Shayne McCreadie van De Nieuwe Liefde & Felix Meritis werkt met een nieuw ticketing systeem

26 sep 2016

Shayne McCreadieShayne McCreadie is werkzaam als online marketeer bij De Nieuwe Liefde & Felix Meritis in de Steigers. Naast haar reguliere werkzaamheden (campagnes draaien voor de programma’s) is ze ook verantwoordelijk voor de implementatie van een nieuw ticketing systeem en de nieuwe website die aan het begin van dit seizoen live is gegaan. Hiervoor werkte Shayne als Contentmanager bij Spotzer en ze is drie jaar lang programmamaker voor de Vrijdagavond en de Museumnacht van het Van Gogh Museum geweest. Voor Cultuurmarketing hield Shayne een week lang haar doen en laten bij.

Door redactie

Fotografie

Shayne McCreadie

Maandag

We zijn dit seizoen live gegaan met een nieuwe website en een nieuw ticketing systeem (Ticketmatic). Ik ben product owner en coördineer het project vanuit De Nieuwe Liefde. Mijn andere lopende taken zijn het bijhouden van de website en het opzetten van campagnes op social media voor de verschillende programma’s. Vandaag hebben we een vergadering met de bouwers, Digital Natives, om over de doorontwikkeling van de zalenverhuur pagina’s te spreken. Onze website wordt de blauwdruk voor de andere drie huizen (Felix Meritis, Rode Hoed en Compagnietheater) dus Rode Hoed schuift vandaag aan. Na afloop mogen we even op het dak.

De week van Shayne McCreadie

Later vandaag ga ik naar een seminar van ACMC, Cultuurmarketing en Novel over diversiteit binnen de culturele sector. Er zijn veel sprekers. Het Tropenmuseum geeft een inspirerende presentatie over de marketing tijdens ZieZo Marokko en De Correspondent deelt het proces om hun redactie meer divers te maken. Bottom line is dat je je aanbod divers moet maken als je een divers publiek wil aantrekken, en dat veel mensen zich pas gemotiveerd voelen te solliciteren als je expliciet benadrukt dat ze welkom zijn.

De week van Shayne McCreadie

Ik vertrek vroeg van de borrel want ik ga naar Lindyhop les (swing dance uit de jaren ’20. Erg verslavend).

Dinsdag

In de ochtend heb ik een impromptu vergadering met Tonje Langeveld en Dewi Reijs (regisseur en regie-assistent) van de Shaffy Chantant (een avond vol kleinkunst, theater en muziek, met nieuw talent op de planken). We bespreken mogelijkheden voor marketing tijdens de repetities en ik geef ze een stapel bierviltjes mee – die meteen de flyer voor het programma zijn – voor de acteurs om uit te delen.

De week van Shayne McCreadie

Tussen de bedrijven door ben ik nog steeds bezig met de ticketing. De layout van de hardcopy tickets klopt niet en moet in HTML en CSS worden opgelost en er komen veel vragen tussendoor van de receptie en soms ook van klanten.

Het is bloedheet, dus na werk pak ik drie hoepels en een fles wijn en ga ik met een groep vrienden bij het Nieuwe Meer liggen.

Woensdag

Ik begin de dag met een marcomsessie voor het programma Vrijetijdsdruk (over ons gebrek aan vrije tijd). Als er een programma ontwikkeld wordt, ontvangen we bij de afdeling marketing het plan en bespreken we de opzet van de webtekst en bepaalde plekken en ingangen om het programma te pluggen. Verder brainstormen we over een passend programmabeeld, waarmee ik de in-house vormgever kan briefen.

Later vandaag worden er bosvruchtenijsjes uitgedeeld want het is zo’n 33 graden binnen en iedereen op kantoor zakt in een hittecoma.

De week van Shayne McCreadie

Donderdag

Ik begin m’n dag op Station Amsterdam Zuid; samen met collega Anna ben ik onderweg naar Utrecht voor de leergang CRM (een meerdaagse opleiding die in het teken staat van het ontwikkelen van een CRM strategie). Barry Spooren, marketeer voor Le Guess Who, geeft een presentatie over het festival. Wat hem betreft is er eigenlijk geen scheiding tussen marketing en programmering. Iedere bijeenkomst presenteren er ook deelnemers, en vandaag praten Anna en ik over het onderdeel systemen. Verdeeld over 4 panden werken we momenteel ongeveer met 21 verschillende systemen, docs en excelbestanden voor productie pers, social media, website, kaartverkoop etc. Dat brengen we in het komende jaar terug naar een stuk of 10. Ik probeer het proces binnen ons marketingteam dusdanig te stroomlijnen dat we uiteindelijk in alle huizen op dezelfde manier te werk gaan. ’s Avonds ga ik bij een vriend langs.

De week van Shayne McCreadie

Vrijdag

Dit is eigenlijk mijn vrije dag, maar omdat het druk is en ik veel op pad ben geweest, werk ik een halve dag. Vanavond is Café De Nieuwe Liefde, onze signature talkshow, en ik moet onder meer onze nieuwe scanner aansluiten en controleren of alles werkt zodat we vanavond de kaartjes kunnen scannen. Ik wil eigenlijk blijven voor de avond maar er heerst een griep die mij ook te pakken heeft en ik duik al om 19 uur mijn bed in. Ik baal nogal wat want ik ben vooral benieuwd naar de column van Sinan Çankaya, die regelmatig voor De Correspondent schrijft. Gelukkig is het programma terug te luisteren op txtradio.nl en via ons eigen YouTube kanaal.

Zaterdag

Ik ben nog steeds een beetje ziek en heb bijna al mijn plannen voor het weekend afgezegd. Ik heb wel een vriendin uit Zwolle op bezoek, dus we gaan rustig wat wandelen door stadsdeel Oost en drinken wat op de Utrechtsestraat. ’s Avonds eten bij Saravanaa Bhavan en dan weer heel vroeg naar m’n nest.

De week van Shayne McCreadie

Zondag

Het is eigenlijk een beetje een bejaardenweekend voor me. ’s Ochtends koffie met een vriendin en dan sluit ik met haar samen aan bij een rondleiding door de Jordaan door de Vrienden van Theo Thijssen. We wandelen via de Lindengracht naar de Willemsstraat en leren over de smalle steegjes en gangen waar honderden armoedige gezinnen woonden. Enkele jaren geleden heb ik het boek Het Pauperparadijs van Suzanna Jansen gelezen, dat zich deels afspeelt in de arbeiderswijken in Amsterdam Noord (staat in mijn top 10 overigens), en deze tour sluit daar heel mooi bij aan. Daarna door naar een verjaardag in de Tolbar en ’s avonds bij vrienden eten, voor wie ik samen met één van mijn beste vrienden binnenkort ceremoniemeester ben.

De week van Shayne McCreadie

Tot zover de week van Shayne McCreadie van De Nieuwe Liefde & Felix Meritis. Ben jij of ken jij een cultuurmarketeer die ook zijn of haar week wil delen met de lezers van Cultuurmarketing? Tip ons via mail of Twitter.