“Het onderling delen van data staat al langer op onze agenda”

Een week uit het leven van Lisanne de Geus

#Loopbaan
19 dec 2016

Lisanne de Geus, afgestudeerd in communicatiewetenschap, maakte de overstap van mediaplanning naar publiciteit in het theater. Met een scherp oog voor data-analyse en marketing deelt ze inzichten over haar dynamische rol bij Het Filiaal.

Door redactie

Fotografie

Umut YILMAN (Unsplash)

Lisanne de GeusNa haar studie communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam heeft Lisanne de Geus een half jaar bij CineMec de afdeling marketing/publiciteit ondersteund. Vervolgens begon ze bij SVBmedia in Amsterdam als mediaplanner en werkte ze voor onder andere H&M en Louwman&Parqui. Het werd haar steeds duidelijker dat ze graag een overstap wilde maken naar de podiumkunsten; na drie jaar lukte het om deze wens waar te maken en kon Lisanne aan de slag bij Het Filiaal theatermakers. Hier is ze sinds 2013 samen met collega Carlien van Geffen verantwoordelijk voor de publiciteit. Voor Cultuurmarketing hield ze een week lang haar werkzaamheden bij.

Maandag

De maandag start met het teamoverleg: iedereen deelt waar hij of zij mee bezig is. Doordat een deel van het team in Shanghai is voor onze voorstelling Miss Ophelia, zijn we met een klein clubje. Collega Nina van educatie is net teruggekomen en we hangen aan haar lippen over de andere wereld waar zij vandaan komt.

De week van Lisanne de Geus

De  rest van de dag staat in het teken van data. Carlien en ik hebben een gesprek met Lex Slaghuis. In opdracht van Gemeente Utrecht gaat Lex bij een aantal culturele instellingen langs voor een inventarisatie van welke data er wordt verzameld en wat er wordt gedeeld met andere instellingen. De afdeling Culturele Zaken van de Gemeente Utrecht is bezig met het onderzoeken van mogelijkheden op het gebied van gedeelde publieksdata binnen de Utrechtse culturele sector, ten behoeve van kennisdeling en optimaler publieksbereik. Daar werken we graag aan mee, want het onderling delen van data staat al langer op onze agenda. Doordat de kaartverkoop via de speellocaties loopt en wij zelf dus geen data opbouwen van ons publiek, valt er nog veel te winnen.

‘s Middag ben ik bij een bijeenkomst over data-analyse van Stichting Cultuurpromotie Utrecht. Je kunt zo enorm veel meten, maar wat doe je er uiteindelijk mee? Hier loop ik zelf ook vaak tegen aan, dus ik ben benieuwd. Een van de sprekers is online marketeer Nick Franssen van TivoliVredenburg. Wat een hoop data verzamelen zij. Juist dán is het belangrijk om het stap voor stap aan te pakken, zegt hij. Een leuk kijkje in hun keuken. Eén van de tips die ik meeneem is het maken van een Google Analytics rapport dat vervolgens automatisch naar je mailbox verzonden wordt. Met ook nog de recent gevolgde workshop over SEO van Cultuurmarketing heb ik voorlopig wel even genoeg input om mee verder te gaan.

Dinsdag

Vandaag ga ik aan de slag met de volgende theatertournee die half januari 2017 begint: De grote illusionist. Naast een heleboel schoolvoorstellingen hebben we voor familiepubliek 29 speelbeurten in 26 verschillende theaters door het land. Voor iedere voorstelling maken we een PR plan dat ik deel met mijn contacten bij de verschillende theaters. Hierin deel ik alles wat interessant voor hen is qua PR rondom de voorstelling, waaronder een overzichtje van wat wij op dit gebied ondernemen – bijvoorbeeld een item over De grote illusionist dat half december in het tv-programma Theaterkids uitgezonden wordt. Hier kunnen de theaters naar verwijzen via hun kanalen. Ook probeer ik in het PR plan een aantal ideeën voor de lokale publiciteit te delen.

De week van Lisanne de Geus

Omdat we deze voorstelling een seizoen eerder ook al speelden, richt ik me in de plannen op het aanboren van een nieuw publiek, i.p.v. het activeren van het vaste familiepubliek van de theaters. Zo heb ik vandaag contact gehad met een vakblad over magie. Ze willen hun lezers een kortingsactie voor De grote illusionist aanbieden en we hebben afgesproken dat ik bij de theaters check of zij hier aan deel willen nemen. Een kortingsactie is altijd ingewikkeld vanwege de kaartverkoop die via de theaters gaat. Het is dan even zoeken welke algemene afspraken je kunt maken, zoals één type korting en één codewoord.

Woensdag

Mijn parttime dag breng ik door met mijn Samme, inmiddels alweer 1 jaar. ‘s Avonds post ik nog wel even een update op social media. We gaven de cast & crew in Shanghai de opdracht mee om ons elke dag een foto met korte toelichting te sturen, zodat we via social media onze volgers dagelijks op de hoogte konden houden. Hoewel we op Instagram nog een stuk minder volgers hebben dan op de andere kanalen, merk ik dat we daar op het Shanghai verslag wel meer likes krijgen. Een bevestiging om meer in te zetten op dit kanaal, ondanks dat ik het gebruik op sommige vlakken nog omslachtig vind.

