Hoe zet je klassieke muziek in de markt? Junior marketeer Sanne van den Bosch is er dagelijks mee bezig

10 okt 2016

Hoe zet je klassieke muziek in de markt? Junior marketeer Sanne van den Bosch is er dagelijks mee bezigSanne van den Bosch verzorgt sinds 2015 de publiciteit en kaartverkoop voor het Internationaal Kamermuziekfestival Schiermonnikoog en het Festival Jong Talent Schiermonnikoog. Sinds dit jaar is Sanne tevens junior marketeer bij het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest. Daar is ze onder meer verantwoordelijk voor de e-mailmarketing en webredactie. Van 1 t/m 6 oktober vond de 15e editie van het Internationaal Kamermuziekfestival Schiermonnikoog plaats. Een festival met concerten door topmusici, openbare masterclasses zang door Jard van Nes, muziekdocumentaires, natuurexcursies en lezingen. Voor Cultuurmarketing hield Sanne deze week bij wat ze deed in een fotodagboek.

Door redactie

Maandag

Ik reis vandaag heen en weer tussen mijn twee banen. ’s Ochtends heb ik marketingoverleg bij het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest en ben ik nog even in de weer met het nieuwe e-ticketsysteem. Intussen kan ik vanaf mijn werkplek genieten van de repetitie voor de opera Manon Lescaut. Heerlijk!

Om 13.00 uur ga ik snel door naar het kantoor van het Schiermonnikoogfestival (gelukkig hebben we gewoon een kantoor in Amsterdam) waar we de auto inladen met alles wat voor het festival mee moet naar het eiland. De laatste tijd heb ik veel drukwerk gemaakt, dus de auto zit goed vol.

De week van Sanne van den Bosch

Dinsdag

’s Ochtends rond ik mijn werk bij het NedPhO|NKO af. Omdat ik vanaf morgen 1,5 week afwezig ben, zet ik de e-mailcampagnes voor die periode klaar voor verzending.

Thuis aangekomen check ik mijn persoonlijke draaiboek voor tijdens het festival. Het wordt mijn vierde festival, maar vanwege de festivalhectiek is het hoe dan ook noodzakelijk om een goed draaiboek per dag te hebben. ’s Avonds heb ik balletles en daarna pak ik snel mijn tas in. Ik ben klaar voor vertrek!

De week van Sanne van den Bosch

Woensdag

Om 8.00 uur zit ik in de trein en na 5,5 uur treinen, bussen en een boot kom ik aan op Schiermonnikoog. Wat is het toch een prachtig eiland!

We hebben een nieuw e-ticketsysteem en om de tickets te kunnen scannen, moet er nog een internetaansluiting aangelegd worden in de kerk, één van onze concertlocaties. Ik heb meteen bij aankomst een afspraak met een monteur, maar helaas lijken de scanners het signaal niet op te kunnen vangen. Gelukkig hoeven we pas vanaf zaterdag te scannen, dus ik besluit morgen verder op onderzoek uit te gaan.

De week van Sanne van den Bosch

Donderdag

Vandaag krijgt het festival echt vorm. De locaties worden aangekleed en de repetities voor concerten gaan van start. Er varen een paar boten per dag naar Schiermonnikoog en met elke boot komt wel een groep musici en/of vrijwilligers aan die we opvangen. Schiermonnikoog is een autoluw eiland, dus iedereen krijgt van ons een fiets te leen. Intussen bel ik nog steeds heen en weer over het internet in de kerk. Helaas functioneert het nog steeds niet zoals ik zou willen, dus ik bedenk vast een plan B.

We hebben ’s avonds traditiegetrouw een gezellig diner met musici en vrijwilligers in het prachtig oude Hotel van der Werff.

De week van Sanne van den Bosch

Vrijdag

Vandaag arriveert het grootste gedeelte van het publiek al op het eiland. Onze festivalbalie is ons zenuwcentrum: publiek loopt af en aan voor kaarten en informatie, musici komen langs met hun vragen en wij als organisatie houden er kantoor. Veel concerten zijn al uitverkocht, dus we starten een prikbord waarop het publiek onderling kaarten kan ruilen of verkopen.

Tussendoor heb ik weer een afspraak met de monteur en gelukkig lukt het nu wel om de scanners met het internet te verbinden. We eten het hele festival samen met alle musici en vrijwilligers, erg leuk voor de sfeer onderling!

De week van Sanne van den Bosch

Zaterdag

De dag start vroeg met de vrijwilligersbijeenkomst. De vrijwilligers zijn op de concertlocaties verantwoordelijk voor de musici en het publiek en alles wat daarbij komt kijken. Ik licht ze in over het reilen en zeilen op de diverse locaties en het controleren en verkopen van kaarten.

Ik ben voor aanvang van de eerste concerten aanwezig om te zien hoe het scannen verloopt (heel goed!) en om de livestream online te zetten op onze website en social media. De muziek is geweldig en het publiek is ontzettend enthousiast! Helaas moet ik de uitverkochte sterrenwandeling van vanavond afgelasten, omdat het is gaan regenen en onweren.

De week van Sanne van den Bosch

Zondag

De hectiek van de opbouw is wat gekalmeerd. De eerste festivaldag is goed verlopen en voor zover je een dagelijkse routine kunt hebben op een festival, heb ik die nu. Ik ben de hele dag in de festivalbalie, werk de website en social media bij, beantwoord vragen van publiek, zorg dat de kaartverkoop goed verloopt en spring bij waar nodig.

We bestaan nu 15 jaar en ter ere van dat jubileum hebben we kunstenaar Chiel Kuijl gevraagd een kunstwerk te maken op het strand. Ik heb voor het diner precies even tijd om erheen te fietsen. Het is heel groots en indrukwekkend geworden. Wat is het een heerlijk festival, nog 4 dagen te gaan!

De week van Sanne van den Bosch

 

Tot zover de week van Sanne van den Bosch. Ben jij of ken jij een cultuurmarketeer die ook zijn of haar week wil delen met de lezers van Cultuurmarketing? Tip ons via mail of Twitter.