan het water in midden jaren ’60, het filmpje bereikte ruim 120.000 mensen in Utrecht. Één van onze doelstelling op social media is Utrechters bekender maken met onze collectie en de geschiedenis van Utrecht. Dat lukt in ieder geval bij de oudere doelgroep heel goed, vooral video gaat daar als een trein!
Ik werk mijn mail bij en bepaal met collega’s het inwerktraject van een nieuwe collega. Daarna ga ik bij een andere collega langs die binnenkort een groot project afrondt, namelijk het ontsluiten van stedelijke publicaties van de gemeente Utrecht uit de 16e t/m 18e eeuw. Net zoals de gemeente nu zaken bepaalt over jouw leefomgeving, deden bestuurders dat vroeger ook. Al die besluiten zitten in deze verzameling. Daarin vind je de gekste dingen, zoals het verbod van 1777 op het bijwonen van toneel omdat dit de “jeugd aan gevaarlyke verleidingen blootstelt’. Ik tik direct een persbericht over dit project en overleg wanneer we het kunnen communiceren. Ik ben benieuwd hoe dit zal worden opgepakt!
Ik sluit de dag af en met een overleg met onze applicatiebeheerder waarin we technische wijzigingen in de verbinding tussen het collectiebeheersysteem van onze afbeeldingen en de website bespreken, zodat onze beeldbank met 200.000 afbeeldingen goed blijft werken.
Dit jaar bestaat de Jaarbeurs 100 jaar en wij hebben het reclamedrukwerk verzameld in onze net geopende tentoonstelling ‘De mooiste affiches van de Jaarbeurs’. Dat zijn prachtige, grote kunst-posters die je tegemoet schitteren in de zaal, een genot om naar te kijken vind ik.
’s Ochtends zet ik het promofilmpje uit waarin reclame-experts vertellen wat ze van de affiches vinden. Verder wijd ik me aan de planning van onze sociale mediakanalen voor de rest van de week. Ik beheer zowel Twitter, Facebook, Instagram, Linkedin en Youtube. Een hele klus omdat we op elk kanaal eigenlijk dagelijks willen posten. ‘s Middags brainstorm ik met collega’s van verschillende afdelingen over content die we kunnen delen op onze communicatie kanalen. Er komt in de organisatie ontzettend veel interessant materiaal langs, van oude kleurenfilms tot prachtige middeleeuwse charters, allemaal stof voor mooie en toegankelijke verhalen voor onze doelgroepen. Deze zomer zullen we een selectie zomerse filmbeelden maken en ga ik op zoek naar een verhaal achter één van de Utrechtse brouwerijen.
Woensdagochtend werk ik aan de website. Naast marketingmedewerker ben ik namelijk ook webredacteur en aanspreekpunt als het gaat om onze website. Volgend jaar gaan we al onze data (ongeveer 50 terabyte) overzetten naar één systeem. Samen met mijn leidinggevende, onze informatiemanager en ons webbureau overleg ik over de consequenties daarvan voor de huidige website. Daarna check ik zoals iedere week Google Analytics en bekijk ik de resultaten van de campagnes in Adwords.
’s Middags is onze eerste kinderactiviteit bij de nieuwe tentoonstelling: kinderen kunnen hun eigen poster knutselen in onze Posterfabriek. Het adverteren op social en kinderblogsites werkt goed, want alle plekken zitten vol. De kids genieten bovendien van de rondleiding in de tentoonstelling.
Ik begin de dag met een bezoek aan een interactief marketingbureau dat veel doet met virtual reality. Samen gaan we wellicht iets ontwikkelen voor de 900e verjaardag van de stad Utrecht in 2022. We zijn allemaal enthousiast, dus dat gaat vast iets heel spannends en nieuws opleveren!
‘s Middags komen de marketeers van Utrechtse musea bij ons langs. We wisselen tips en ervaringen uit over strategie, adverteren en intern draagvlak voor social media. Opvallend vind ik dat sommige musea social media heel belangrijk vinden terwijl bij andere organisaties social media nog best in de kinderschoenen staat. De resultaten werk ik uit en koppel ik terug per mail.
Vandaag overleg ik met de afdeling ICT over de komende beveiligde verbinding van onze website. Dat doen we onder andere omdat daarmee je website hoger in de ranking van Google komt. Daarna bedenk ik samen met een collega een stage-opdracht voor onze stagiair communicatie over publieksonderzoek naar tentoonstellingen. Verder plan ik de berichten op social media in voor de komende week, daarvoor gebruik ik Hootsuite. Ook check ik hoe onze promo het doet op Facebook, we hebben een voor ons nieuwe doelgroep getarget: Utrechters tussen 25-35 die van print en kunst houden en ons nog niet kennen. De advertentie loopt prima. Tenslotte verstuur ik de tips die we de dag ervoor voor elkaars social media kanalen opschreven, lekker old skool via de post.
De zaterdagochtend besteed ik aan hardlopen en de halve Intratuin leegkopen aan zomerse bloemen voor in de tuin. ’s Middags fiets ik nog snel even naar onze tentoonstelling. Een Utrechtse blogger (Hartje Utrecht) komt langs om een kijkje te nemen en ik leid haar rond. Ze schrijft er een heerlijk enthousiaste blog over met prachtige foto’s, onder andere die van hierboven, van de tentoonstelling. Leuk om haar en haar volgers zo aan de tentoonstelling te binden.
Vandaag vier ik mijn verjaardag en vaar ik met vriend, zusjes, aanhang en nichtje een paar uurtjes de Oudegracht over. Wat is Utrecht toch mooi vanaf het water!