Grappig trouwens dat zowel Facebook als Instagram in Shanghai alweer achterhaald lijkt. Alles, maar dan ook echt bijna alles, gaat via WeChat. Ze betalen er zelfs mee in de supermarkt. Zou iets dergelijks nog overwaaien naar Nederland of zijn wij al te ver met alle aparte media?

Donderdag

De eerste reacties op mijn PR plan komen binnen. Bij sommige theaters loopt de voorstelling al zo goed dat ze niet mee hoeven te doen aan de kortingsactie. Daar ben ik heel blij mee, zo’n goede voorverkoop is niet vanzelfsprekend.

Ik maak een begin met de genodigdenlijst voor de start van de tournee op 15 januari in Stadsschouwburg Utrecht. Binnen de organisatie inventariseer ik welke relaties uitgenodigd moeten worden en ik maak een lijst van bekende namen in de goochelscene. Als zij naar de première willen komen kunnen ze de theatertournee vervolgens tippen bij hun achterban. Met Stadsschouwburg Utrecht heb ik contact om onze blokkade en reserveringen af te stemmen.

’s Avonds is het feest in de Berenkuil; het pand waar we kantoor houden. De beheerders hebben ons uitgenodigd om te vieren dat de renovatie van het gebouw – na de nodige oponthoud, waardoor het bijna een jaar (!) in de steigers stond – nu dan eindelijk klaar is. Alle ‘bewoners’ (waaronder onze collega-gezelschappen Dox en De Dansers), huurders van de studio’s en mensen die op de 1 of andere manier hebben bijgedragen aan de verbouwing zijn uitgenodigd en het is dan ook een heel gezellig feestje! Niet in de minste plaatst dankzij de band van onze beheerder Piet.

De week van Lisanne de Geus

Vrijdag

Wekelijks krijg ik één dagdeel ondersteuning van twee middelbare scholieren die bij ons een maatschappelijke stage lopen. Ze gaan aan de slag met het updaten van het contacten bestand van de Utrechtse scholen. Het liefst hebben we per school de contactgegevens van degene die verantwoordelijk is voor het cultuurbeleid en het is een hele klus om de juiste gegevens te achterhalen. Superfijn dat zij dit kunnen oppakken en leuk om deze twee enthousiaste meiden te begeleiden.

Ondertussen heb ik een uitgebreid overleg met Nina en Carlien over het marketingplan voor educatie. We maken o.a. een plan voor het verzenden van een nieuwjaarswens naar al onze contacten op basisscholen en in het werkveld, met daarin een reminder naar waar Het Filiaal theatermakers voor staat: Verbeelding brengt je overal. Het zou leuk zijn als het een mooi beeld wordt dat leerkrachten in hun klas op willen hangen.

De week van Lisanne de Geus

Eind van de middag kijk ik naar een korte presentatie van een nieuwe kleutervoorstelling waar de afgelopen twee weken in de studio naast ons kantoor aan gerepeteerd werd. Voor hen fijn een keer voor ‘publiek’ uit te proberen waar ze tot nu toe aan gewerkt hebben, voor ons fijn om te weten welke kant het opgaat, zodat we zo snel mogelijk kunnen inspringen op – in mijn geval – PR-gebied. We filmen het voor de collega’s die nog in Shanghai zijn. Het is nog in de opstartfase, maar er zitten nu al hele mooie stukken tussen. Op dit soort momenten voel ik me lucky dat het bij mijn werk hoort om het maakproces van zo’n voorstelling van begin tot eind te mogen volgen. We sluiten de week (en hun 1e repetitieperiode) af met een drankje.

Weekend

Wat is er toch veel te doen in Utrecht. Via o.a. Bier&Appelsap en Kidsproof Utrecht word ik gewezen op allerlei kerstige activiteiten in de stad dit weekend. Ik ga naar het Spoorwegmuseum en een kerstmarkt in de Twijnstraat. Het is op beide plekken is het eigenlijk veel te druk, maar wel gezellig en het brengt me in de kerststemming.

Op zondagavond volgen we thuis inmiddels trouw de serie Mars, een miniserie van National Geographic over het reizen naar Mars en de uitdagingen die erbij komen kijken als we daar als mensheid echt voet aan de grond willen krijgen. Aanleiding om te gaan kijken is de voorstelling Enkeltje Mars die we volgend jaar gaan maken, maar ook zonder deze link had ik deze serie niet willen missen. Het is de combinatie van feit en fictie die het extra interessant maakt: de helft van de scènes zijn interviews met Marsdeskundigen anno 2016 die vertellen over de huidige barrières die er zijn om daadwerkelijk naar Mars te gaan, de andere helft speelt zich af in 2033 en laat een fictieve vooruitblik naar de eerste menselijke missie zien. Ik zit er helemaal in en kan niet wachten wat ons artistieke team gaat maken van Enkeltje Mars!

De week van Lisanne de Geus